Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Venstre vil ha Tesla-fabrikk i Norge

Startet av OhmPaPa, fredag 28. februar 2020, klokken 16:45

« forrige - neste »

OhmPaPa

Hvis Tyskland sier nei, bør regjeringen jobbe for at Tesla legger sin nye fabrikk i Europa til Norge, mener Venstres Guri Melby.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/02/28/7502419/venstre-topp-vil-ha-tesla-fabrikk-til-norge

– Norge har kompetente fagfolk og et voksende elbilmarked som gjør at vi har gode forutsetninger som vertskap for Tesla hvis fabrikken ikke lar seg realisere i Tyskland, skriver Melby i et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø (V).

OhmPaPa

Nå gikk vel den dommen tilslutt i Tesla sin favør. Og skogen er hugget der fabrikken skal bygges.

Men siden Tesla planlegger å vokse så kan vi eventuelt jobbe for å få Tesla sin neste europeeiske  GigaFactory?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HPF

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 28. februar 2020, klokken 16:45
– Norge har kompetente fagfolk....
Ja, her kan vi utvilsomt bygge på all kompetansen fra Think, det var jo som kjent en stor suksess. Røyner det på kan vi sikkert hente ut noen gamle Troll folk fra gamlehjem også.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep

Sitat fra: Motorwatt på fredag 28. februar 2020, klokken 17:03
Ikke så lenge vi er utenfor EU.
Og ikke så lenge vi har Europas dyreste arbeidskraft og høyeste sykefravær heller.

Trekkoppbil

Det er lov å ønske seg ting. Og man kan drømme om en dans med Musk, for det om det ikke er realistisk at man får det.

Grei tilgjengelighet på energi, er nok viktig for en GF. Og det er morsomt å spekulere på om det ville latt seg gjøre i Norge.
Vi har mye vannkraft, og det kunne nok vært mer kraft som jeg trur ville være ganske skånsom, men det skalerer ikke av politiske hensyn. I fjor importerte vi mer kraft enn vi eksporterte. Se på f.eks Saudautbyggingen, hvor man halverte utbygging av nye kraft, ikke for å gjøre det mer skånsomt, men for at kompromi var et mål i seg sjølv.
Sol har vi begrensa av.
Vind har vi mye av,  men det tør vi ikke bygge ut til lands. Vi drømmer om å bygge ut til havs, hvor det koster langt mer, og jeg vil tru det er snakk om enormt materialforbruk.  I Finnmark kunne man få høy driftsstid på vindkraft.

OhmPaPa

Hva med den batterifabrikken som planlegges i Mo i Rana? Med elbilfabrikk og batteri-celle-fabrikk kunne man kanskje få til et godt fagmiljø?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 28. februar 2020, klokken 19:35
Det er lov å ønske seg ting. Og man kan drømme om en dans med Musk, for det om det ikke er realistisk at man får det.

Grei tilgjengelighet på energi, er nok viktig for en GF. Og det er morsomt å spekulere på om det ville latt seg gjøre i Norge.


Ja en GF i Norge sier jeg tusen takk til. Vannkraft byr vi på. Vi trenger å tenke nytt og på noe annet. Dette kan være en slik mulighet hvis det er politisk vilje tilstede. Beliggenhet for GF må være slik at det ikke skaper konflikter i nærmiljøet. :+1:

hgs

Sitat fra: Rollep på fredag 28. februar 2020, klokken 18:47
Sitat fra: Motorwatt på fredag 28. februar 2020, klokken 17:03
Ikke så lenge vi er utenfor EU.
Og ikke så lenge vi har Europas dyreste arbeidskraft og høyeste sykefravær heller.

Tror ikke det første spiller så stor rolle. Produksjonen er i stor grad automatisert med langt mindre behov for 'dyre gutter på gølvet' og norske ingeniører og it-folk er ikke spesielt dyre sammenlignet med resten av Vest-Europa og Nord-Amerika. Tilgang på billig og ren energi og stabile politiske rammevilkår er viktigere. Andre giganter har planer: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/google-har-kjopt-kjempetomt-i-skien-1.14654542
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

OhmPaPa

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 28. februar 2020, klokken 19:37
Hva med den batterifabrikken som planlegges i Mo i Rana? Med elbilfabrikk og batteri-celle-fabrikk kunne man kanskje få til et godt fagmiljø?

https://e24.no/energi/i/rAVvbe/freyr-vil-bygge-batterifabrikk-til-40-milliarder-i-mo-i-rana

Freyr-gründer og tidligere Hydro-direktør, Torstein Dale Sjøtveit, satser nå på å bygge en såkalt gigafabrikk for litiumbatterier til elbiler i Mo i Rana.

– Det er en enorm etterspørsel etter batterier internasjonalt, og med lave energipriser og fornybar kraft, kombinert med vår sterke industrielle tradisjon i tilsvarende industrier, er Norge spesielt godt egnet for en batterifabrikk, sier han til E24.

Fabrikken skal ha en kapasitet på 32 gigawattimer og vil dekke et areal på 350.000 kvadratmeter. Det betyr at den kan levere batterier til 600.000 elbiler i året ved full produksjon.

Går alt etter planen, vil byggingen starte i 2021, med produksjonsstart to år senere.

geear

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 28. februar 2020, klokken 18:11
Tja, kan styre meg...

https://www.vgtv.no/video/190674/sjekk-tesla-sjefens-oppsiktsvekkende-dans
Med forbehold om feiltolkning, er det fordi sjefen har selvironi og mangler et kosteskaft opp bakenden, som de fleste andre særdeles trauste direktører i bilbransjen, at du ikke vil ha en av hans fabrikker i Norge?

Ikke at jeg tror det er realistisk uansett altså, men allikevel..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA