Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cc slås automatisk av ved vannplaning

Startet av Jejl, lørdag 29. februar 2020, klokken 22:26

« forrige - neste »

Jejl

Kjørte fra øst til vest Norge i dag, og med styrtregn ,snø og slaps og rundt 0 grader lå det tidvis absurd mye vann i veibanen. Vi hadde rundt 15 kontrollerte vannplaninger på turen og oppdaget noe nytt: dersom vannplaningen er kraftig nok slås cc automatisk av. Vet ikke nøyaktig hvor grensen går, men ved en liten vannplaning hvor en mister 5-7 km/ t så akser bilen voldsomt så fort den får feste igjen. Men dersom det er en større vannplaning hvor en mister over 10 km/t så går cc automatisk av og bilen regenerer for fult når den får feste.

Har ikke sett at denne funksjonen er omtalt tidligere, og ihvertfall jeg lærte noe nytt. Vil tro at den kan være med på å bedre trafikksikkerheten i endel tilfeller.

Klykken

Alle mine tidligere biler har deaktivert CC når TC eller ABS har slått inn. Antar Tesla gjør samme, da noe annet antageligvis vil være farlig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Er vel slik på alle biler med CC. Enkelt forklart:

Hastigheten på hjulene blir kontinuerlig målt av ABS-sensorer, og matet inn i et cruisekontrollsystem som regulerer motorens ytelse. Under en tilstand der et hjul med trekkraft mister denne, for eksempel en akvaplan-situasjon, vil sensoren måle en økning i hjulets hastighet. Cruisekontrollsystemet vil da redusere mengden gass og opprettholde innstilt hastighet, eller eventuelt avbryte CC.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Hvis ESP eller antispinn begynner å jobbe skal cruisecontroll alltid deaktiveres. Må være sånn for å få det godkjent som utstyr i bil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jejl

#4
Det er nok en grense, for vi hadde mange vannplaninger hvor ESP slo inn når den var på cc etterfulgt av en kraftig aks når den fikk feste igjen.

Skjøteledning

Står også advarsel i brukerhåndboken om ikke å bruke CC under de forhold som du beskriver:utdrag «eller når værforholdene (f.eks. kraftig regn, snø, tåke osv.) gjør det uegnet å kjøre i konstant hastighet. Aktiv Cruise Control tilpasser ikke kjørehastigheten etter vei- og kjøreforholdene»

Måten du da kjører bilen din på er «reaktiv», den har ingen mulighet til å lese veiforhold med vann/ snø i veibanen og er avhengig av å havne i en situasjon hvor elektronikken må redde bilen ut av en vannplaning eller skrens som allerede har oppstått.

Kjører du manuelt og ser og tolker veibanen foran deg så kan du handle «proaktivt»ved å senke fart styre unna vannansamlinger og unngå å måtte være «reaktiv».

Blir faktisk litt skremt når jeg leser hvordan du kjørte brukte bilen under de rådende forhold og stolte blindt på at elektronikken skulle ordne opp gang på gang.

Det er kjekt med ESP som retter opp bilen hvis du får en skrens også, men kommer du for fort inn i sving så gjelder fortsatt de samme fysiske lover for deg og meg og det er bare så mye elektronikken kan gjøre for deg.


1000kwh

Har vannplanten en gang skikkelig med vår TMS og da deaktiverte den AP.

VegarHenriksen

Det stemmer. Dette skjer også på is og snø hvis bilen mister grep og traction control jobber for harde livet.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

fonberg

Vært sånn siden 2013. Skjer lettere på RWD enn på AWD.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA