Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf mars 2013 tar ikke lading fra 220v hjemmelader.. HJELP!

Startet av Elbilpettersen, mandag 02. mars 2020, klokken 09:00

« forrige - neste »

Elbilpettersen

Hei dere. Ser det er noen slike emner her men de er noen år gamle. Derfor fyrer jeg avsted en til nå.

Min leaf mars -2013modell Norsk Bil, tar ikke til seg lading i den lille ladestikken foran. Den fungerer helt fint på hurtigladere ChaDeMo langs veien.

Dette er symptomene;
- Lader lyser grønt
   - Plugges inn foran
      - 1. Blå blinker i ruta
         - «Charge» lyser sammen med grønn på laderen»
           - Etter 3 sekunder lyser kun grønn/ready, blå i dash blir borte og den slutter å lade..

Dette er forsøkt;
- Av med ladetimer
- Andre ladekabler
- Andre kurser på huset
- Av med minus pol i 30min

Er det ombordladeren som har tatt kvelden?

- Hvor sitter denne?
- Dele nr til denne?
- «How to» på hvordan man bytter den?

All hjelp mottas med takk!

kaiat

Prøvd å lese ut feilkoder med Leafspy Pro?

Siden du har en bil fra mars 2013, har du nok den aller første generasjonen Leaf der ombordladeren sitter i bagasjerommet. 

Tekniske manualer finner du her: https://carmanuals2.com/brand/nissan/leaf-2012-372 (Jeg vet at det er til amerikansk 2012-modell, men den er lik din tidlige 2013.) Du finner kanskje noen som har gjort dette på mynissanleaf.com, eventuelt Youtube om ingen melder seg her.

Brukt ombordlader finner du nok på https://www.bruktdel.no/ vil jeg tro. Vær nøye på at du får tak i den riktige typen siden det var et skifte omtrent midt i 2013 der laderen flyttet seg fra bagasjerommet til motorrommet.

Elbilpettersen

Ikke testet med Leafspy Pro. Vet ikke hva det er ??? Hehe:)

Takk for rask respons, Kaiat.  :+1: Settes stor pris på!

TorC

Hvis du skal forsøke å ordne dette selv må du nok starte med å få lest ut feilkodene. LeafSpy Pro et godt sted å starte. Litt avhengig av hvor du holder til så skal du ikke se bort fra at noen i området der du bor som kan hjelpe deg med å få ut feilkoder.

Hvis du holder til Oslo eller Sandefjord så kan jeg hjelpe deg med det.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

#4
Hva om du prøver å lade AC fra andre hus?

Det dukker av og til opp historier om bilister som ikke klarer å lade fra ei kontakt, eller fra ett hus, men man klarer å lade andre steder.

2012-modellen har den tjukke panasonic-kladden, mens  2013-modellen har en slankere modell, og jeg har forstådt det som at den slanke modellen har flere sikkerhetsfunksjoner.

Jeg snakka med en bilist som ikke klarte å lade med slank kladd hjemme hos seg, men det fungerte med gammel tjukk. Begge EVSEne fungerte hjemme hos meg.

Oppdatering: Tjukk og smal kladd

Men det finnes uttallige EVSE av andre fabrikat.

Elbilpettersen

TorC:
Så utrolig hyggelig av deg! Jeg bor i Tønsberg å kommer gjerne en tur til Sdfj hvis du har mulighet til å hjelpe meg.. Har du messenger, så kan vi ta videre dialog der? Ang tid og sted?

Trekkoppbil:
Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener. Men jeg har kjørt til Nissan i Tønsberg å forsøkt laderen på veggen der, men samme skjedde der. «Lader» i 2 sek, før den stopper.
At det Dr ulike lade plugger er ukjent for meg, trodde det gikk på type 1 og 2 etc.. Hva er forskjellen på slank og kjukk kladd og hvordan ser de ut? Så kan jeg jo se om jeg finner en med dette og få det også utelukket?:)

Igjen, takk for hjelp boys! :+1:

TorC

Jeg sender deg en PM med telefonnummer og e-postadresse. Jeg bruker ikke messenger.

Når det gjelder tykk og slank kladd så er det "klumpen" som er på "nødlader", altså den man bruker på vanlig stikkontakt.

Uten å lese feilkodene så kan man ikke konkludere hva som er feil. Det kan like gjerne være dårlig kontakt i bilens kontakt, og da hjelper det svært lite å forsøke ulike kabler.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elbilpettersen

Problem løst! Takk for all hjelp fra dere alle som har svart!:)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA