Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtur / 1000 KM challenge

Startet av Hansi, fredag 28. februar 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

Bzzlink

Her er hvor mye rekkevidde biler som Bjørn Nyland har testet får lagt til ved gitte minuttintevaller under lading

Bzzlink

#16
Og her er ladekurven sortert på ladehastighet i km lagt til.

Rød = Model 3
Blå = Taycan
Lilla = e-tron

Så for at Taycan skal lade raskere enn Model 3 så må de starte fra 50% SoC.
For at e-tron skal vinne over Model 3 så må de starte fra 65% SoC

No-name

Km lagt til i forhold til EPA,WLTP eller Bjørn sine forbruks tall?

Ellers er det ganske åpenbart at bilen som forbruker mindre vil få tilført mere km for lik energi mengde.


daktari

Sitat fra: Bzzlink på onsdag 19. august 2020, klokken 12:25
Her er hvor mye rekkevidde biler som Bjørn Nyland har testet får lagt til ved gitte minuttintevaller under lading
Hvilken Taycan viser du til her?
For i videoen jeg lenket til lader jo store batteriet til Taycan et minutt eller 2 raskere enn Model 3. Med en anslått rekkevidde på 580 km vs 560 km for LR DM 3 i 90 km/t vil jo det bety fler km/minutt ladet også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

No-name

Det var derfor jeg lurte på grunnlaget til sammenligning.

Bzzlink

#21
Sitat fra: daktari på onsdag 19. august 2020, klokken 16:46
Sitat fra: Bzzlink på onsdag 19. august 2020, klokken 12:25
Her er hvor mye rekkevidde biler som Bjørn Nyland har testet får lagt til ved gitte minuttintevaller under lading
Hvilken Taycan viser du til her?
For i videoen jeg lenket til lader jo store batteriet til Taycan et minutt eller 2 raskere enn Model 3. Med en anslått rekkevidde på 580 km vs 560 km for LR DM 3 i 90 km/t vil jo det bety fler km/minutt ladet også.

Står Taycan 94 kWh I tallgrunnlaget. Det er vel WLTP tall som er gått utifra. Taycan 4S på 19» felger gjorde det veldig bra i siste testen, og legger man de tallene til grunn så bli ladehastigheten bedre, men Model 3 bruker fortsatt mindre pr km i 90. Her er forbrukstallene i 90 og 120 km/t

(Og Model 3 P slår den på akselerasjon og toppfart)

Strøm Tycoon

Sitat fra: Bzzlink på onsdag 19. august 2020, klokken 12:27
Og her er ladekurven sortert på ladehastighet i km lagt til.

Rød = Model 3
Blå = Taycan
Lilla = e-tron

Så for at Taycan skal lade raskere enn Model 3 så må de starte fra 50% SoC.
For at e-tron skal vinne over Model 3 så må de starte fra 65% SoC

Vi trenger ikke lure oss selv. De i Taycan er vinnerne, uansett.

elektro

Sitat fra: Bzzlink på onsdag 19. august 2020, klokken 15:24
Du kan sjekke tallgrunnlaget her
https://drive.google.com/drive/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP

Du skriver også over at Model 3 lader dobbelt så fort som e-tron. Vel, det er bare fordi Teslabjørn fikk veldig høyt forbruk på sin første sommertest av e-tron i tallgrunnlaget du viser til. På en annen rute, med litt for høy snittfart, kun én vending, ikke korrigert for tripteller misvisning, ukjent dekktrykk og i veldig sterk sidevind. Normalt er det ikke noe problem å oppnå WLTP rekkevidde på landevei / blandet kjøring. Noe Teslabjørn sine senere tester også viser.

Hvis vi lar det ligge og legger WLTP rekkevidde, og Model 3 lading på Supercharger V3 fra hans video https://youtu.be/9BhDiwHxa94 til grunn, så får vi:

Etter 30 minutter fra 10% SOC:
Model 3 LR: 425 km = 14,2 km/min
e-tron 55: 319 km = 10,6 km/min
ID.3 58 kWh: = 285 = 9,5 km/min (fra Car Maniac sin test)

Etter 30 minutter fra 40% SOC:
Model 3 LR: 280 km = 9,3 km/min
e-tron 55: 259 km = 8,6 km/min

Etter 15 minutter fra 66% SOC:
Model 3 LR: 118 km = 7,9 km/min
e-tron 55: 125 km = 8,3 km/min

Ok, så vil sikkert noen si at man må kjøre ned til minst 10% og ikke lade for lenge for å få topp ladehastighet på Model 3. Ja, men sånn er ikke verden. Det er ikke sikkert at laderen ligger akkurat der du har 10%, at det er en Supercharger V3 og at du da har varmt nok batteri til å få 250 kW, eller at ingen av passasjerene er sultne eller må på do før du har kjørt tre, fire eller sju timer, som er tiden det tar å tømme batteriet på Model 3. Det som er viktig er hvor mye du får ladet når du uansett må stoppe. Paradoksalt nok blir det nesten en fordel med høyere forbruk fordi det gir lavere SOC og bedre ladehastighet når du først må stoppe. Nesten. ;) ;) ;)

Sorry. Det ble litt off topic, men synes det burde adresseres når noen slenger ut en påstand om "dobbelt så fort".

Skulle gjerne hatt litt mer sammenligningsgrunnlag fra ID.3 her, men det er jo egentlig ikke så relevant å teste en "SR+" mot dyrere "Long Range" biler. Alt tyder imidlertid på at ID.3 vil hevde seg veldig godt i virkelige scenarioer og har fornuftig ladehastighet. At de har kontroll på kjøling og varme tar jeg også for gitt, siden dette er hovedplattformen til et utall modeller fra VAG fremover og man kan se for seg at det er noe "trickle down" fra konsernbrødre Porsche og Audi her, som håndterer dette meget bra. At det er ikke er de mest ekstreme hastighetene er jo også en fordel.

Med forbehold om at dataene til Abetterrouteplanner stemmer, så skal ID.3 58 kWh skal kunne klare 1000 km. challenge på godt under 11 timer, altså langt raskere enn Kona 64 kWh og mange andre, hvis ikke alle, biler i samme prisklasse. https://abetterrouteplanner.com/classic/?plan_uuid=68748c0d-a9b9-48cc-834a-8957a7a6be1b mens 77 kWh varianten skal kunne utfordre Model 3 Long Range til målstreken. https://abetterrouteplanner.com/classic/?plan_uuid=8c1266d7-b494-4258-91d1-45851133b2bf I praksis blir det tilfeldigheter hvilken som er raskest. Jeg tror ikke V3 blir noen revolusjon i praksis, pga. at kurven blir desto brattere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hansi

#24
Nå som de første ID.3 har ankommet i Norge.. Har vi fått klarhet i om ID.3 har mulighet for batteritemperering ala Tesla Navigate to Supercharger?

Kan man se batteritemperatur noe sted? SoC?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

Nå skal vel Teslabjørn få tilgang til en ID.3 i helga etter hva jeg har forstått, skulle kjøre 1000KM challenge lørdag var det vel? Hvor lang tid tror dere den kommer til å bruke? Jeg tipper ca. 11 timer, noe jeg vil anse som bra eventuelt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Daniel_0007

Sitat fra: Hansi på torsdag 17. september 2020, klokken 13:51
Nå skal vel Teslabjørn få tilgang til en ID.3 i helga etter hva jeg har forstått, skulle kjøre 1000KM challenge lørdag var det vel? Hvor lang tid tror dere den kommer til å bruke? Jeg tipper ca. 11 timer, noe jeg vil anse som bra eventuelt.

Tror det er litt vel optimistisk, kanskje med versjonen som har største batteriet.
Tipper nærmere 12 timer, ps2 hadde 11 og halv og den har større batteri.
Model 3 2019 LR Rwd

sjokomelk

For de som er interesserte, så begynte Bjørn på 1000km Challenge med ID.3 klokka 10 i formiddag.

Strømmes live på YouTube her: https://www.youtube.com/watch?v=9QehZkFBYkM
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tafsern

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 17. september 2020, klokken 16:57
Sitat fra: Hansi på torsdag 17. september 2020, klokken 13:51
Nå skal vel Teslabjørn få tilgang til en ID.3 i helga etter hva jeg har forstått, skulle kjøre 1000KM challenge lørdag var det vel? Hvor lang tid tror dere den kommer til å bruke? Jeg tipper ca. 11 timer, noe jeg vil anse som bra eventuelt.

Tror det er litt vel optimistisk, kanskje med versjonen som har største batteriet.
Tipper nærmere 12 timer, ps2 hadde 11 og halv og den har større batteri.

PS2 virker også ha et høyere forbruk også, selv om vær og motvind var verre enn hva det er på kjøreturen hans nå.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 17. september 2020, klokken 16:57
Sitat fra: Hansi på torsdag 17. september 2020, klokken 13:51
Nå skal vel Teslabjørn få tilgang til en ID.3 i helga etter hva jeg har forstått, skulle kjøre 1000KM challenge lørdag var det vel? Hvor lang tid tror dere den kommer til å bruke? Jeg tipper ca. 11 timer, noe jeg vil anse som bra eventuelt.

Tror det er litt vel optimistisk, kanskje med versjonen som har største batteriet.
Tipper nærmere 12 timer, ps2 hadde 11 og halv og den har større batteri.

Du ligger an til å bomme kraftig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA