Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lynlading på Leaf 62kWh

Startet av lrhanssen, mandag 02. mars 2020, klokken 17:08

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Oppsummering av testen: https://youtu.be/HyNhdpXfIwo
Viser at tur på 800-900 km i Norge ikke er noe problem og lynlading på Dombås fungerer bra uten å skape for høy temperatur at det skaper problemer.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

batterimannen

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 12. juli 2020, klokken 22:04
Oppsummering av testen: https://youtu.be/HyNhdpXfIwo
Viser at tur på 800-900 km i Norge ikke er noe problem og lynlading på Dombås fungerer bra uten å skape for høy temperatur at det skaper problemer.

Tja, hadde vært greit med en hverdagslig test, men det blir ikke så lett når det er kun 1 sånn lader. Han kjørte saktere enn normalt oppover dit, for at batteriet ikke skulle bli for varmt. Han parkerte i skyggen og hadde en spisepause før han begynte å lade, for at batteritemperaturen ikke skulle bli for høy. Er heller ikke høy utetemperatur nå om dagen. Temperaturen i batteriet synker også ca 1 grad per time, når utetemperaturen er som nå, ca 15 varmegrader.

Får sikkert litt pes for dette, siden dette er Leaf underkategorien av forumet, men jeg mener at det å droppe væskebasert avkjøling er det største feilsteget Nissan har gjort innen elbil. Hvis du ser kommentarfeltet på youtubevideoen, så ser man at folk lenger sør i Europa har enda større problemer. Men, alle elbiler fungerer, uavhengig av fordeler og ulemper. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 12. juli 2020, klokken 22:04
Oppsummering av testen: https://youtu.be/HyNhdpXfIwo
Viser at tur på 800-900 km i Norge ikke er noe problem og lynlading på Dombås fungerer bra uten å skape for høy temperatur at det skaper problemer.

Nå var dette kun en lading, og jeg tror du får problemer med å klare 800, og langt værre med 900 km, med feriepakket bil med flere passasjerer i, så hadde vært artig å sett hvordan den klarer lading nr. 2 på samme dag, gjerne på lynlading der og.

Sommertesten ga 396,6 km, mest sannsynlig med lett fot, og relativt tom bil, så 900 km vil nok helt klart fordre en lading nr 2, spesielt siden man gjerne starter lading ved minst 10 % rest og stopper på rundt 80 % på med lyn/hurtig-lading. så allerede der taper man ca 10+30 % i praktisk rekkevidde.

Altså, man stopper senest etter 360 km, og så fyller man på 280 km, og da er man i aller beste fall på 640 km. Nylading gir nye 280 km, så når man i beste fall 920 km med 2 ladinger underveis. Riktignok er ikke dette på flate veier, men med endel stigning, men som sagt er det med tilnærmet tom bil og i lavere hastighet enn man har på motorveiene på Østlandet og på vei til Sørlandet, i Sverige (ikke så aktuelt i år) og i Danmark. Enda værre i Tyskland om man ønsker å kjøre på Autobahn i raskere tempo enn man kan i Danmark.

Ta og med det Batterimannen skriver, som jeg holder med han i. Og også jeg beklager om det føles frekt å steppe inn på en tråd i Nissan-delen. Vi liker jo å diskutere elbil og det rundt, selv om omhandler andre biler enn de man selv har/har hatt/venter på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Enig i at det er rart at han gjorde så mye tiltak, men trolig for å sørge for å få full fart under testen. Men jeg tror ikke disse tiltakene hadde vært nødvendig. Da jeg kjørte helt normalt til Dombås i fartsgrensa+ (ca 10 km/t over på speedometer) forrige helg så fikk jeg også full fart (ca. 70kW). Det eneste man bør unngå er nok å starte under 10-20% som NAF gjorde.

Se på slutten så kjørte han en ny hurtiglading med full fart. Dagen etter hadde også batteriet kjølet ned (men var ikke så varmt i lufta): https://www.facebook.com/201134723412997/posts/1390994571093667/

Han snakker om å kjøre en mer normal test også. Jeg har også forelått å kjøre frem og tilbake til Dombås for å simulere flere lynladinger. Eller i Danmark (og Sverige når det blir mulig) så fins det flere å teste med. Når det gikk bra etter en lynlading så tipper jeg også to lynladinger hadde gått bra. Mulig den tredje hadde blitt rapidgate slik at vinninga kanskje hadde gått bort i spinninga. Evt. annet resultat med 30C i lufta eller raskere motorveier.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 22:59
Nå var dette kun en lading, og jeg tror du får problemer med å klare 800, og langt værre med 900 km, med feriepakket bil med flere passasjerer i, så hadde vært artig å sett hvordan den klarer lading nr. 2 på samme dag, gjerne på lynlading der og.

Tror du misforstår. Jeg mener ikke 900 km på en lading, men på to. 350+0,8*350*2 er ikke så urealistisk (bare må kjøre ned til 10% og opp til 90% som han gjorde på 1 times stopp).

Se på slutten av videoen så gikk jo hurtiglading etter lynlading i full fart laderen kunne gi (ca. 125A).

Når det gjelder kjølig av batteri så er det ikke sikkert det er feil valg av Nissan til nå. De er vel tross alt en av få som har tjent penger på elbilene. Og det har vært godt med kunder i relativt kalde land/stster. Om det ikke kommer i neste modell så vil det derimot overraske.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

leafnor

Teslabjørn gjorde sin 1000km test med e+ sist høst, god sommervarme.
Ladet på 125A ladere, og god sommer med opp mot 30 grader på dagen.
https://www.youtube.com/watch?v=guEyn0va_cE
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

Ja, men den var også litt ulik fordi den gikk inn i Sverige med høyere snittfart enn i Norge. Likevel aktuelt om man pleier å kjøre inn i Sør-Sverige. Og så er det nok en del forskjell på 1000 og 800-900 km. Husker ikke om det var mer enn siste lading som ble mye påvirket. Været betyr mye. Han gjorde vel testen både i ganske kaldt og varmt vær.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 13. juli 2020, klokken 08:36
Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 22:59
Nå var dette kun en lading, og jeg tror du får problemer med å klare 800, og langt værre med 900 km, med feriepakket bil med flere passasjerer i, så hadde vært artig å sett hvordan den klarer lading nr. 2 på samme dag, gjerne på lynlading der og.

Tror du misforstår. Jeg mener ikke 900 km på en lading, men på to. 350+0,8*350*2 er ikke så urealistisk (bare må kjøre ned til 10% og opp til 90% som han gjorde på 1 times stopp).

Se på slutten av videoen så gikk jo hurtiglading etter lynlading i full fart laderen kunne gi (ca. 125A).

Når det gjelder kjølig av batteri så er det ikke sikkert det er feil valg av Nissan til nå. De er vel tross alt en av få som har tjent penger på elbilene. Og det har vært godt med kunder i relativt kalde land/stster. Om det ikke kommer i neste modell så vil det derimot overraske.

Jeg missforstod nok ikke her. I og med at det bare var en lynlading, så fikk vi ikke sett om #rapidgate slår ut ved lading nr. 2, så det spørsmålet står vel fremdeles ubesvart. Altså 2 lynladinger, ikke lynlading og hurtiglading, da det siste ikke utfordrer batteriene på samme måte.

Dessuten, hva man får til dag 2, når batteriet har fått kjølt seg ned i mellomtiden, er ikke interessant forutenom på veldigkalde dager, der utetempen faktisk jobber mot Leaf ved oppstart, men med Leaf på videre ferdsel samme dag.

Det var derfor jeg synes det var litt prematurt å fastslå allerede nå at 800-900 km tur går fint, nettopp fordi man da må lade en gang til.

Men det kan jo tenkes, slik flere antyder, at det først er ved lading nr. 3 man virkelig ser om #chargegate slår til igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Joltus

Med den tempen han oppnår med kun en lading så. Vil jo denne rapidgate noe insane på lading to...?

leafnor

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 13. juli 2020, klokken 12:14
Ja, men den var også litt ulik fordi den gikk inn i Sverige med høyere snittfart enn i Norge. Likevel aktuelt om man pleier å kjøre inn i Sør-Sverige. Og så er det nok en del forskjell på 1000 og 800-900 km. Husker ikke om det var mer enn siste lading som ble mye påvirket. Været betyr mye. Han gjorde vel testen både i ganske kaldt og varmt vær.
Det var god varm sommer og god fart til første lader. Men problemet kom på lading to, enda han lå på 80-90 km/t.
Fungerer OK til 500+ km i 110, og så langt det er forsvarlig å kjøre uten hvile på andre norske veier ellers. Derfra er det å belage seg på lange ladestopp. En kommer frem til sist.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

Lading to ser man jo i videoen. Veldig interessant om det blir en begrensning mellom maks på 50kW og 100kW, men den var jo over 125A. Så er vel Leaf sånn at den bestemmer seg for ladekurven i det man starter ladingen, så uansett hvor mye lynlading nr. 2 varmer opp så vil den avgjøre hastigheten utifra temperatur når den starter.

Hva som skjer over natta (med saktelading) er litt interessant for de som tar en overnatting på vei i Norge. Fra Tyskland med over 30C vet vi at det gir minimalt med reduksjon.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Samco

Gikk bra og bra chademo kontakten satt fast å ville ikke slippe ....

Marius Kotsbak

Det skjedde ikke meg og opplevde det samme på Supercharge, så det tror jeg ikke vi skal legge på Eon eller den kraftigere ladepistolen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

leafnor

#43
Marius K, du vil se denne (Sikkert sett den allerede), men her sammenlignes 200A og 125A lading: https://www.youtube.com/watch?v=iT6KPMrq7j4
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på tirsdag 30. juni 2020, klokken 21:55
Omtrent 50% (fra 15-65%) av batteriet fylles på med i snitt 15kW større effekt enn på en 50kW lader.
Sparer omlag 9-10 minutter på en lading.
Jeg bommet med 1-2 minutt i antagelsen.
https://www.youtube.com/watch?v=iT6KPMrq7j4
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA