Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Easee lader blinker grønt.

Startet av Scoob98, mandag 02. mars 2020, klokken 19:29

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 04. mars 2020, klokken 15:44
Stemmer det. Men Tibber er knall, så det er ingen krise å gå for de. Anbefaler de gladelig selv uten Easee (har den ikke selv). Beste appen på markedet, og sender man inn spørsmål/innspill får man raskt svar, og jeg har til og med opplevd at de har gjort softwareendringer på appen etter innspill fra meg. Anbefales.  :+1:

Har man solcelleanlegg er det litt krise å gå for de. De betaler nemlig svært mye dårligere for solstrømmen enn f.eks Midt Energi gjør. For min del ville det betydd et tap på nærmere 6000,- pr. år om jeg brukte Tibber istedenfor Midt Energi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amadeus

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. mars 2020, klokken 21:25
Sitat fra: gr på onsdag 04. mars 2020, klokken 15:44
Stemmer det. Men Tibber er knall, så det er ingen krise å gå for de. Anbefaler de gladelig selv uten Easee (har den ikke selv). Beste appen på markedet, og sender man inn spørsmål/innspill får man raskt svar, og jeg har til og med opplevd at de har gjort softwareendringer på appen etter innspill fra meg. Anbefales.  :+1:

Har man solcelleanlegg er det litt krise å gå for de. De betaler nemlig svært mye dårligere for solstrømmen enn f.eks Midt Energi gjør. For min del ville det betydd et tap på nærmere 6000,- pr. år om jeg brukte Tibber istedenfor Midt Energi.

Det er vel en konsekvens av at de vil ha billigst mulig strøm, og folk flest som ikke har solceller vil spare penger og få en ganske smart løsning.

tromsø

Ingen krise med soltak og Tibber. De har tatt over solkunder fra Otovo og nabostrømsprosjektet. Fra en chatt med Tibber:

"Har du solceller kan kan du ta del i å selge overskuddet gjennom Tibber. For kvar kWt som du eksporterar frå eigen bustad, blir du kompensert med 100 øre per kWt. Det er ei avgrensing på 1000 kWt eksportert ordninga. Overstig du detta blir du betalt Nord pool spotpris per time for ditt område.
https://tibber.com/no/avtalevilkar"
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

jkirkebo

Sitat fra: tromsø på fredag 06. mars 2020, klokken 14:09
Ingen krise med soltak og Tibber. De har tatt over solkunder fra Otovo og nabostrømsprosjektet. Fra en chatt med Tibber:

"Har du solceller kan kan du ta del i å selge overskuddet gjennom Tibber. For kvar kWt som du eksporterar frå eigen bustad, blir du kompensert med 100 øre per kWt. Det er ei avgrensing på 1000 kWt eksportert ordninga. Overstig du detta blir du betalt Nord pool spotpris per time for ditt område.
https://tibber.com/no/avtalevilkar"

Problemet er den begrensningen på 1000kWh. Jeg eksporterer ca. 8000kWh i året. Midt Energi betaler meg 110 øre/kWh for alle 8000.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amadeus

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. mars 2020, klokken 22:40
Sitat fra: tromsø på fredag 06. mars 2020, klokken 14:09
Ingen krise med soltak og Tibber. De har tatt over solkunder fra Otovo og nabostrømsprosjektet. Fra en chatt med Tibber:

"Har du solceller kan kan du ta del i å selge overskuddet gjennom Tibber. For kvar kWt som du eksporterar frå eigen bustad, blir du kompensert med 100 øre per kWt. Det er ei avgrensing på 1000 kWt eksportert ordninga. Overstig du detta blir du betalt Nord pool spotpris per time for ditt område.
https://tibber.com/no/avtalevilkar"

Problemet er den begrensningen på 1000kWh. Jeg eksporterer ca. 8000kWh i året. Midt Energi betaler meg 110 øre/kWh for alle 8000.

Bra jeg ikke har midt da med de prisene de må ha😬

Øyvis Prøyvis

Jeg tror ikke nødvendigvis strømselskapet trenger å selge solcelleprodusert strøm her i Norge. Det er mange (nedover i Europa) som betaler ekstra for garantert ren energi og da kan strømselskapene selge kvoter til dem. Kvotene de selger kan f.eks stamme fra solcelleprodusert strøm her i Norge. Det er vel sånn det er mulig for et strømselskap å kunne kjøpe strøm til høyere pris enn på spotmarkedet.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

eisa01

110 øre/kWh er vel sånn 70-ish øre/kWh ekstra for strømmen enn det den er verdt. Det er ingen som betaler så mye for grønn strøm. De beste GoOene jeg har hørt om er nederlandsk vindkraft som kan få opp til 7 øre/kWh

Så her taper de en god slant med penger subsidiert av de andre kundene, så vil ikke være noe som varer evig.

daktari

Hvor mange kvadrat med solpanel har du på taket, og hvor mye bruker ditt eget hus?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: eisa01 på lørdag 07. mars 2020, klokken 11:06
110 øre/kWh er vel sånn 70-ish øre/kWh ekstra for strømmen enn det den er verdt. Det er ingen som betaler så mye for grønn strøm. De beste GoOene jeg har hørt om er nederlandsk vindkraft som kan få opp til 7 øre/kWh

Så her taper de en god slant med penger subsidiert av de andre kundene, så vil ikke være noe som varer evig.

Sikkert ikke evig, men jeg har fått minst 100 øre/kWh fra forskjellige leverandører siden anlegget ble montert i 2013. Så det har da vart en god stund ihvertfall ;)

Sitat fra: daktari på lørdag 07. mars 2020, klokken 11:12
Hvor mange kvadrat med solpanel har du på taket, og hvor mye bruker ditt eget hus?

Ca. 110m2, til sammen 15,2kWp. Produksjon ca. 13.000kWh i året hvorav jeg bruker ca. 5000kWh selv og eksporterer ca. 8000kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tromsø

@jkirkebo, det var et svært anlegg og da skjønner jeg godt at har overskuddsgrensen på 1000 kWh ikke holder!

Vi skal montere et solcelleanlegg på vårt tak på ca 6-7 kWp og regner med at få ca 700 kWh/kWp, dvs 4-5000 kWh. På sommeren i Tromsø får vi nok et fint overskudd men håper vi totalt sett ikke får så veldig mye mer enn 1000kWh i overskudd (er jo Tibber kunde). I Tibber skal man etter hvert også kunne styre lading av elbil når man har overskudd fra solcelleanlegget :).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA