Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtur / 1000 KM challenge

Startet av Hansi, fredag 28. februar 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

Hansi

Hva tror dere om ID.3 som langturbil? Har VW kostet på bilen god nok temperaturstyring av batteripakken?

e-Golf gjorde det ikke akkurat så bra på 1000 KM challenge: https://youtu.be/G_B1Z9lrBwU?t=2526
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Amatøren

Sitat fra: Hansi på fredag 28. februar 2020, klokken 19:06e-Golf gjorde det ikke akkurat så bra på 1000 KM challenge: https://youtu.be/G_B1Z9lrBwU?t=2526

Selvfølgelig gjør e-Golf det dårlig på langtur med høy hastighet på motorvei og flere hurtigladinger når det ikke er noen form for temperaturregulering av batteriet.

https://elbilforum.no/index.php?topic=47155.0
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OlaM

Tror den blir helt kurant, om ikke akkurat Tesla-nivå på 1000 km testen. Den har jo vannkjøling. https://insideevs.com/news/387078/volkswagen-id3-battery-pack-in-brief/
'21 3LR

Hansi

Får håpe det. Håper de kommer med noe tilsvarende navigate to supercharger funksjonalitet og mulighet for å forvarme batteripakken.

Her diskuteres batteripakkene og ladehastighet på tysk forum:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=38354
Google Translate: https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=no&u=https%3A%2F%2Fwww.goingelectric.de%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D38354
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

OlaM

Sitat fra: Hansi på onsdag 11. mars 2020, klokken 00:06
noe tilsvarende navigate to supercharger

Ja, noe tilsvarende. For eksempel "varm opp batteriet" istedenfor at batterioppvarming er en sideeffekt av en navigering. Jeg liker ikke Teslas måte å designe sånne ting på. Meningen er at det liksom skal være "usynlig", men i praksis blir det til at alle finner ut hvordan det funker ganske kjapt og så bruker man navigasjonssystemet som batterivarmekontroll, selv om man ikke skal til en supercharger.

Når det er sagt så tviler jeg på det. Tyskerne er ganske langt bak på ting spesifikt for elbil, men ganske god på generelle ting for bil.
'21 3LR

Strøm Tycoon

Sitat fra: OlaM på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:12
Sitat fra: Hansi på onsdag 11. mars 2020, klokken 00:06
noe tilsvarende navigate to supercharger

Ja, noe tilsvarende. For eksempel "varm opp batteriet" istedenfor at batterioppvarming er en sideeffekt av en navigering. Jeg liker ikke Teslas måte å designe sånne ting på. Meningen er at det liksom skal være "usynlig", men i praksis blir det til at alle finner ut hvordan det funker ganske kjapt og så bruker man navigasjonssystemet som batterivarmekontroll, selv om man ikke skal til en supercharger.

Når det er sagt så tviler jeg på det. Tyskerne er ganske langt bak på ting spesifikt for elbil, men ganske god på generelle ting for bil.

Vet ikke om jeg er helt enig, allerde i 2013 lanserte BMW en elbil som kan forvarme batteriet før avreise etter timeplan, og som attpåtil evner å utsette oppstart av lading slik at den er ferdig rett før avreise.

OlaM

Sitat fra: model3citizen på onsdag 11. mars 2020, klokken 11:08
Sitat fra: OlaM på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:12
Sitat fra: Hansi på onsdag 11. mars 2020, klokken 00:06
noe tilsvarende navigate to supercharger

Ja, noe tilsvarende. For eksempel "varm opp batteriet" istedenfor at batterioppvarming er en sideeffekt av en navigering. Jeg liker ikke Teslas måte å designe sånne ting på. Meningen er at det liksom skal være "usynlig", men i praksis blir det til at alle finner ut hvordan det funker ganske kjapt og så bruker man navigasjonssystemet som batterivarmekontroll, selv om man ikke skal til en supercharger.

Når det er sagt så tviler jeg på det. Tyskerne er ganske langt bak på ting spesifikt for elbil, men ganske god på generelle ting for bil.

Vet ikke om jeg er helt enig, allerde i 2013 lanserte BMW en elbil som kan forvarme batteriet før avreise etter timeplan, og som attpåtil evner å utsette oppstart av lading slik at den er ferdig rett før avreise.

Satser på at du har rett og at ID3en kommer med batterivarmer!
'21 3LR

elektro

Sitat fra: OlaM på tirsdag 10. mars 2020, klokken 21:06
Tror den blir helt kurant, om ikke akkurat Tesla-nivå på 1000 km testen. Den har jo vannkjøling. https://insideevs.com/news/387078/volkswagen-id3-battery-pack-in-brief/

I følge denne grafen bør ID.3 matche Model 3 med tilsvarende batteristørrelse veldig bra, selv når Tesls har rullet ut V3 over alt. https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/

NB! Dette er lading fra 20% SOC. Dersom man kjører ned til 5-10% SOC og stopper hyppig, vil nok Model 3 Fortsatt kunne vinne et 1000 km «race». I praksis vil imidlertid den eneste fordelen Tesla eiere har være eksklusiv tilgang til veldig mange lynladere, i tillegg til de som alle andre kan bruke. Med mindre EU eller andre myndigheter regulerer dette.

Ladenettverket skal man selvfølgelig ikke kimse av, men begreper som «Tesla-nivå» gir liten mening fremover.. Porsche-nivå ville vært mer beskrivende, siden en Taycan i dag ville slått Model 3 nedover svenskekysten og opp igjen. e-tron lader også fortere i de fleste situasjoner, så det er ingen tvil om at Volkswagen Group har teknologien. Det gjelder sikkert Volvo og andre også. Spørsmålet er først og fremst hva slags karosseri og størrelse bilen har, og hvor stort batteri den har.

Man kan kanskje snakke om «midsize sedan-nivå»? Det blir spennende å se ladekurven til Polestar 2, og hvordan de fremstiller forbrukstallene, med eller uten ladetap- og andre tap.

Se forøvrig denne videoen fra ca. 14:05. Ironisk nok er vel BYTON konk(?) men det han sier om forskjellene mellom produsentene er interessant. Den er egentlig ikke så stor. https://youtu.be/izIbTZ6mZjc
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 10. juli 2020, klokken 11:12
I følge denne grafen bør ID.3 matche Model 3 med tilsvarende batteristørrelse veldig bra, selv når Tesls har rullet ut V3 over alt. https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/

Her gjør de feilen å lade fra SOC % til SOC %, som egentlig er totalt uinteressant. Da er det bedre å gjøre f.eks som NAF, se på hvor mange km man får ladet på 30 minutt. Gjerne med start med 5 mil resterende rekkevidde. Aller helst flere målepunkt, 15,30 og 45 minutt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

#9
Sitat fra: elektro på fredag 10. juli 2020, klokken 11:12

Ladenettverket skal man selvfølgelig ikke kimse av, men begreper som «Tesla-nivå» gir liten mening fremover.. Porsche-nivå ville vært mer beskrivende, siden en Taycan i dag ville slått Model 3 nedover svenskekysten og opp igjen.
I flg ABRP vil TM3 slå Taycan i slik test.


https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=df50cc50-4c7b-4d68-b5b5-583ce7664416


https://abetterrouteplanner.com?plan_uuid=fb44022c-aab3-45cf-a0b7-285ee23b90e0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ourasi

ID.3 ser ok ut på 1000km challenge dersom man kan hente noe ut av denne: https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html?adchan=em&publisher=vw&adpay=non-paid&format=textlink&adpl=acs&country=no&language=no&campaign=VW_StartPresales_ID31ST&admt=CustomerBank&adplt=footer&adcr=textlink#testtur

på 0.37 så ser man 98 kw på 16% og 0.33 ser man 49kw på 82%, det er spesiellt viktig på 1000km challenge at ladehastighet ikke kneler på 60-70 og 80%..
Golf GTE 2015 Carbon

Bzzlink

Sitat fra: automat på fredag 10. juli 2020, klokken 16:48
Sitat fra: elektro på fredag 10. juli 2020, klokken 11:12

Ladenettverket skal man selvfølgelig ikke kimse av, men begreper som «Tesla-nivå» gir liten mening fremover.. Porsche-nivå ville vært mer beskrivende, siden en Taycan i dag ville slått Model 3 nedover svenskekysten og opp igjen.
I flg ABRP vil TM3 slå Taycan i slik test.


https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=df50cc50-4c7b-4d68-b5b5-583ce7664416


https://abetterrouteplanner.com?plan_uuid=fb44022c-aab3-45cf-a0b7-285ee23b90e0

Model 3 lader bittelitt raskere enn Taycan, og ca. dobbelt så raskt som e-tron.

No-name

Tenker du Max effekt eller hele 0-100 seansen?  Tror det kan være to forskjellige resultat..

daktari

I minutter lader e-tron raskest 10-90%. I rekkevidde har ikke jeg regnet ut... takk for at TeslaBjørn tester.
https://youtu.be/9BhDiwHxa94
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Eneste om er interessant er jo enten hvor fort man kan få inn ett gitt antall km, eller hvor mange km man kan lade på en gitt tid.

Typisk ladetid kan f.eks være 15, 30 og 45 minutt. H.h.v. dopause, is/kaffepause og lunsj. Evt hvor lang tid bruker man på å få ladet neste kjørestrekk, f.eks 25-35 mil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA