Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Artikkel om diesel vs elbil på dinside

Startet av snoemann, mandag 02. mars 2020, klokken 18:56

« forrige - neste »

snoemann

https://www.dinside.no/motor/dieselbilene-sto-for-halve-bruktbilsalget-i-2019/72199826

Hvordan kan dette ha seg?
Har de glemt å korrigere for årsmodell f.eks.?

Dersom det faktisk er slik at elbiler faller raskere på bruktmarkedet enn fossilbiler,
så må det nesten bety at etterspørselen etter elbil i kundegruppene som normalt kjøper brukt,
er lavere og treigere til å snu seg enn nybilmarkedet...

"Han viser også til at elbilene har større prisreduksjon enn dieselbilene.

- Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent fra første til andre halvår av 2019, og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende, sier Ryhjell."
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Håkon77

De kundegruppene som vanligvis kjøper brukt har vel kanskje, i større grad enn nybilkjøpere, bare en bil som skal dekke alle behov. Jeg tilhører jo egentlig selv den gruppen som kjøper brukt, men som pga jeg pendler 22mil til og fra Oslo gikk for en elbil sist gang. Jeg følger spent med på oppgangen I bomring-prisene, økte nettleier og utviklingen i drivstoffprisene på diesel. Skal ikke se bort i fra at det blir en ny, brukt dieselbil på meg i fremtiden. Det må være en temmelig grei sum å spare for å kjøpe en splitter ny bil igjen
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Daniel_0007

Er ikke no bombe på, elbil er fortsatt dyre hvis man har unger og må drasse bagasje da er diesel stasjonsvogn det beste kjøpet
Model 3 2019 LR Rwd

Burger

Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Når man leser om 500km+ rekkevidde så er det ikke så morro å se på det som får til 110km på en god dag.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Truls Antonsen

Samt skal vel ikke undervurdere at det er færre store stasjonsvogner i bruktmarkedet nå som går på diesel, siden de fleste/mange som har kjøpt nybil i den prisklassen som har solgt denne typen biler brukt, nå har kjøpt elbil, type TMS eller X.



Sent from my iPhone using Tapatalk

vinterdekk

Kan tenke meg at mange vurderer en brukt dieselbil i dag om man trenger en familiefrakter og tilbakelegger mer enn gjennomsnittet på 33 (?) km per dag. Noen vil kanskje også supplementere med diesel og el om man har husholdning med behov for og plass til to biler?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Øyvind.h

Hender jeg kikker litt på fossilbiler på Finn, men pris er da eneste årsak til at det kunne vært aktuelt.
Skannet kjapt igjennom kampanjen BOS kjører nå hvor de skal tømme ut lassevis med fossilbiler med 100k+ rabatter, men fant egentlig ikke så mye interessant. Kanskje en AWD E-klasse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: snoemann på mandag 02. mars 2020, klokken 18:56
Hvordan kan dette ha seg?
Har de glemt å korrigere for årsmodell f.eks.?

Årsaken ligger litt gjemt nede i artikkelen:
Sitat
- Tilbudet i bruktbilmarkedet styres av det som ble solgt nytt de foregående årene, det som ble leaset ut 3 eller 4 år tidligere og det som blir importert. Her ser man en gradvis reduksjon av dieselbiler med 4,5 prosent nedgang i volum i 2018 og videre 5,5 prosent nedgang i volum i 2019, sier Ryhjell.

I motsatt ende av skalaen har man elbilene, som hadde en volumøkning på 70 prosent i 2018 og 26 prosent i 2019. I 2019 ble det publisert dobbelt så mange elbiler på FINN som det ble i 2017.

Med andre ord - det er ikke på langt nær så mange brukte 3->5 år gamle elbiler på markedet som det finnes av diesel.

Sitat fra: snoemann på mandag 02. mars 2020, klokken 18:56
Dersom det faktisk er slik at elbiler faller raskere på bruktmarkedet enn fossilbiler,
så må det nesten bety at etterspørselen etter elbil i kundegruppene som normalt kjøper brukt,
er lavere og treigere til å snu seg enn nybilmarkedet...

"Han viser også til at elbilene har større prisreduksjon enn dieselbilene.

- Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent fra første til andre halvår av 2019, og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende, sier Ryhjell."

Vel, dette er litt vanskelig å forholde seg til. Snakker de da om utropsprisen på finn.no?  Alle vet jo at det ikke nødvendigvis behøver å være relevant for hva bilen faktisk går for. Er det snakk om eldre elbiler så kan det være usikkerhet til kvaliteten på batteriene til de første elbilene, og/eller at det da oftest er snakk om relativ kort rekkevidde. Er først nå i det siste det har begynt å komme noen med rimelig god rekkevidde bortsett i fra Tesla.

De nevner også at elbiler ofte blir liggende lengre enn dieselbilen på finn.no før de blir solgt. Er ikke overrasket når jeg ser hvor mange elbiler som ligger ute for en høyere utropspris enn bilen kostet som ny....
Model S 85D

Miri

Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.

vinterdekk

#9
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Men du sier jo selv at batteriene tar syvmilsteg, hvordan kan det ha seg at elbiler ikke er framtiden da?

Du sier at det blir for mye styr med ladding med elbil, samtidig sier du at det er mer hensiktsmessig med (ladbar) hybrid som må laddes hyppigere for at investeringen skal svare seg mtp miljø og egenøkonomi? Ulempen med ladbar hybrid som du vet er at det bare er hensiktsmessig under gunstige omstendigheter som at man i det daglige kjører innen den elektriske rekkevidden og at man er motivert til å ladde bilen. Det gir heller ikke så mye mening å forlenge el rekkevidden på hybridbilen utover 100 km. Da kan man heller kjøre elbil om behov for daglig el-rekkevidde strekker seg over det, iflg bmw representant.

http://www.tv2.no/v/1493055/

For all del, opp til 10 mils wltp rekkevidde for plugin hybrid er kjempebra og gjør at hybridbil kan forsvare fritak fra engangsavgift. I motsetning til tidlige plugin hybrider. Men det er kanskje litt på siden av temaet om bruktmarkedet for dieselbiler og elbiler. (Inntrykket mitt er at det er kjøpers marked for brukte plugin hybrider, men jeg har bare min egen leting etter bil å vise til og ingen tall på dette.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

De viser til gjennomsnittlig prisreduksjon. I.f.h.t til hva da?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

femail

Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

Robert E-Niro

Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?
Kia E-Niro 10/2019

Arha

Når nye elbiler blir billigere for hvert år samtidig som rekkevidden stadig øker, er det ikke rart at brukte elbiler synker ekstra mye i verdi.  Fossilbiler derimot har små endringer fra år til år både prismessig og teknologisk, så brukte fossiler blir derfor ikke "straffet" på samme måte.  Men om man selger en brukt elbil for å kjøpe en ny vil prisdifferansen være mer eller mindre konstant i og med at begge går ned i pris.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Øyvind.h

#14
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Den stolleken har for lengst begynt med fossilbiler. Med stadig skjerpede krav til utslipp, økende bompriser og varsler om utestengelse av fossilbiler i byer bør en styre langt unna fossilbiler nå. Forholdene for fossilbiler blir jo bare verre og verre?

Den eneste fossilbilen jeg ville turt å sitte med nå er en som er ferdig nedskrevet, dvs kanskje sub 100k området. Rett og slett fordi det er gammel teknologi som får verre og verre levekår. Eneste grunn til å gå for fossilbil nå er fordi man ikke har råd til å kjøpe en elbil som dekker behovet, eller fordi behovet ikke kan dekkes på en god måte av en elbil. Det finnes fortsatt en del kjøpere i dette segmentet, og i segmentet som har bestemt seg for at elbil er noe møl som aldri skal inn i garasjen.

Når det gjelder praktisk anvendelighet kjenner jeg meg ikke igjen overhodet. Jeg kjører på kryss og tvers i Norge og skandinavia helt bekymringsfritt. Selv 850km hjem fra Danmark gikk bekymringsfritt, og pausebehovet var strengt talt større enn ladebehovet. I hverdagen er det fullstendig knockout der jeg bruker noen få sekunder 1-2 ganger i uka på å plugge inn/ut istedenfor å kjøre innom bensinstasjon. Hybrider må lades mange ganger oftere, krever fortsatt bensinstasjoner og man blir sittende med en bil med dobbelt sett drivlinje bare for å spare litt tid noen få ganger i året. Det virker som en fryktelig dårlig ide.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA