Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lynlading på Leaf 62kWh

Startet av lrhanssen, mandag 02. mars 2020, klokken 17:08

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Hva mener du med 62kW-ladere? Mener du 62 kWh-bil på lynlader med mer enn 130A? Jeg håper på å komme meg innom Dombås senest til sommeren.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

Jeg mener disse:
https://www.fortum.no/media/2019/03/nye-lynladere-elbil

Per nå er 100kW laderne til Chademo begrenset til 62kW i påvente av annen ladekabel (såvidt meg bekjent).
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

lrhanssen

Det er denne utviklingen jeg venter på at det skal skje noe med. Med tanke på at det kommer flere og flere biler på marked i Norge med chademo. F.eks Xpeng, MG ZS Ev, Lexus UX.. Riktig nok kun Nissan Leaf 62KWh som kan lade med høyere hastighet.. I praksis vel å merke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marius Kotsbak

Sitat fra: unik42 på fredag 15. mai 2020, klokken 09:31
Jeg mener disse:
https://www.fortum.no/media/2019/03/nye-lynladere-elbil

Per nå er 100kW laderne til Chademo begrenset til 62kW i påvente av annen ladekabel (såvidt meg bekjent).

De er totalt uinteressante så lenge alle bare ser ut til å ha kabler med maks 125A. Man klarer ikke å nå den teoretiske 65,5 kW fordi det vil kreve samtidig 400V, noe batteriet ikke har mens det lades og har mulighet til å motta mye strøm.

GK har tøyd det til rundt 130A, så det går litt raskere, mens Eon har vel rundt 200A i funksjon i Danmark og kanskje på Dombås. Da klarer man å makse ut bilens kapasitet.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

Sitat fra: lrhanssen på fredag 15. mai 2020, klokken 10:08
Det er denne utviklingen jeg venter på at det skal skje noe med. Med tanke på at det kommer flere og flere biler på marked i Norge med chademo. F.eks Xpeng, MG ZS Ev, Lexus UX.. Riktig nok kun Nissan Leaf 62KWh som kan lade med høyere hastighet.. I praksis vel å merke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, nå som andre japanske produsenter har begynt å komme med biler på markedet også, og Chademo er det som brukes i Japan så blir det spennende å se om de også velger å bruke det på elbiler som eksporteres til Europa.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

jman76

Sitat fra: lrhanssen på fredag 15. mai 2020, klokken 10:08
Det er denne utviklingen jeg venter på at det skal skje noe med. Med tanke på at det kommer flere og flere biler på marked i Norge med chademo. F.eks Xpeng, MG ZS Ev, Lexus UX.. Riktig nok kun Nissan Leaf 62KWh som kan lade med høyere hastighet.. I praksis vel å merke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MG ZS EV har CCS.

Marius Kotsbak

Stemmer. Den er ikke japansk heller. I Kina har de jo en annen plugg (samme som neste versjon av Chademo).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

lrhanssen

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 15. mai 2020, klokken 12:13
Stemmer. Den er ikke japansk heller. I Kina har de jo en annen plugg (samme som neste versjon av Chademo).
Jepp, stemmer bommet litt på MG'en


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marius Kotsbak

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/nissan-leaf-2018/ladetest-nissan-leaf-62-kwt/

Da har NAF endelig fått lynladet Leaf på Dombås! Får håpe det får flere steder til å følge etter.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

lrhanssen

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:15
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/nissan-leaf-2018/ladetest-nissan-leaf-62-kwt/

Da har NAF endelig fått lynladet Leaf på Dombås! Får håpe det får flere steder til å følge etter.
Åå morro og på høy tid. Får nesten lyst å kjøre dit kun for å teste.
Har Naf skrevet et innlegg om dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marius Kotsbak

Så du ikke linken? Der ligger fullstendig informasjon og ladekurve.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

lrhanssen

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 30. juni 2020, klokken 16:43
Så du ikke linken? Der ligger fullstendig informasjon og ladekurve.
Sånn er det når man jobber og skal lese mld samtidig


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

Omtrent 50% (fra 15-65%) av batteriet fylles på med i snitt 15kW større effekt enn på en 50kW lader.
Sparer omlag 9-10 minutter på en lading.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

#28
Det må være mer i praksis. Jeg ser Motor så 24 minutter raskere lading av mer (1%->80% vs 8->82%). Jeg synes ladekurver de hadde liknet på den man får på 50kW-lader om sommeren, så jeg tror vi kan ta den omtrent som sammenlikningsgrunnlag.

Riktignok tar 80%->82% mye mer tid enn %1->3%, men det var jo 3,5 ganger så mange %-poeng under 10%.

Jeg tror regnestykket ditt feiler fordi også under 50kW så ligger kurven høyere om om mer enn 125A er tilgjengelig. Tror Nissan sitt offisielle tall er et kvarter raskere fra 20%->80%.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

Teslabjørn er i gang med test av lynlading på Dombås nå:


https://youtu.be/1LfEdcstrHg
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA