Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lynlading på Leaf 62kWh

Startet av lrhanssen, mandag 02. mars 2020, klokken 17:08

« forrige - neste »

lrhanssen

Er det noen som har fått testet lynladig på 62 kWh Leafen og fått noe høyere ladehastighet? I så fall hva?
Jeg er kun interessert å teste. Siden Nissan benyttet dette som salgspitch.


https://www.dinside.no/motor/far-ikke-lading-som-lovet/71590330


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hemi

#2
zoe lader vel raskere på AC enn leaf klarer på DC satt på spissen...  nissan må revurdere chademo og BMS for  henge med i 2020.

chriso89

neii.    min leaf lader mye raskere en zoe på ac på dc.   var oppe i 48 kwh og nede i 35 på lader nr 3.  ac er maks 22 på zoe i salg

hemi

35-48kw er jo hinsides dårlig på noe med 62kwh batteri.

gamle zoe har 43KW ac, ref referansen.

EV-FTW

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:21
35-48kw er jo hinsides dårlig på noe med 62kwh batteri.

gamle zoe har 43KW ac, ref referansen.


Hinsides dårlig er å ta hardt i.
Om det ikke er Tekna utgave av 62kWh, støtter ikke bilen mer enn 50KW. På disse bilene vil lading opp under 50 KW være bra.

Er svært få av de andre elbilene som lader langt over 50 KW. Bare se på Ioniq ( nye), Zoe, MG osv.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

aner ikke kwh på mg, men zoe og ioniq har vel ikke så store batterier? når det i praksis blir 60+ min på en DC lader for å klare 80-90% og du ruller inn med 5-10%, er dette imho dårlig i 2020.

EV-FTW

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:25
aner ikke kwh på mg, men zoe og ioniq har vel ikke så store batterier? når det i praksis blir 60+ min på en DC lader for å klare 80-90% og du ruller inn med 5-10%, er dette imho dårlig i 2020.

Leaf utnytter vel 56kWt av batteriet, mens MG ligger på rundt 42 kWt og Ioniq rett i underkant av 40. Nå på vinteren lader leaf fortere enn disse. Sommerstid vil nok MG lade fortere, men ikke Ioniq.

Kona og E-Niro lader heller ikke det de lover, men peaker vel på ca 75+\- KW. Leaf 62 Tekna er opp mot 70 KW om sommer på ladere som støtter dette.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Myrvang

Det største problemet til Nissan er ChaDeMo. Kjøpte en e-NV200 i januar fordi det ikke var noen reelle alternativer, men med ChaDeMo og treig hurtiglading er Nissan akterutseilt. CCS burde blitt standarisert av EU, de har jo så mange tulleting de standariserer så hvorfor ikke dette?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Øyvind.h

CCS er den europeiske standarden. Men Nissan har valgt å ikke følge denne, på tross av at så og si alle andre bruker CCS.
Nissan vil nok bytte til CCS de også tilslutt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marius Kotsbak

Er ladestedene som er påkrevet å støtte denne standarden. EU har IKKE satt noe direkte standard eller krav eller oppfordring til noe spesiell ladestandard i ELBILENE.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 10. mars 2020, klokken 19:58
Er ladestedene som er påkrevet å støtte denne standarden. EU har IKKE satt noe direkte standard eller krav eller oppfordring til noe spesiell ladestandard i ELBILENE.
Nissan har selvfølgelig lov til å tviholde på Chademo, men hvor lurt er det å trosse standarden som alle andre følger?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Foreløpig er det E.On. på Dombås som er eneste jeg vet har/skal få støtte for mer enn 50 kW på Chademo i nærmeste fremtid. Fortum og Grønn Kontakt har sagt det skal komme, men det lar vente på seg.

Heldigvis merker jeg med 62kWh at det ofte holder  å lade hjemme og på destinasjon og evt. en kort lading under pause underveis.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019


unik42

Så da ligger Chademo på rundt 70-70kW opptil 70% om jeg leser det korrekt?

Er det noen som har testet 62kW laderne her i Norge?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA