Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EPA range 335 km

Startet av power59, onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:59

« forrige - neste »

Egil Haugli

Da ville jeg heller snudd det på hodet og si at problemet er mangelen ladere på Berkåk og ikke at noen andre trenger å lade.

RJK

Vil vel si det er litt talentløst av E-Tron-sjåføren at hen ikke stopper et mer egnet sted der man lader raskere og har mere tilbud tilgjengelig, og overlater disse hurtigladerne på småstedene til de som ikke rekker frem til Trondheim selv om de stoppe f.eks. på Alvdal eller Tynset om de kjørte via RV3, alternativt Dombås om de fulgte E6.


;-)


Men, ja. Det kunne sikkert godt vært satt opp flere ladere på Bergkåk, både hurtigladere og lynladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tellus

Akkurat på Berkåk finner du neppe så mange e-tron. Det er så korte kabler der at de ikke rekker frem til ladeporten med mindre du parkerer på tvers og okkuperer begge laderne  :D

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bsv

Høyt energiforbruk i enkelte biler er et problem - om ikke for den enkelte, så i alle fall for oss andre som har behov for hurtiglading på tur. Bileiere med biler med høyt strømforbruk okkuperer hurtigladerne lengre enn nødvendig og reduserer kapasiteten i ladesystemet.

Det er synd at ikke flere produsenter og elbilkjøpere har fullt fokus på det som er basisen for en god elbil - så lavt forbruk som mulig.

Å komme til Berkåk der det er to enslige 50 kW ladere når det står e-tron's der og lader (i opptil en time pga. høyt forbruk) - er deprimerende.
[/quote]

Folk har ulike behov. At du ikke har behov for hundebur og høy bakkeklaring betyr ikke at andre ikke har det. Xc40 er i mine øyne et ypperlig tilskudd for det norske elbilmarkedet da den tilbyr bakkeklaring, 4wd, anstendig hengerkspasitet og god høyde i bagasjerommet.

Det viktigste er vel først og fremst å bygge biler som kan erstatte fossilbiler.

Rosstopher

Sitat fra: Bsv på torsdag 15. oktober 2020, klokken 11:39Folk har ulike behov. At du ikke har behov for hundebur og høy bakkeklaring betyr ikke at andre ikke har det.

Det er ikke snakk om at folk ikke burde velge så stor bil som etron, men at etron har et høyt forbruk. Model X er f.eks. større enn etron i alle retninger, men har likevel et lavere forbruk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Contango

Sitat fra: Tellus på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:41
Ja det var jo rart. Hvem skal håndtere Polestar ?
Det ser ut som om enkelte Volvo forhandlere har inngått egen avtale. Kunne ikke farten se servicesentre fra andre merker som skal betjene Polestar, så da er det en undergruppe av Volvo sentre som også betjener Polestar? Så på servicenettverket deres, og det er mange lokasjoner men litt blanke felt i noen deler av Norge - særlig langt nord.

Må si at jeg også stusser på prismodellen. Mulig jeg har oppfattet feil men jeg trodde Polestar skulle være et hakk opp på luksusstigen fra Volvo. Polestar 2 og Xc40 prisingen indikerer det motsatte. Men kanskje det er temporært mens de etablerer merket?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oivindg

#52
Sitat fra: power59 på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:47
SitatOm han dermed brukar litt meir strøm per mil, så har vi råd til det.

Høyt energiforbruk har lite med kostnader å gjøre.

Høyt energiforbruk i enkelte biler er et problem - om ikke for den enkelte, så i alle fall for oss andre som har behov for hurtiglading på tur. Bileiere med biler med høyt strømforbruk okkuperer hurtigladerne lengre enn nødvendig og reduserer kapasiteten i ladesystemet.

Det er synd at ikke flere produsenter og elbilkjøpere har fullt fokus på det som er basisen for en god elbil - så lavt forbruk som mulig.

Å komme til Berkåk der det er to enslige 50 kW ladere når det står e-tron's der og lader (i opptil en time pga. høyt forbruk) - er deprimerende.
Burde vært forbudt å kjøre noe annet enn den til enhver tid mest effektive bilen, da. Og aldri lade mer enn 50%, for da går ladeeffekten ned. Og så burde det vært forbud mot å ha med mer enn det strengt nødvendigste i bilen og ekstra straff for skiboks. Faktisk burde det vært påbud om å sende familien til hytta i bensinbil, slik at far kunne kjøre elbilen alene med minst mulig forbruk. Aller helst burde det vært forbudt med fritidsreiser for å holde ladekøene i sjakk.

Hvis jeg alltid lader min XC40 hjemme, bortsett fra to ganger i året, kommer jeg ikke til å ha dårlig samvittighet for at jeg bruker noen minutter ekstra på ladestasjonen.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. oktober 2020, klokken 06:02
Og Volvo er vel heller ikke kjent for å levere biler med løse bakvinduer...
Om de ikke er kjent for det, så har nok mekanismen dessverre den samme svakheten som i Polestar. I alle fall i min XC60 (til samme pris som to stk Polestar 2).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA