Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SIM kort til å ha i bilen

Startet av Øyvis Prøyvis, mandag 02. mars 2020, klokken 21:28

« forrige - neste »

Øyvis Prøyvis

I dag var jeg hentet ut min E50  :)
Det er et SIM spor for å sette inn et SIM kort permanent. Er beste løsning å sette inn et rent data SIM kort (tvilling) eller bør det være aktivert for vanlige telefontjenester også? Da både jeg og fruen kommer til å bruke bilen er jo ingen av oss interessert i at det skal plinge og ringe hele tiden og jeg tenkte derfor at et data SIM kort må jo være midt i blinken. Virker det fornuftig eller mister jeg noen funksjoner ved å ikke ta et vanlig tvilling SIM kort i bilen?
På forhånd takk!
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Tin

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på mandag 02. mars 2020, klokken 21:28
I dag var jeg hentet ut min E50  :)
Det er et SIM spor for å sette inn et SIM kort permanent. Er beste løsning å sette inn et rent data SIM kort (tvilling) eller bør det være aktivert for vanlige telefontjenester også? Da både jeg og fruen kommer til å bruke bilen er jo ingen av oss interessert i at det skal plinge og ringe hele tiden og jeg tenkte derfor at et data SIM kort må jo være midt i blinken. Virker det fornuftig eller mister jeg noen funksjoner ved å ikke ta et vanlig tvilling SIM kort i bilen?
På forhånd takk!

Vi kjører datasim. Funker som fly.

Orbit

Og setter du i et vanlig kort, vil bilen spørre om du vil bruke det til kun data, eller «full pakke». Så kan du se på hva som er gunstigst av et datakort, evt et tvilling-SIM på et abonnement du har fra før.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvis Prøyvis

Tusen takk for raskt svar!
Da blir det data SIM.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Ingeniøren

Rimelig sikker på at Tvilling-data SIM er gunstigst. Rene data SIM kort er dyre i drift - har prøvd det....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvis Prøyvis

Jepp @Ingeniøren...Tvilling-data SIM var det billigste. 29kr/mnd.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Trond.m

Da er SIM kort satt inn. Ser ikke helt behovet for det, og den største fordelen er vel at jeg da slipper å få den irriterende feilmeldingen hver gang.

Hvis noen har forslag til nyttige funksjoner som krever datanett, så er det fint om dere sier fra   ;)

Amatøren

#7
Kan ikke skjønne at hvis man skal ha utvidete tjenester i e-tron må ha eget SIM kort i bilen.

Snakk om tidlig 2000 talls løsning!

Volkswagen har jo løst det med at hvis man ikke har 'full telefonløsning/-tillegg' for eget SIM kort så kan bilen kobles opp via WiFi. Da enten delt fra mobil eller eget 4G modem.

Det er ikke alle som trenger Internet hver gang man skal ut å kjøre. Derfor er løsning med WiFi mye bedre sett fra mitt ståsted.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Spinner

Sitat fra: TM på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:08Hvis noen har forslag til nyttige funksjoner som krever datanett, så er det fint om dere sier fra   ;)
Google søk på adresser og live trafikkinformasjon er vel det mest nyttige. Samt oppdatering av kartdata (krever ellers at man laster ned på SD kort og oppdaterer manuelt). Og hvis man har flere enheter i bilen man vil ha på nett (f.eks. tablets til unger) kan man dele simkortets data over Wifi.

Auto

Sitat fra: TM på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:08
Da er SIM kort satt inn. Ser ikke helt behovet for det, og den største fordelen er vel at jeg da slipper å få den irriterende feilmeldingen hver gang.

Hvis noen har forslag til nyttige funksjoner som krever datanett, så er det fint om dere sier fra   ;)

Synes navigasjon med Google Earth også er bra. Her er liste over funksjoner (Hentet fra Audi sine sider):

Navigasjon med Google Earth™
Gjør det enklere å finne frem takket være høyoppløselige luft- og satellittbilder.
Online trafikkinformasjon
Online-informasjon om trafikksituasjonen gjør det enklere å beregne en bedre rute.
Onlinesøk etter navigasjonsmål
Søk online etter mål og overfør adressene du finner direkte til navigasjonssystemet.
e-tron ruteplanlegger
Beregner ruten basert på nødvendige ladepunkter, batteriets ladenivå og trafikksituasjonen.
Online spesialmål
Gir deg nyttig tilleggsinformasjon om spesialmål, for eksempel anmeldelser fra Yelp, samt om ledig kapasitet i parkeringshus eller på ladestasjoer.
Svært detaljert 3D-visning av byer
Detaljert 3D-visning av bygninger gjør det enklere å finne frem.
Fareinformasjon
Informerer i sanntid om driftsstans, ulykker, tåke og dårlig sikt.
Informasjon om ladestasjoner
Finn en ladestasjon nær deg eller på målstedet.
Wi-Fi-sone
Trådløs internettilgang ved hjelp av Wi-Fi-sone. Du kan lese informasjon eller surfe på Internett i baksetet med en mobil enhet.
Tilgang til kalender
Avtalene vises i MMI og kan enkelt overføres til navigasjonssystemet.
Tilgang til Twitter
Onlinetilgang hele tiden, økt sikkerhet takket være bruk av tekstmoduler.
Online nyheter
Meldinger og nyheter fra hele verden kan vises og leses høyt i bilen med tjenesten Online nyheter.
Værmelding
Værmelding time for time for de to neste dagene, inkl. ekstremvarsler.
Online mediestrømming
Du har tilgang til et omfattende utvalg av radiostasjoner fra hele verden. Du kan strømme musikk via myAudi-appen.
Nettradio
Tilgang til nettradiostasjoner fra hele verden.
Hybridradio
Du kan alltid lytte til favorittstasjonen din, selv om du forlater stasjonens sendeområde.
Online-trafikkskiltinformasjon
MMI navigasjon har alltid oppdaterte fartsgrenser.
Integrering av Amazon Alexa
Bruk av Amazon Alexa, styring av smarthjemutstyr.
Online talekommando
Fri diktering av e-poster og SMS. Bedre gjenkjenningsgrad og økt kvalitet på talekommandoene med tjenesten Online synkronisering av talekommandoer.
Gateparkering
Viser sannsynligheten for å finne ledig parkeringsplass langs bestemte gater.


Frode Nylund

Kan bilen koble seg på hjemmenettverket når det er innen rekkevidde?
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

daktari

Sitat fra: Frode Nylund på onsdag 04. mars 2020, klokken 17:18
Kan bilen koble seg på hjemmenettverket når det er innen rekkevidde?
Nope.

Det funker motsatt, du må ha SIM i bilen, og koble egen telefon til bilens WIFI for at mange av funksjonene listet over skal funke. Det er noe 90-talls over akkurat det der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Auto

En kan slippe å bruke tvilling sim/data sim ved å bruke bilens integrerte esim, men da må man kjøpe datapakker fra Audis partner cubic telecom.
https://audi.cubictelecom.com/en/
Datapakkene er også tidsbegrenset.
Jeg testet dette og opprettet bruker. Så ut til å fungerte greit, men før kjøp datapakke måtte du verifisere identitet.
Det ble da krevd at en måtte ta fargekopi/scan av eget pass, og laste dette opp til leverandørens server. Ønsket ikke gjøre dette.
Jeg sjekket med kundeservice, men det var ingen vei utenom. En måtte gi fra seg kopi av pass for å bekrefte identitet.
Jeg slettet da brukeren/kontoen, og bestilte heller et tvilling data sim til bilen.
Kanskje greit å vite for de som vurderer å bruke leverandøren til Audi!

Trond.m

#13
@Auto...du verden. Her var det mye, men likevel ikke noe jeg brenner etter å prøve ut. 😏. Hovedgrunnen min for å installere data-sim er fortsatt for å få bort feilmeldingen om manglende SIM. Hater at leverandører dytter funksjoner og kostnader på meg som jeg ikke trenger. Og når de ikke klarer å levere stabile basisfunksjoner som ladestyring og forvarming, så blir det stryk-karakter fra meg.

daktari

Synd de ikke kan åpne for andre tilbydere via eSim. Ice har kjørt forsøk med det allerede. Der bruker man bare BankID for å legitimere seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA