Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Artikkel om diesel vs elbil på dinside

Startet av snoemann, mandag 02. mars 2020, klokken 18:56

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Du tror ikke at bankene/forhandler har regnet inn disse kostnadene i sine leasingløsninger? ;)

Hvis du tror å låne penger til bil via leasing er lurt så tror jeg du bør se litt på totalkostnaden.

Øyvind.h

Leasing er normalt dyrere. Du betaler gjerne dyre månedlige fakturagebyr, middelmådig rente mm. Sist jeg leaset var det også mva på årsavgiften, men usikker på om det er endret? Og leasingselskapet skal jo ikke sitte igjen med for høyt verditap, så de kalkulerer med bra verdifall.

Men - det finnes unntak. Det hender forhandlere tilbyr bilene veldig billig på leasing rett og slett for å få dem ut døra og i omsetning. Ser i blant tilbud hvor leasingkosten åpenbart ligger for lavt ift forventet verditap, spesielt i en tid hvor fossilbiler blir mindre og mindre kurant brukt. Peugeot har jeg sett gi leasingtilbud på fossilbiler hvor prisen har virket svært lav sammenlignet med forventet verditap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?

Har du gått i hi på syttitallet og kommet ut i går? Spørsmålet mitt er basert på din uttalelse: "1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)".

Jeg kan få opplyse deg om at fornybar energi (i form av strøm) nå er billigere enn fossil energi ca alle steder i verden og vind og sol blir billigere dag for dag. Se også dagens elpriser som ligger på ca 15 øre/kWh nå på vinteren og med mye av kullkraft og atomkraft faset ut i EU og erstattet med sol og vind. De lave prisene har vært der siden januar, et tidspunkt der i tillegg behovet for strøm er høyest og sol knapt leverer noe.

Rævedilter

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:44
Når det gjelder praktisk anvendelighet kjenner jeg meg ikke igjen overhodet. Jeg kjører på kryss og tvers i Norge og skandinavia helt bekymringsfritt. Selv 850km hjem fra Danmark gikk bekymringsfritt, og pausebehovet var strengt talt større enn ladebehovet.

Fantastisk! Og dette er overførbart på andre??
Eller kjører du der det er ladere??
Eg liker å kjøre der eg skal eller har lyst til å kjøre, men må i dag planlegge kvar einaste langtur i forhold til ladere.
Mulig nokon liker dette, men eg er ikkje der.
Hadde tenkt oss til Finnmark fra vestlandet i sommar, men me tar sikkert fly i stedet, "No workable plan found.".
Vestkysten av Danmark - gløm det....
Aust-europa - dream on...

Eg har to kollegaer som ikkje våger å kjøre ut av fylket med I-pacene sine. Fordi? Fordi ladeløsinger til andre bilmerker enn det unevnelige ikkje fungerer for andre enn spesielt interesserte, satt litt på spissen.

I dag hadde eg kjøpt dieselhybrid om eg skulle kjøpt ny.

Øyvind.h

#19
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 03. mars 2020, klokken 22:11
Fantastisk! Og dette er overførbart på andre??
Eller kjører du der det er ladere??
Eg liker å kjøre der eg skal eller har lyst til å kjøre, men må i dag planlegge kvar einaste langtur i forhold til ladere.

Som jeg skrev i innlegget du siterte -

SitatEneste grunn til å gå for fossilbil nå er fordi man ikke har råd til å kjøpe en elbil som dekker behovet, eller fordi behovet ikke kan dekkes på en god måte av en elbil. Det finnes fortsatt en del kjøpere i dette segmentet,
Det finnes fortsatt kjøpere som ikke får sitt behov dekket av elbil. Så nei, mitt tilfelle er ikke overførbart til 100% av Norges befolkning.
Men jeg konstaterer at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen overhodet. Jeg kjører på kryss og tvers i Norge og Skandinavia helt bekymringsfritt. De fleste turene foregår uten hurtiglading. Og turene som krever hurtiglading har ladere tilgjengelig på ruten. Bilen forteller meg hvor det er best å lade, hvor lenge, hvor mange ladere som er tilgjengelig osv. Selv kona som hatet langtur med kommersielle ladere drar nå på tur helt uten bekymringer fordi alt er så friksjonsfritt og tilrettelagt. Hadde jeg kjørt bil som var helt avhengig av kommersielle ladere (noe jeg antakelig gjør fra sommeren av) kan det godt være holdningen min endres, men i så fall bytter jeg bare til Model Y når den kommer. Eller tilbake til en X. Begge dekker mitt behov meget bra, selv om ingen av dem er perfekte.

Men byttet blir uansett fra elbil til elbil da det er utenkelig for min del å kjøpe bil med forbrenningsmotor nå. Til det opplever jeg ulempene som alt for store.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#20
Ladenettverkene er ikke ferdig utbygget, og noen vil nok se at sine behov ikke dekkes av dagens ladere. Men de som ikke har sine behov dekket av dagens ladenettverk blir fortløpende færre, ettersom nettverkene blir bedre og bedre.

Personlig har jeg ikke hatt særlig utfordringer over de siste 100k km, inkludert turer til Kroatia, Skellefteå, Stockholm, Bergen, Bodø, mm. Det har riktignok hendt et par ganger at jeg måtte benytte CHAdeMO. Og det er sjeldent jeg planlegger særlig. Jeg vet at nettverkene er 99% bra nok. Jeg sjekker riktignok kartene litt hvis jeg vet jeg skal unna hovedveiene.

Når det gjelder statistikken i artikkelen er det ganske mange variabler som kan slå ut litt rart. Jeg tenker bruktbilsalget ikke er spesielt meningsfullt å se på før det er mer modent.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Jeg solgte akkurat CHAdeMO adapteret mitt. Årsaken er at jeg sist brukte det var juni 2018, fordi jeg skulle dra campingvogn på en litt krøkkete rute. Selv den er det kommet opp flere superchargere på i etterkant. Etter en tur med campingvogn på slep konstaterte jeg at det ikke var noe for oss. Til campingvogn-ferie land og strand rundt ville jeg fortsatt valgt fossilbil må jeg si.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 03. mars 2020, klokken 22:11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:44
Når det gjelder praktisk anvendelighet kjenner jeg meg ikke igjen overhodet. Jeg kjører på kryss og tvers i Norge og skandinavia helt bekymringsfritt. Selv 850km hjem fra Danmark gikk bekymringsfritt, og pausebehovet var strengt talt større enn ladebehovet.

Fantastisk! Og dette er overførbart på andre??
Eller kjører du der det er ladere??
Eg liker å kjøre der eg skal eller har lyst til å kjøre, men må i dag planlegge kvar einaste langtur i forhold til ladere.
Mulig nokon liker dette, men eg er ikkje der.
Hadde tenkt oss til Finnmark fra vestlandet i sommar, men me tar sikkert fly i stedet, "No workable plan found.".
Vestkysten av Danmark - gløm det....
Aust-europa - dream on...

Eg har to kollegaer som ikkje våger å kjøre ut av fylket med I-pacene sine. Fordi? Fordi ladeløsinger til andre bilmerker enn det unevnelige ikkje fungerer for andre enn spesielt interesserte, satt litt på spissen.

I dag hadde eg kjøpt dieselhybrid om eg skulle kjøpt ny.

Synes også innlegget var vel sorgenfri. Det er en grunn til at nybilsalget består av tilnærmet 50% elektriske biler og ikke 100% elektriske biler riktig ennå. Om ikke annet begynner det å bli bra utvalg av hybrider med praktisk elektrisk rekkevidde for overgangsperioden.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Øyvind.h

Beklager om det virker sorgenfritt, men dere får heller klandre Tesla som dekker alle ruter jeg kjører og har lading så godt integrert i bilen at den fjerner bekymringer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Robert E-Niro

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?

Har du gått i hi på syttitallet og kommet ut i går? Spørsmålet mitt er basert på din uttalelse: "1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)".

Jeg kan få opplyse deg om at fornybar energi (i form av strøm) nå er billigere enn fossil energi ca alle steder i verden og vind og sol blir billigere dag for dag. Se også dagens elpriser som ligger på ca 15 øre/kWh nå på vinteren og med mye av kullkraft og atomkraft faset ut i EU og erstattet med sol og vind. De lave prisene har vært der siden januar, et tidspunkt der i tillegg behovet for strøm er høyest og sol knapt leverer noe.

Dette var et særdeles norsk/europeisk blikk på det hele.
Og der har du naturligvis rett.
Men i Kina er kull en stor resurs som de naturligvis benytter seg av, all den tid den er økonomisk bærekraftig. Jeg har stor tro på sol og vind, men sol er ikke der enda. Offshore vind har også skyhøye etableringskostnader. Og felles for de alle er at de krever enorme arealer.
Etter Fukushima presterte Tyskland å stenge sine atomkraftverk og gjenåpne sine kullkraftverk, som i seg selv er en skandale.
I Kina er det penga som rår, og dersom dette pekte i retning sol/vind/hydro, så hadde vi for lengst sett en større effekt av dette. Det gjør vi ikke den dag i dag.
Men lov å håpe.
Kia E-Niro 10/2019

Mateusz

Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:49

Dette var et særdeles norsk/europeisk blikk på det hele.
Og der har du naturligvis rett.
Men i Kina er kull en stor resurs som de naturligvis benytter seg av, all den tid den er økonomisk bærekraftig. Jeg har stor tro på sol og vind, men sol er ikke der enda. Offshore vind har også skyhøye etableringskostnader. Og felles for de alle er at de krever enorme arealer.
Etter Fukushima presterte Tyskland å stenge sine atomkraftverk og gjenåpne sine kullkraftverk, som i seg selv er en skandale.
I Kina er det penga som rår, og dersom dette pekte i retning sol/vind/hydro, så hadde vi for lengst sett en større effekt av dette. Det gjør vi ikke den dag i dag.
Men lov å håpe.

Kinesiske myndigheter satser stort på grønn energi. Kina er nå er verdensledende på sol- og vindkraft.
https://forskning.no/energi-kina-miljo/kinesiske-myndigheter-satser-stort-pa-gronn-energi/1630139
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Robert E-Niro

Det får så være, men hva betyr det? De er 1,3 mrd mennesker.
Her må nok deres satsing på på grønn energi sees per capita.
Mot slutten av 2019 hadde Kina kullkraftverk med produksjonskapasitet på 1,000 gigawatt, og var i gang med å øke denne kapasiteten med 12%. Dette har skjedd etter at kinesiske myndigheter tillot provinsene selv å bestemme utbyggingstakt fra 2014, noe som resulterte i et internt kappløp om internasjonal business provinsene imellom, der billig kraft skulle være utslagsgivende.

Kina står fortsatt for 30% av verdens klimagassutslipp (har 18% av verdens befolkning), og deres "grønne skifte" består i hovedsak å finansiere 250-300 kullkraftverk i andre utviklingsland (primært for å forsyne nye kinesiske fabrikker i disse landene). Disse er stort sett Sørøst-Asia, Sentral-Asia og Afrika.

Men å markedsføre seg selv er de jammen meg gode på.
Kia E-Niro 10/2019

vinterdekk

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:32
Beklager om det virker sorgenfritt, men dere får heller klandre Tesla som dekker alle ruter jeg kjører og har lading så godt integrert i bilen at den fjerner bekymringer.

Tesla er flott og jeg klandrer de ikke. Tesla har vist hva vi alle kan forvente oss av elbiler. Men de dekker ikke i alle bilklasser. Det er litt som med Ford Model T. Ja, jeg kan kjøpe framtidsrettet elektrisk bil uten bekymringer og hengerfeste og få den levert før sommeren. Men det er en sportsbil med glasstak som koster nærmere 500' og som passer parkeringsplassen min med en skoskje. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:49
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?

Har du gått i hi på syttitallet og kommet ut i går? Spørsmålet mitt er basert på din uttalelse: "1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)".

Jeg kan få opplyse deg om at fornybar energi (i form av strøm) nå er billigere enn fossil energi ca alle steder i verden og vind og sol blir billigere dag for dag. Se også dagens elpriser som ligger på ca 15 øre/kWh nå på vinteren og med mye av kullkraft og atomkraft faset ut i EU og erstattet med sol og vind. De lave prisene har vært der siden januar, et tidspunkt der i tillegg behovet for strøm er høyest og sol knapt leverer noe.

Dette var et særdeles norsk/europeisk blikk på det hele.
Og der har du naturligvis rett.
Men i Kina er kull en stor resurs som de naturligvis benytter seg av, all den tid den er økonomisk bærekraftig. Jeg har stor tro på sol og vind, men sol er ikke der enda. Offshore vind har også skyhøye etableringskostnader. Og felles for de alle er at de krever enorme arealer.
Etter Fukushima presterte Tyskland å stenge sine atomkraftverk og gjenåpne sine kullkraftverk, som i seg selv er en skandale.
I Kina er det penga som rår, og dersom dette pekte i retning sol/vind/hydro, så hadde vi for lengst sett en større effekt av dette. Det gjør vi ikke den dag i dag.
Men lov å håpe.

Når du først tok deg bryet å svare meg (og framstå som opplyst), så hadde jeg forventet at du i høyere grad holdt deg til realitetene i videre diskusjoner. Men den gang ei! Tyskland har i 2019 en andel på 46% på fornybart, mot 33,3% i 2015. Kull har gått ned med 35% (til 29% andel i 2019) og atomkraft fra 15,8% til 13,7%. Gass fra 5,5% i 2015 til 10,2% i 2019. Vind og sol har altså i helt vesentlig grad erstattet kull og atomkraft.

https://www.energy-charts.de/energy_pie.htm?year=2018

Kina nådde toppen i kullforbruk i 2012 og har siden hatt en økning i sitt brutto nasjonalprodukt på 68%. Andelen av kullkraft i Kina har gått drastisk ned.

I motsetning til de fleste utviklede land så har Norge et CO2-utslipp som er høyere i dag enn i 1990!

Rævedilter

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:42
Kina nådde toppen i kullforbruk i 2012 og har siden hatt en økning i sitt brutto nasjonalprodukt på 68%. Andelen av kullkraft i Kina har gått drastisk ned.
Drastisk ned? Tuller du? Prosenteregning redder ikkje klimaet.
Andel går ned, men mengden utslipp (av Co2) auker fortsatt, i 2018 med 4,7%.
Dei har nærere 1000 kullkraftverk i drift og 120 under bygging.
Den 120 kraftverka skal leverere samme ca. energimengde som verdens totale utbygging av sol&vindkraft på et år, mao. Kina aukar sine utslepp med meir enn resten av verden sin totale utbygging av fornybar energi reduserer det.
Kina har som mål at toppen skal nås i 2030, håper dei klarer det før.
Og det er ikkje på grunn av globalt klima primært Kina vil redusere utsleppa, men lokalmiljø og pæng.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA