Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Citröen AMI  (Lest 6909 ganger)

Moas

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 441
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #30 på: Tirsdag 11. Oktober 2022, klokken 00:41 »
Rart. Vi har både helårs mopedbiler og elbiler i Norge, men elektrisk mopedbil krever altså teknologi som BOS ikke kan levere?
Etter 20 år med elbil ser min siste elbil til å bli en SR+
Kommer tilbake til EV når strømmen blir billigere.

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3753
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #31 på: Tirsdag 11. Oktober 2022, klokken 07:53 »
Ja, det var en merkelig strategi fra BOS. Skylde på ladeteknologi…. Tror det er andre bakenforliggende vurderinger som BOS har tatt her.

kaiat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1224
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #32 på: Tirsdag 11. Oktober 2022, klokken 09:57 »
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1563
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #33 på: Tirsdag 11. Oktober 2022, klokken 10:14 »
Ja, det var en merkelig strategi fra BOS. Skylde på ladeteknologi…. Tror det er andre bakenforliggende vurderinger som BOS har tatt her.

Korrekt! Og de andre bakenforliggende vurderingene er nok at de ikke vil selge noe som konkurrerer med salget av "ordentlige" biler som de kan tjene masse penger på både ved salg og senere vedlikehold.

Det er jo ingen av de etablerte importørene/forhandlerne som vil selge billige biler i Norge lengre.
Jeg hadde håpet på Kineserne, men det ser jo ut til at de også unngår å selge mindre/billigere biler her i Norge.

mvh
Hugo
Bor nær Kristiansand
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Renault Twizy (6KWh)
Hjemmelader med portabel ladestasjon på 16A CEE.
NAF medlem, hurtiglader der det er billigst.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15209
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #34 på: Tirsdag 11. Oktober 2022, klokken 12:22 »
Et problem i Norge er reklamasjonsretten som gjør at en må prise inn kostnaden med dårlig kvalitet.

Ofte blir slike kjøretøy dermed like dyre som en "ordentlig" bil.

I utlandet kan en selge disse med 1 - 2 års garanti med krav om "service" for å beholde garantien, mens i Norge trenger en ikke garantien og kan likevel reklamere på feil et halv desennium etter handelen.
« Siste redigering: Tirsdag 11. Oktober 2022, klokken 12:24 av elektrolux »
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Moas

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 441
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #35 på: Tirsdag 11. Oktober 2022, klokken 15:03 »
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?
Hva er egentlig verst for batteriet?

F.eks. egolf 2014 utgave, DC lading i -25'c

eller

AMI med AC lading i samme temperaturområdet?
Etter 20 år med elbil ser min siste elbil til å bli en SR+
Kommer tilbake til EV når strømmen blir billigere.

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3392
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #36 på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 21:53 »
Oppdatert artikkel: https://www.elbil24.no/nyheter/kommer-ikke-til-norge-likevel/77427651

Sitat
- Ami er ikke lagt på is, men i første omgang har vi informert forhandlerne om at vi ikke vet når bilen blir tilgjengelig, er svaret Elbil24 får fra PR- og informasjonssjef Stein Pettersen i Stellantis.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Thorbjørn Hellehaven

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 187
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #37 på: Onsdag 02. November 2022, klokken 22:40 »
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?
-5 °C  er jo alt for høy grense. Den må jo kunne lades selv om det er vinter.
Jeg vet ikke hvor mye lite effekt det er mellom +5 og -5  °C, så det er litt vanskelig å si noe konkret videre her.

Om det så skulle ta 10-12 timer å lade fult når det er på det kaldeste på vinteren, så synes jeg det er "greit nok".
Total stopp så fort batteriet er under -5  °C er veldig ugreit.



Thorbjørn Hellehaven

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 187
    • Vis profil
Sv: Citröen AMI
« Svar #38 på: Onsdag 02. November 2022, klokken 22:52 »
5,5 kWt og 7 mil? Det må da være NEDC?

Rekkevidden er oppgitt i henhold til WMTC, World Motorcycle Test Cycle.

Sitat fra: CitroënUK
46 MILE RANGE (WMTC)
https://business.citroen.co.uk/ami

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Motorcycle_Test_Cycle