Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee 400v 3 fas 25a

Startet av moaguten, fredag 28. februar 2020, klokken 15:46

« forrige - neste »

moaguten

Er dette nok for å få fult utbytte på E-tron hjemme?
Elektriker vil montere dette hos meg


Amatøren

Ja. I utgangspunktet holder det med 16 A på 400 V TN nett. Derimot så skal ikke sikringen belastes maks over tid (tommelfingerregel/lovverk?) sier maksimalt 80 % ved lang tids bruk slik elbillading er.

Da blir det 25 A som jeg tror er neste størrelse.

Installerer du Easee lader kan du ha inntil tre på samme kurs og automatisk lastfordeling mellom de.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

#2
80% er en tommelfingerregel fra gamledager. Du finner ikke noe i lov eller forskrift om det, for det stammer fra en tid da anleggene var mye mer spinkelt dimensjonert. Anlegget skal tåle full belastning, vedvarende.

Når det er sagt er det aldri feil å dimensjonere opp. Ofte er merkostnaden svært lav.

Eneste 80% jeg kjenner til er en anbefaling om 8A vedvarende på schuko, og den sikres med 10A nå til elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

KjellG

400V 3-fase, 16A kurs gir deg 11kW eller ca 50 mil på en 8 timers natt. Burde holde for de fleste.

Amatøren

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. februar 2020, klokken 16:41
80% er en tommelfingerregel fra gamledager. Du finner ikke noe i lov eller forskrift om det, for det stammer fra en tid da anleggene var mye mer spinkelt dimensjonert. Anlegget skal tåle full belastning, vedvarende.

Vel, nettopp på grunn av at sikring blir noe varm med maks belastning så vil den kunne løse ut på sikt (skjedde hos meg). Dermed ble så anlegget oppgradert til 40 A ut til lader, selv om lader ikke leverer mer enn 32 A (230 V IT nett). Dette fordi Fortum reklamerte med at lader skulle levere 32 A. Dermed var det ikke aktuelt å justere ned lader til 30 A.

Derfor bør man alltid ha en sikringsstørrelse over det man skal trekke.

Dette er noe elektriker også bekreftet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

#5
Fordi din sikring utløste bør man alltid ha en sikringsstørrelse over?

Som sagt - anlegget skal tåle merkestrøm vedvarende. Jeg lader med 32A på 32A kurs hjemme og 16A på 16A kurs på hytta. Svak lunk i sikring. Ingen har løst ut siden 2013.
Har derimot opplevd at en sikring smeltet, men det skyldes udugelig elektriker som ikke hadde gjort entreprisen riktig (elendig terminering) . Det førte til to dagers fulltids jobb for installatør med gjennomgang av hele anlegget etter at eltilsynet tok en gjennomgang.

Hvis du opplever at sikringen blir så varm at den løser ut bør du lete etter årsaken til varmgang. Ikke dratt til skruene skikkelig? Flere maks belastede kurser inntil hverandre? Dårlig sikring?

80% er en eldgammel tommelfingerregel fra da anleggene var spinkelt dimensjonert.

Jeg sier ikke at det er dumt å dimensjonere opp, men anlegget skal fungere. Det skal sågar fungere i kortere perioder godt over merkestrøm. Regelen finnes ikke i lov eller forskrift, som er bygget på erfaring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. februar 2020, klokken 20:08
Fordi din sikring utløste bør man alltid ha en sikringsstørrelse over?

Som sagt - anlegget skal tåle merkestrøm vedvarende. Jeg lader med 32A på 32A kurs hjemme og 16A på 16A kurs på hytta. Svak lunk i sikring. Ingen har løst ut siden 2013.
Har derimot opplevd at en sikring smeltet, men det skyldes udugelig elektriker som ikke hadde gjort entreprisen riktig (elendig terminering) . Det førte til to dagers fulltids jobb for installatør med gjennomgang av hele anlegget etter at eltilsynet tok en gjennomgang.

Hvis du opplever at sikringen blir så varm at den løser ut bør du lete etter årsaken til varmgang. Ikke dratt til skruene skikkelig? Flere maks belastede kurser inntil hverandre? Dårlig sikring?

80% er en eldgammel tommelfingerregel fra da anleggene var spinkelt dimensjonert.

Jeg sier ikke at det er dumt å dimensjonere opp, men anlegget skal fungere. Det skal sågar fungere i kortere perioder godt over merkestrøm. Regelen finnes ikke i lov eller forskrift, som er bygget på erfaring.

Det er riktig at sikringen skal tåle merkelast. Dessverre er det allikevel ikke alltid slik, så det er en god tommelfingerregel å legge seg litt under. Vil man ha 32A lading så anbefales 40A kurs, men det er ikke noe krav. Evt. kan man justere ned til 30A, da unngår man nesten garantert problemer.

Elektrikere vil ofte ikke godkjenne 100% belastning siden de får garantijobben om sikringen løser ut i tide og utide. Derfor er det mye enklere for de å kreve en sikringsstørrelse over det som ladestasjonen justeres til.

Enkelte merker er mer utsatte enn andre, f.eks er Garo-sikringer kjent for å ikke tåle merkelast over tid. Det sto Garo-sikringer i 32A-stolpene som ble satt opp utendørs i Ski for noen år siden. Det fungerte fint, helt til de varme sommerdagene med 25 grader og sol kom. Da ble det for varmt i ladestolpene og sikringene gikk hele tiden. Stolpene ble nedjustert til 30A og problemet forsvant.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA