Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Artikkel om diesel vs elbil på dinside

Startet av snoemann, mandag 02. mars 2020, klokken 18:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 04. mars 2020, klokken 19:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:42
Kina nådde toppen i kullforbruk i 2012 og har siden hatt en økning i sitt brutto nasjonalprodukt på 68%. Andelen av kullkraft i Kina har gått drastisk ned.
Drastisk ned? Tuller du? Prosenteregning redder ikkje klimaet.
Andel går ned, men mengden utslipp (av Co2) auker fortsatt, i 2018 med 4,7%.
Dei har nærere 1000 kullkraftverk i drift og 120 under bygging.
Den 120 kraftverka skal leverere samme ca. energimengde som verdens totale utbygging av sol&vindkraft på et år, mao. Kina aukar sine utslepp med meir enn resten av verden sin totale utbygging av fornybar energi reduserer det.

Nye kullkraftverk i Kina erstatter i stor grad eldre kraftverk som har for høye utslipp. Det er altså liten netto tilvekst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

4,7% er jo ein solid netto tilvekst?

Eg forstår godt dei som gjer litt opp.....

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 04. mars 2020, klokken 19:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:42
Kina nådde toppen i kullforbruk i 2012 og har siden hatt en økning i sitt brutto nasjonalprodukt på 68%. Andelen av kullkraft i Kina har gått drastisk ned.
Drastisk ned? Tuller du? Prosenteregning redder ikkje klimaet.
Andel går ned, men mengden utslipp (av Co2) auker fortsatt, i 2018 med 4,7%.
Dei har nærere 1000 kullkraftverk i drift og 120 under bygging.
Den 120 kraftverka skal leverere samme ca. energimengde som verdens totale utbygging av sol&vindkraft på et år, mao. Kina aukar sine utslepp med meir enn resten av verden sin totale utbygging av fornybar energi reduserer det.
Kina har som mål at toppen skal nås i 2030, håper dei klarer det før.
Og det er ikkje på grunn av globalt klima primært Kina vil redusere utsleppa, men lokalmiljø og pæng.

Statistikk fra mars 2019 viser 2,2% økte CO2-utslipp i Kina i 2018, 1% økning i kullforbruk (halvparten av alt kull går til strømproduksjon) og 7,7% økning i strømproduksjon og 6,6% økning i BNP. Ganske imponerende etter min mening. Kullforbruket kunne gjerne gått ned og en får håpe på en mer drastisk overgang til fornybar energi enn en ser nå. Heldigvis så er politikerne i Kina svært pragmatiske og har god evne til å endre sin politikk på kort varsel.

https://www.carbonbrief.org/guest-post-chinas-co2-emissions-grew-slower-than-expected-in-2018

Rævedilter

Talla mine var forløpige prognoser, og sjølv dine tall er innanfor 2%-7,4% usikkerhet, så dei kan godt være større.

Men pragmatiske er kinesarane, men eg trur ikkje dei er så opptatt av globalt klima. (ikkje at Norge er så mykje betre, subsidie millardane burdre vært brukt andre steder der ein fekk meir redusjon for pengane, solceller i Afrika for eksempel.)


Ketill Jacobsen

#34
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 05. mars 2020, klokken 18:51
Talla mine var forløpige prognoser, og sjølv dine tall er innanfor 2%-7,4% usikkerhet, så dei kan godt være større.

Men pragmatiske er kinesarane, men eg trur ikkje dei er så opptatt av globalt klima. (ikkje at Norge er så mykje betre, subsidie millardane burdre vært brukt andre steder der ein fekk meir redusjon for pengane, solceller i Afrika for eksempel.)

Tror nok at kineserne er mest opptatt av forurensning, men deres satsing på elbiler tyder kanskje på at de også bryr seg om klima! Mesteparten av kullkraftverkene i Kina strever med økonomien og på den annen side blir bare sol og vind stadig billigere. Kina har knapt begynt med bunnfaste vindturbiner og mot 2030 vil flytende vindturbiner komme for fullt. Så framtida for både kull og atomkraft er ganske mørk i Kina!

En skal også huske at Kina i 2016 overlot til provinsene å bestemme om de ville tillate nye kullkraftverk. Provinsene vil gjerne utnytte sine lokale kullressurser og skape nye arbeidsplasser og satte i gange bygging av nye verk. Et par år senere gikk man tilbake til sentral godkjenning av nye verk. Mye tyder derfor på at alle de nye verkene under bygging er et kortvarig blaff og at de fleste ikke blir realisert (komme i drift). En må også huske at for hvert nytt verk som blir bygd, må et gammelt legges ned.

En kan også se på Røvedilters kurve som viser en nesten vertikal oppgang i kullforbruk fra 2000 til ca 2012 og deretter en nedgang og en svak oppgang de siste par år. Dette skjer samtidig som økningen i BNP er på ca 6-7% også de siste sju årene!

GOLF-raider

#35
Aftenposten skreiv engang i nær fortid om at
Russlands president Vladimir Putin undertegnet
en 30-års avtale om levering av gass til Kina.
Avtalen innebærer at Russland hvert år skal levere
38 milliarder kubikkmeter gass til Kinas energi-krevende
vekst-økonomi. Leveransene vil trolig starte i 2018  :D
Denne gasskrafta vil erstatte mye gammel kullkraft   ::)
https://www.aftenposten.no/norge/i/zL2xq/gigantavtale-sikrer-kina-russisk-gass
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA