Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt parkeringsbrems - reklamasjon

Startet av Quintilian, lørdag 29. februar 2020, klokken 13:14

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Har en «late 2015» model S som er kjørt 100 600 km (jay!) som nå gir feilmelding «parking brake not applied, parking brake did not release - vehicle may free roll".

Har hatt dette før en gang og fått byttet hele parkeringsbremsen under garanti, men nå er jo denne utløpt... har booket time i neste uke.

Mener jo bestemt at dette er noe jeg skal kreve utbedret under reklamasjon da parkbremsen er forventet å vare lengre enn 2 år (som gjør at den da faller inn under 5 års reklamasjonsrett).

Vil dog gjerne høre hva erfaringer dere andre har hatt med dette og Tesla :)

JorEl

Håper Norsk Lov trumper Tesla sin 100k-lov :police: Stå på, vi andre Teslaeiere heier på deg :+1:

(Hørte forøvrig på teknikkgutta i Aftenposten i dag. Per Kristian har jo en TM3LR som er kjørt ca 20k og han er fornøyd. Men han poengterte at Tesla har en administrasjon som ikke fungerer i forhold til kunden når det gjelder informasjon. Man må forholde seg til mange personer som mener forskjellige ting..
Selv har jeg et møte med Tesla og var jo litt små-nervøs, men det gikk greit.)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

tornaldo

Hvis du har fått byttet dette før, startet jo nye år å telle, så da skal det være godt innenfor.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

alda

Sitat fra: tornaldo på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:35
Hvis du har fått byttet dette før, startet jo nye år å telle, så da skal det være godt innenfor.
Det stämmer väl inte, man har bara reklamationsrätt från bilens registreringsdato, oavsett hur många reparationer och byten av delar som är gjort.
Det må väre måte på hur bra konsumentskyddet ska vara i Norge...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

No-name

Sitat fra: alda på lørdag 29. februar 2020, klokken 18:43
Sitat fra: tornaldo på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:35
Hvis du har fått byttet dette før, startet jo nye år å telle, så da skal det være godt innenfor.
Det stämmer väl inte, man har bara reklamationsrätt från bilens registreringsdato, oavsett hur många reparationer och byten av delar som är gjort.
Det må väre måte på hur bra konsumentskyddet ska vara i Norge...

+1

Muffinman

Det følger av forarbeidene til fkjl at ny absolutt reklamasjonsfrist begynner å løpe på "vesentlige" deler av bilen. Diskusjonen om parkbremser faller inn under den definisjonen skal jeg ikke begi meg inn på. Jeg tror ikke at dette handler om hvorvidt det løper ny reklamasjonsfrist eller ikke, men at det første utbedringsforsøket var mislykket og dermed heller ikke resulterte i en "kontraktsmessig ytelse". Det foreligger dom fra høyesterett som gir presedens i så måte:

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/reklamasjonsfrist-bruktbil-rustskade.html

Men løp for all del ikke inn og vift jussen opp i ansiktet til de på verkstedet. Det er som regel en sikker oppskrift på å skape konflikt. Meld heller  fra om at reparasjonen ikke ble bra og at feilen er kommet tilbake. Om de viser til den sedvanlige 2-årige delegarantien og du er over det kan du ta diskusjonen videre.

Muffinman

#6
Sitat fra: No-name på lørdag 29. februar 2020, klokken 19:09
Sitat fra: alda på lørdag 29. februar 2020, klokken 18:43
Sitat fra: tornaldo på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:35
Hvis du har fått byttet dette før, startet jo nye år å telle, så da skal det være godt innenfor.
Det stämmer väl inte, man har bara reklamationsrätt från bilens registreringsdato, oavsett hur många reparationer och byten av delar som är gjort.
Det må väre måte på hur bra konsumentskyddet ska vara i Norge...

+1
Her er alt feil.

alda

Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. februar 2020, klokken 20:12
Det følger av forarbeidene til fkjl at ny absolutt reklamasjonsfrist begynner å løpe på "vesentlige" deler av bilen. Diskusjonen om parkbremser faller inn under den definisjonen skal jeg ikke begi meg inn på. Jeg tror ikke at dette handler om hvorvidt det løper ny reklamasjonsfrist eller ikke, men at det første utbedringsforsøket var mislykket og dermed heller ikke resulterte i en "kontraktsmessig ytelse". Det foreligger dom fra høyesterett som gir presedens i så måte:

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/reklamasjonsfrist-bruktbil-rustskade.html

Men løp for all del ikke inn og vift jussen opp i ansiktet til de på verkstedet. Det er som regel en sikker oppskrift på å skape konflikt. Meld heller  fra om at reparasjonen ikke ble bra og at feilen er kommet tilbake. Om de viser til den sedvanlige 2-årige delegarantien og du er over det kan du ta diskusjonen videre.
Du blandar äpplen och päron. Det du länkar till gäller reklamation på en reparation, har ingenting med 5 års reklamationsrätt på delar som borde hålla minst 2 år att göra.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Hvis du leser dommen ser du at nettopp at det ikke er konklusjonen, siden kjøper ikke skal behøve å reklamere på nytt på samme mangel om feilen oppstår på nytt, dvs at reparasjonsforsøket er mislykket. Om reparasjonsforsøket innebærer bare arbeid eller arbeid og bytte av deler er ikke relevant i denne sammenhengen. Utbedringen skal bringe tingen tilbake til en stand som tilsvarer kravene i fkjl §15, bokstavpunkt b for at reparasjonen skal regnes som kontraktsmessig ytelse. Om ikke har den fremdeles en mangel etter fkjl §16, bokstavpunkt a.

Det er også verdt å merke seg i forhold til utbedringsforsøk jfr fkjl §30 regnes "samme" feil slik den fremstår for forbrukeren. Det vil si at for eksempel sort skjerm to ganger er samme feil selv om det skyldes en sikring ene gangen og emmc havari andre gangen. Om det var parkbremsen på ene siden som måtte utbedres første gangen og på den andre siden nå vil det sannsynligvis regnes som samme feil.


arthur

Hvis man får utført en rettelse basert på reklamasjon etter fire år og 364 dager så mister man selvfølgelig ikke alle rettigheter etter loven om reklamasjon to dager etter at arbeid/rettelse er utført basert på lovens rettigheter, Forbrukerkjøpsloven.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ellemelle

Men Tesla vil uansett argumentere med at dette er en slitasjedel som blir utsatt for vær, vind og salt, og at den derfor verken dekkes av garantier eller reklamasjoner.

MeTesla

#11
Jeg fikk samme feilmelding på min samme dag som den gikk over 100k. Bestilte time to dager senere. Besøkte verkstedet og de så at det er kilometer dagen du bestiller som er avgjørende for garanti. Men at min lå inne som garantisak. Den var gått kanskje 15 mil over så jeg tenkte det var rart.kanskje de har en liten Slack? Uansett, facit får jeg når reparasjonen er ferdig.

Øggen

Sitat fra: Ellemelle på søndag 01. mars 2020, klokken 10:00
Men Tesla vil uansett argumentere med at dette er en slitasjedel som blir utsatt for vær, vind og salt, og at den derfor verken dekkes av garantier eller reklamasjoner.

Uansett står det Tesla på delen, montert på bilen, den e meint å holde meir enn 5 år og derfor fell også den inn under fkjl, samme ka USA tenkande Tesla måtte meine.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Quintilian

Oppdatering:

Viser seg at bilen fremdeles har 1000 km garanti igjen da den ble kjøpt som demobil som hadde rullet et par tusen kilometer når jeg fikk den :)

Dette hadde Tesla notert seg, og de kunne oppgi nøyaktig hvor mange km den hadde igjen før garantien utløper.

De dekket det altså på garanti. Begge park-brems-caliperne ble byttet.

Holland

Hei hei!

Det samme skjedde med meg i fjor sommer. Jeg tok med bilen til et verksted i Trondheim (https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/service/trondheim). De sa at dette skjedde regelmessig på noen av modellene, dog jeg husker ikke hvilke de nevnte.

Jeg har en 2014 P85.


Mvh
Holland
Teknisk ansvarlig - Skattesjekk.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA