Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy

Startet av elektrolux, lørdag 29. februar 2020, klokken 09:29

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2020, klokken 19:49
Sitat fra: elektrolux på søndag 01. mars 2020, klokken 05:48
Til 1/10 del av prisen mange betaler for en elbil som ikke lenger gir en de fordelene en tidligere hadde, vil jeg påstå at dette er en av de beste investeringer en kan gjøre innen mobilitet.

1/10 del av prisen? Koster ikke disse kjøretøyene typisk 100-150k? Sammenlignet med en ny e-Up med 36kWh batteri til 180k vil jeg si det er en meget dårlig deal. Om du faktisk kan få en til under 50k stiller det seg selvsagt annerledes. Men jeg ville allikevel da heller gått for en gammel Leaf til samme sum...

Ta tilbake bevegelsesfriheten for prisen av et mobiltelefonabonnement. I et kjøretøy som er tryggere enn sykkel ( Veltefare ) og buss. ( Terror og Virus fare )

https://youtu.be/iaG3p9OUW74?t=459
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

Bra tiltak og samle info om denne type kjøretøy.
Kjenner jeg saver Revaen litt. Det var en bil med relativt dårlig kvalitet som ikke gikk mer enn rundt 70 men var allikevel utrolig trivelig bil å farte rundt i.
Nå venter jeg på Seat Mii, men selv den er strengt talt større enn hva man egentlig trenger for å komme seg til butikken, på jobb eller kjøre ungene til aktiviteter.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Elektrameccanica annonserer nå at de bytter fra kompositt til aluminium chassis på sin Solo EV.

https://electrameccanica.com/electrameccanica-announces-new-cost-effective-aluminum-chassis-for-flagship-single-occupant-solo-ev/

Jeg står/stod på venteliste med reservasjon #635 men fikk tidligere i år vite at den snertne #bomfrie trehjulsykkelen ikke ville være mulig å få godkjent i Norge da USA regelen kun gjelder biler??

Det har også gått uvanlig lang å få igang serie produksjon av disse, og overgangen til aluminium chassis er forhåpentligvis grunnen til det og ikke grunnlag for ytterligere forsinkelser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#21
Fant et bedre ord for den nye hovedgruppen på forumet:

Micromobilitet.

Undermenyer kan være

- 4 hjulinger
- 3 hjulinger
- 2 hjulinger

Med nye undermenyer som værbeskyttet, Drivstoff etc.

F.eks vil Toyota sin i-Road da havnet under 3 hjulinger/elektrisk/værbeskyttet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Mikrokjøretøy er en bra gruppe ja, disse burde jo være interessante som nr 2 kjøretøy for mange.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Elektrolux, ja spennende dette. Det er helt sikkert. Disse kan bli en fremtidens vinner i dette segmentet. Hvem vet. Disse vil jo være bomfrie i evig tid trolig... Og lett å få parkert i de fleste av landets største byer.

Er det litt Cybertruck look sett fra fronten nedenfra og opp til lyslista eller vinduet eller tar jeg feil? He he jo tar nok feil her også som vanlig.  Se bilde. Tøff sak, det er helt sikkert.

elektrolux

#24
Severdig presentasjon av Etergo sin App Scooter:

https://youtu.be/2U0bLXqKFh8

Framstår som et meget smart og tidsriktig produkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#26
Og en gammel video som kanskje ikke alle har fått med seg. Vel verd en titt.

Status akkurat nå ut fra det jeg har klart å plukke opp er at Elektrameccanica setter opp et produksjonsanlegg nær Los Angeles og forventer å produsere biler i år:

https://www.youtube.com/watch?v=ez9WLqpVRJU

Jeg har undersøkt med Vegvesenet om godkjenning av USA versjonen og overføring av reservasjons nr mitt til en US borger som kunne solgt den videre til meg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. mars 2020, klokken 17:44
Problemet med tohjulinger her i landet er att vi har noe som kalles vinter. Så da blir det alltid en ekstrating, ikke en erstatning.

For småkjøring, så hadde kit for å bytte ut hjulene med dobbelthjul på aksel vært tingen, sammen med et plexiglassbur. Da kan man enkelt velge hvordan sykkelen skal være satt opp, og trenger ikke 2 eller flere sykler per person, om man ikke velger annet for trening, lek og sport. Da vil det passe også for dem som bor trangt, og kanskje kan avstå fra å eie egen bil.

Dobbelthjul enten bake, foran eller begge deler sørger for stabilitet, og med piggdekk så har man bedre sikring mot glatta. Dette trenger ikke bygge veldig ut, men 30-40 cm mellom hjulparene hadde gått en lang vei, og samtidig ikke gjort stort for plassen kjøretøyet trenger annet enn ved parkering.

Og et plexiglassbur som kan beskytte mot sprut både fra egne dekk, snø, sludd og regn foran som man ellers ville blitt klissblaut og kald av, samt sidebeskyttelse fra sprut fra andre kjøretøy, så hadde dette plutselig blitt ganske så brukbart for de fleste med avstander for lang til at man har tid (eller ork) til å gå, og ikke lengre enn at batteriet holder minst en vei om man kan lade på jobb, eller helst t/r med litt ekstra å gå på.

For lengre avstander enn dette, vil nok en liten elbil være neste steg, uansett om det er en trehjuling eller 4-hjuling.

Fronthjul til 2-hjul cargo, med løsning for å bruke fronthjul som tralle:

https://www.youtube.com/watch?v=KwrVCLhL9U0

Suspension tilting tricycle:

https://www.youtube.com/watch?v=c3a0sSPOhb0

3-wheel beach-snow cruiser, make your bike into a trike:

https://www.youtube.com/watch?v=0dJP2sks-kM

Leafxpro the bicycle umbrella:

https://www.youtube.com/watch?v=atxulyQwBbE
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mars 2020, klokken 19:18
Bomfri camper:  https://www.businessinsider.com/elektro-frosch-electric-three-wheeled-camper-van-full-kitchen-2020-2?r=US&IR=T

Campinghenger for det ultimate bomfrie kjøretøyet, (el)sykkelen:

https://gentletent.com/en/b-turtle-ebikecamping

Finnes både singelversjon og 2-personers utgave. De selger og oppblåsbare taktelt som du kan få til elbiler (og andre biler) med liten taklast og liten takflate.

Noe billigere en E-bussy, selv om det var et kult konsept.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA