Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SIM kort til å ha i bilen

Startet av Øyvis Prøyvis, mandag 02. mars 2020, klokken 21:28

« forrige - neste »

naivsupr

Jeg har jaktet litt på "små" mobildatapakker i kveld, som kan benyttes som abonnement i bilen (ikke tvillingsim / ekstra datasim som tillegg på eksisterende abonnement - selv om dette utvilsomt er billigst).

Kongstanken her er at dette skal passere under radaren på nettbanken, ala Spotify, Netflix o.l. Jeg er ikke ansatt eller har aksjer hos noen av disse.  :police:

Jeg aner ikke noe om forventet forbruk (MB/mnd) i bilen, men en kartoppdatering for norge ligger på 300MB? Kartoppdateringer kommer, ifølge Audi, to ganger i året. Foruten disse er det nok heller få og små datapakker som skal inn og ut av bilen, men jeg har forstått at også annen kommunikasjon med bilen flytter over brukerens simkort så snart det kommer sånt i bilen.

Referanse: Audi Connect eSim
Cubic Telecom, Dublin, Irland: kr. 822,- for 365 dager.
Begrensning: 25GB over 365 dager. I praksis 2GB pr. måned i forbruk.
Noe usikkert hva slags roamingavtaler de har med norske nettleverandører: Ikke at det ikke skal virke, men hvem roamer de med? Og hvor mye strupes denne trafikken, båndbreddemessig?

Happybytes har et abonnement kalt Bare Data - til kr. 0,-. Om du ikke bruker data koster det ikke noe. De har en "slider" for å sjekke hva gitt forbruk vil koste. Det kan se ut som at grafen er ganske bratt i starten (dyrt pr. MB om man bruker lite). En kartoppdatering for Norge (300MB) vil koste ca. kr. 84,-. Mens 1GB havner på 149,- og 2GB havner på 229,-.
"Bare Data" virker kun i Norge, benytter Telenor-mastene.

Happybytes Flex er et tradisjonelt mobilabonnement, med 500MB pr. måned i nedlasting. Kr. 70,-
Mulig dette kan passe bilen godt med tanke på datamengde, på Telenor. Virker også i EU/EØS.

Hudya Mobilt Bredbånd har samme prinsipp som Happybytes. Kr. 0,- for 0 MB. Og en tilsvarende "graf" for pris pr. MB. Eksempel: 1GB kr. 150,-. Benytter Telenor-nett.

OneCall Folkepakka 1GB "Bare Data" til kr. 80,- pr.mnd.
Benytter Telia sitt nett, inkludert EU/EØS. For en ekstra tier får man dobbel datamengde sammenliknet med Flex-abonnementet lenger opp. Fortsatt dyrere enn Audi Connect, med halvparten av datamengden tilgjengelig.

Jeg har også svingt innom Ice, Telia, Telenor, Talkmore (Telenor det også) sine dataabonnement. Disse er myntet på et annet forbruk, starter gjerne på 7GB/10GB pr. måned, til kr. 199,-/249,-. Det finnes unektelig flere aktører, som Fjordkraft, Gudbrandsdal, Saga, Norgesenergi etc. Men jeg antar at bildet gjentar seg.

Konklusjon? Det kjennes enkelt å gå for OneCall sin variant. Ingen bindingstid, norske leverandørforhold og man kan justere datamengder ned til 0 eller videre opp til 5GB, etter behov. Enklere: bare skaffe enda et datasim på jobbtelefonen.  ;)
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

daktari

Fint å sjejke eSim-mulighetene.
Men synes der var dyrt.
Jeg betaler bare 29,- for et ekstra data-sim som henger på mitt avkom sitt abonnement. Har da 120 Gb å låne fra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

janbanan

Det er vel mer enn kartoppdateringer som bruker datapakker?
Google overlay på kartene dine.
Trafikkmeldinger.
Automatisk følge radiokanal utenfor dekningsområde for regionale sendinger.
Og sikkert en del andre online tjenester.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

Datateller i bilen hos meg sier 46GB brukt på ca 8 måneder/12000 km. Har da alt av online-tjenester på, inkl "flyfoto" på navigasjonskartet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AJ82

Sitat fra: Orbit på mandag 23. mars 2020, klokken 09:14
Datateller i bilen hos meg sier 46GB brukt på ca 8 måneder/12000 km. Har da alt av online-tjenester på, inkl "flyfoto" på navigasjonskartet.

Det var ganske mye. Kjører du med navigasjon på hele tiden?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

I alle fall det meste av tiden, typisk helgekjøring for å kunne følge med på køstatus.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Hjem -> Innstillinger -> Tilkoblede enheter-> Tannhjul -> Mobilnett -> Datateller

Der kan du også sette en varslingsgrense for forbruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Pussig at jeg ikke har den.
Under Mobile network (Mobilnett) har jeg
  Switch on car phone/data module   off/on
  Store SIM PIN in MMI         off/on
  Automatic network selection      off/on
  Network provider   xxxxx               >
  SIM PIN settings                           >
  Data connection settings               >




(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Tror du må rulle litt lenger ned i siste meny.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Har du mere på denne siden? Kan ikke rulle lenger ned.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

naivsupr

Sitat fra: Orbit på mandag 23. mars 2020, klokken 09:14
Datateller i bilen hos meg sier 46GB brukt på ca 8 måneder/12000 km. Har da alt av online-tjenester på, inkl "flyfoto" på navigasjonskartet.

Såpass! Nyttig å vite.  :+1: Vil jo ha «alt på». Selve kartoppdateringene er da bare en dråpe i havet, og ingenting å måle forbruket etter. Med mindre du har oppdatert kart for alle land, også utenfor Norge. Da går halvparten av ditt forbruk med, for 1 sånn komplett oppdatering.

Audi sin partner, Cubic, treffer jo vitterlig veldig dårlig med sitt årsprodukt (25GB pr. år). Og det står sikkert noe med liten skrift om kostnader rundt merforbruk.

Om du hadde kjørt rundt med Happybytes Bare Data, ville du ligge på 330,- pr.mnd.. Ice sitt abonnement på 7GB/mnd matcher ditt forbruk godt, ligger på 199,-.

Merker at jeg savner wifi-klient enda mer, hvor bilen er på hjemme- / jobbnettverket når den står stille. Og hotspot fra mobilen på farten.

I følge selger blir også simkortplassen borte på nyere generasjoner biler. Da blir dette ganske så nedlåst. Bilprodusentene tenker vel at de skal melke dette markedet.
Med eget SIM-kort kan man heldigvis, enn så lenge, velge nettilbyder, mtp at dekning kan variere der man ferdes. Ser ingen god grunn til at de skal være veldig åpne om hvilke eSim-tilbydere de skal slippe inn i bilen i fremtiden, om dette er den nye forretningsmodellen.
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

Orbit

Sitat fra: Hårek på mandag 23. mars 2020, klokken 20:08
Har du mere på denne siden? Kan ikke rulle lenger ned.

Er et ekstra valg på min (MY'19, så kanskje endring til din MY'20):

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Ser også et par forskjeller på statuslinjen. Du har ikke ikonet for privatsfæreinnstiling, det 'skjoldet' som er lengst til venstre i rekken på min.
Så har du et ikon som jeg aldri har sett, et notetegn? mellom 'personlig profil' og Bluetooth. Det er heller ikke vist i min instruksjonsbok.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

janbanan

Sitat fra: naivsupr på mandag 23. mars 2020, klokken 20:21

I følge selger blir også simkortplassen borte på nyere generasjoner biler. Da blir dette ganske så nedlåst. Bilprodusentene tenker vel at de skal melke dette markedet.
Med eget SIM-kort kan man heldigvis, enn så lenge, velge nettilbyder, mtp at dekning kan variere der man ferdes. Ser ingen god grunn til at de skal være veldig åpne om hvilke eSim-tilbydere de skal slippe inn i bilen i fremtiden, om dette er den nye forretningsmodellen.

e-sim som teknologi binder deg ikke til en leverandør som teknologi. Riktignok så er det ikke alle selskaper som støtter dette enda, men det kommer nok, og heller ikke Bank-ID. Nå er ikke Bank-ID noe savn i bilen...

Hvordan e-sim skal kunne brukes i bilen, er opp til Audi å bestemme. Håper at de ikke låser seg til en (dyr) leverandør.

Forørig finner jeg heller ikke noen datateller i min e-tron 50
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA