Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB i Leaf. Hva er beste løsning?

Startet av Bigdrago, fredag 07. februar 2020, klokken 09:54

« forrige - neste »

Bigdrago

Hei.
Har en nissan leaf 2015 (spansk. Tilsvarer tekna) og trenger DAB til denne. Hva er de beste løsningene på markedet? Ønsker fortsatt å kunne bruke skjermen til å styre radio som vanlig fm.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Myrvang

De beste løsningen er å droppe DAB. Stream radio og musikk med mobilen så slipper du å montere noe ræl som ikke fungerer optimalt. Bare styr å legge opp kabler og antenner i ruta og det er ofte dårlig mottak med disse ettermonterte greiene. Har integrert DAB i nye bilen, men tidligere brukte jeg mobilen. Si til Google assistant eller Siri "spill NRK P3" f.eks, og vipps så har du radio uten skurring og som ikke forsvinner pga dårlig DAB-dekning.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

kaiat

Jeg har USB-løsningen fra Dension i min Leaf (som er vel den løsningen Nissan leverer), men den er heller dårlig. Mister signalet støtt og stadig. Ville gått for en av DAB-adapterene med eget display. Jeg har montert DAB i et par andre biler og der funker det helt fint hvor DAB-adapteret i Leafen ramler ut.

Selv er jeg egentlig godt fornøyd med DAB generelt.

Vesterskog

Du sier ikke akkurat hvilken Leaf du har. Selv har jeg en us 2014 S. Denne har ikke media via blåtann kun samtale. For stream må en til med aux.

Jeg valgte tiny sin c11+. kjempefornøyd med mottak og alt. Lite diskret panel og hardwire fm. Må til med splitter på antenne. Litt info om hvordan jeg gjorde det her :

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Felbilforum%2Eno%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D40194%2E0&share_tid=40194&share_fid=12039&share_type=t&link_source=app

Jeg bruker nettradio i annen bil og føler det lett tar fokus av veien, evt at jeg må bruke endel tid på det før jeg kjører. Skal fikse dab der også. Dårlig antenne, vindusantenne I leaf er perfekt. Et par timer  på å demontere og trekke i dashbord men gikk greit.
Jeg har strøm fra sigaretttenner enda men skal ta fra splitter i sikringsboks på venstre side av rattet, biltema type.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Bigdrago

Legge opp antenne er ikke problem. Skal sjekke ut dension usb 👍
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Trekkoppbil

#5
DAB kan fungere med takantenne, hvis man bytter ut fm-antenna med kombinert DAB og FM-antenne, men jeg synes det er knølete å bytte takantenne på Leafen.
Med Dension USB, så framstår kanalene som mp3-filer.  Det kan være et snedig brukergrensesnitt, men det gir lange swappetider. Og man får fram lite innfo på skjermen i bilen, om hva man hører på.
Jeg har montert det i en bil, men jeg har ikke giddet å bruke det stort, og jeg gadd aldri å montere det i flere biler.
I praksis synes jeg det er mye enklere med nettradio. Da får man kjappe kanalskifter, og det fungerer så greit å styre fra knappene på rattet. Og på skjermen får man opp detaljer om navn på radiokonalser, og på programer, og kanskje på programldere og på artister og sanger , og man får gjerne opp data om bitrater osv, men det kan være avhengig av hvilken app man bruker. Ofte går det via en app som kan ligge i bakgrunnen på telefonen, og som regel starter på egenhånd, når jeg setter meg i bilen. Ulempa med Leaf, er at volumstyring ikke fungerer over blåtann. Med nettradio er det ofte bra dekning.
I det siste synes jeg nettradio har vært svært ustabilt, så de siste dagene har jeg gått over til FM. Jeg aner ikke hva det kommer av, og om det kan ha sammenheng med at 3G-nettet er i ferd med å legges ned.

Jeg har også en 2014S, og den bilen har stort potensiale. Høytalerene kan man bytte ut med ettermarkedshøytalere, og lyden kan bli ganske bra, hvis man kan leve uten basshøytaler. Fordelen med hovedenheten med 4,3" skjerm framfor hovedenhetene i normale Leafer, er at man kan bare bytte den ut med en ettermarkedsenhet med f.eks Android og trykkskjerm. Og jeg storkoser meg mye mer i denne bilen enn i en Bose-Leaf. Ulempa er at jeg ikke får svingbare hjelpelinjer til ryggekamera med enheten jeg har, og Android-bokser er gjerne kina-vare hvor man hverken får oppgradert OS, eller lagt inn sikkerhetspatcher, og de har gjerne håpløs tenknikk som gir mye støy for mikrofonen. Det er litt knot med 2014S, da man må demontere vegger i bagasjerommet for å kople vekk en blåtannboks, for at de siste knappene på rattet skal fungere med ettermarkedsenhet. Men når man først gjør den jobben, så kan man like gjerne bytte takantenna også.  Androidenheter bruker gjerne USB-dongle med DAB, men det fungerer mye mer integrert og greit enn Dension. Jeg fant en kjekk app for DAB som heter DAB Z: https://youtu.be/pj71YgpQnmQ

tibber73

Jeg hadde Dension i min Leaf. Det var bare drit. Ingen trafikkmeldinger osv. Den ble montert av forhandler.
I min gamle fossil har jeg Pure Highway 600 (https://www.prisjakt.no/product.php?p=3946650). Den fungerer utrolig bra. Monterte selv..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

b1dik

Ser ut som C11+ er en bra løsning for DAB i Leaf så jeg har bestilt en slik og tenker å koble den inn på FM antenna.
Ser du har en US leaf, vet du om man trenger disse overgangene for en EU 2013 leaf?

Sitat fra: Vesterskog på fredag 07. februar 2020, klokken 15:24
Du sier ikke akkurat hvilken Leaf du har. Selv har jeg en us 2014 S. Denne har ikke media via blåtann kun samtale. For stream må en til med aux.

Jeg valgte tiny sin c11+. kjempefornøyd med mottak og alt. Lite diskret panel og hardwire fm. Må til med splitter på antenne. Litt info om hvordan jeg gjorde det her :

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Felbilforum%2Eno%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D40194%2E0&share_tid=40194&share_fid=12039&share_type=t&link_source=app

Jeg bruker nettradio i annen bil og føler det lett tar fokus av veien, evt at jeg må bruke endel tid på det før jeg kjører. Skal fikse dab der også. Dårlig antenne, vindusantenne I leaf er perfekt. Et par timer  på å demontere og trekke i dashbord men gikk greit.
Jeg har strøm fra sigaretttenner enda men skal ta fra splitter i sikringsboks på venstre side av rattet, biltema type.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Bigdrago

Kan vel ikke bruke knappene på rattet og origonalenhet på denne?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

kaiat

Har C11 i fossilbilen og den virker bra - bedre enn Dension-opplegget på Leafen. Men lite display med lite info og bare mulighet for å lagre fire kanaler, så jeg hadde kjøpt noe annet i dag.


Ikke mulig å bruke knappene på rattet på noen av disse DAB-adapterene.

Vesterskog

Sitat fra: b1dik på tirsdag 03. mars 2020, klokken 22:46
Ser ut som C11+ er en bra løsning for DAB i Leaf så jeg har bestilt en slik og tenker å koble den inn på FM antenna.
Ser du har en US leaf, vet du om man trenger disse overgangene for en EU 2013 leaf?

Sitat fra: Vesterskog på fredag 07. februar 2020, klokken 15:24
Du sier ikke akkurat hvilken Leaf du har. Selv har jeg en us 2014 S. Denne har ikke media via blåtann kun samtale. For stream må en til med aux.

Jeg valgte tiny sin c11+. kjempefornøyd med mottak og alt. Lite diskret panel og hardwire fm. Må til med splitter på antenne. Litt info om hvordan jeg gjorde det her :

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Felbilforum%2Eno%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D40194%2E0&share_tid=40194&share_fid=12039&share_type=t&link_source=app

Jeg bruker nettradio i annen bil og føler det lett tar fokus av veien, evt at jeg må bruke endel tid på det før jeg kjører. Skal fikse dab der også. Dårlig antenne, vindusantenne I leaf er perfekt. Et par timer  på å demontere og trekke i dashbord men gikk greit.
Jeg har strøm fra sigaretttenner enda men skal ta fra splitter i sikringsboks på venstre side av rattet, biltema type.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Er usikker på det, us leaf har kombinert satellitt radio og FM antenne. Men det er ikke vanskelig å sjekke (Antar panelet/konsoll) er likt. Da er det bare å dra ut hele senter panelet det henger på klips (mener du skal dra ut oppe først) så skal du komme til.

Men jeg tror jeg vil anbefale å ha egen DAB antenne I vinduet da min erfaring i annen bil er at splitter ikke var så bra, men det kan jo ordnes etterpå

Ellers stemmer det som andre har skrevet, man må skifte kanal på c11 displayet, og det er liten skrift og ikke bra om man skal skifte til kanaler som ikke er lagret på hurtigknapp. Men om man klarer seg med 4 kanaler så funker det helt supert. Fordelen med lite display er at det er lett å plassere.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


b1dik

#11
Sitat fra: Vesterskog på onsdag 04. mars 2020, klokken 23:00
Sitat fra: b1dik på tirsdag 03. mars 2020, klokken 22:46
Ser ut som C11+ er en bra løsning for DAB i Leaf så jeg har bestilt en slik og tenker å koble den inn på FM antenna.
Ser du har en US leaf, vet du om man trenger disse overgangene for en EU 2013 leaf?

Sitat fra: Vesterskog på fredag 07. februar 2020, klokken 15:24
Du sier ikke akkurat hvilken Leaf du har. Selv har jeg en us 2014 S. Denne har ikke media via blåtann kun samtale. For stream må en til med aux.

Jeg valgte tiny sin c11+. kjempefornøyd med mottak og alt. Lite diskret panel og hardwire fm. Må til med splitter på antenne. Litt info om hvordan jeg gjorde det her :

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Felbilforum%2Eno%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D40194%2E0&share_tid=40194&share_fid=12039&share_type=t&link_source=app

Jeg bruker nettradio i annen bil og føler det lett tar fokus av veien, evt at jeg må bruke endel tid på det før jeg kjører. Skal fikse dab der også. Dårlig antenne, vindusantenne I leaf er perfekt. Et par timer  på å demontere og trekke i dashbord men gikk greit.
Jeg har strøm fra sigaretttenner enda men skal ta fra splitter i sikringsboks på venstre side av rattet, biltema type.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Er usikker på det, us leaf har kombinert satellitt radio og FM antenne. Men det er ikke vanskelig å sjekke (Antar panelet/konsoll) er likt. Da er det bare å dra ut hele senter panelet det henger på klips (mener du skal dra ut oppe først) så skal du komme til.

Men jeg tror jeg vil anbefale å ha egen DAB antenne I vinduet da min erfaring i annen bil er at splitter ikke var så bra, men det kan jo ordnes etterpå

Ellers stemmer det som andre har skrevet, man må skifte kanal på c11 displayet, og det er liten skrift og ikke bra om man skal skifte til kanaler som ikke er lagret på hurtigknapp. Men om man klarer seg med 4 kanaler så funker det helt supert. Fordelen med lite display er at det er lett å plassere.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Ja riktig, skal følge med en aktiv antenne som jeg tenker å montere i vinduet.

Får ta en kikk på den antenne koblingen når den dukker opp i posten.
Skal gå fint med lite display, var det med FM hardwire som jeg likte godt med denne.

Men sikringssplitter, har de sluttet med det på biltema? Finner det ikke der ::)
Edit: jeg fant, navnet var flatsikringsholder..

Bigdrago

Endte opp med å kjøpe anywave srt18. Fungerer utmerket :)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA