Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellsbehandling og garanti

Startet av afriu05, fredag 28. februar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

afriu05

Hei!

Dette er sikkert tatt opp før men ble alt for mange tråder å bla igjennom så på forhånd unnskyld om det blir gjentakelse!:)

I september fikk jeg min model 3 lr levert og allerede første uke gjorde jeg en mercasol behandling og keramisk lakkbehandling (har planer om å beholde bilen en tid så derfor tenkte jeg dette var lurt) hadde da lest at man mister tesla sin rustgaranti men at det ikke var noen big deal da denne uansett gjaldt innefra og ut.

idag var jeg på SC for bytte av frontlys da det er vann inne i dem og etterhvert ble jeg tatt med ut for å se under bilen da de sa at garantien vil bortfalle for flere ting og at det var skikkelig dumt å ha gjort mercasol behandling. Ble litt stresset må jeg innrømme og angret kanskje litt på å ha tatt mercasol i det hele tatt (men gjorde dette i god tro ettersom jeg tenkte bilen ville holde lengre). Når jeg så under bilen så er det litt guffe på alle mulige steder og feks så va det en flekk på ene motor frem og det var og noe over slanger til kjølevæske, kontakter ledninger etc. Tekniker mente at dette kan årsake overhetting og feil i temperaturstyring for batteri i verste fall og blir det en elektronisk feil så er dette mest sannsynlig ikke dekket av garanti da kontakter og ledning har guffe på seg.

Hvordan skal jeg som konsument forholde meg til dette og står jeg helt alene hvis og om noe skulle skje (som i utgangspunktet skal gå på garanti).

i tillegg nektet de å bytte lyktene pga dette og skal ta dette videre internt før de vet om de skal bytte dem eller ikke. Dagen før fikk jeg klar beskjed om at dette blir byttet på garanti, men da visste de ikke om understellsbehandlingen. (her mener jeg det blir for dumt at jeg skal dra frem og tilbake til SC å sette av halve dager for å få en jobb gjort som helt åpenbart ikke har sammenheng med understellsbehandling)

Hvis Tesla mener at understellsbehandlingen har skyld i problemet har jeg som konsument noe å hente fra bedriften som utført dette? hvis ja hva skjer om den bedriften går i konkurs i løpet av garanti perioden?

Ble langt innlegg men setter stor pris på svar da dette var en litt kjedelig situasjon å havne i..
TM3 LR AWD

Cned86

#1
De må vel kunne bevise at understellsbehandlingen har en direkte årsak til at feilen eller mangelen har oppstått?

Det vagt å si at man mister termisk kontroll på en motor for det er en flekk mercasol på AL godset.

Samme er med kabler og annet, om det er tærende på materiale at det ligger mercasol på så må dette bevises.
Tror jeg hadde lent meg på de som har att understellsbehandlingen, de har helt sikker godkjent dokumentasjon på egenskapene til mercasol og hvordan dette reagere mot forskjellige materialer.



Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

afriu05

Takk for svar, problemet da er jo at hver reparasjon tar veldig lang tid for at alt skal sjekkes "internt" og flere verksteds besøk må til for samme feilen.
TM3 LR AWD

Ingeniøren

De si at det kan forårsake skade på dit og skade på datt. Da ville jeg gått tilbake til de som gjorde jobben og få de til å vaske det bort. Finner det underlig da alle biler har slike kabler under og finner det underlig at understellsmasse kan gjøre skade på en Tesla som den ikke forårsaker på hvilken som helst annen bil, men noen ganger lønner det seg å jatte med....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Iversen

Sitat fra: Cned86 på fredag 28. februar 2020, klokken 13:32
De må vel kunne bevise at understellsbehandlingen har en direkte årsak til at feilen eller mangelen har oppstått?

Det vagt å si at man mister termisk kontroll på en motor for det er en flekk mercasol på AL godset.

Samme er med kabler og annet, om det er tærende på materiale at det ligger mercasol på så må dette bevises.
Tror jeg hadde lent meg på de som har att understellsbehandlingen, de har helt sikker godkjent dokumentasjon på egenskapene til mercasol og hvordan dette reagere mot forskjellige materialer.



Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Det er flere som har problemer med Tesla her. Det som har vært gjenganger som jeg har fått med meg er at alle har vært på K100.

Dey er riktig at de skal måtte bevise årsakssammenhengen men de beviser det ikke og nevner at det kun at det er behandlingen som er påført som er årsaken.
Det burde dannes en gruppe som kunne tatt tak i dette. Burde kanskje vært noen innenfor rustbehandlingsbransjen.

Jeg mener at Tesla ikke kan påstå at understellsbehandlingen på akkurat deres bil ikke er bra nok når det holder på millioner av andre biler.

Det beste som kan bli sagt er at tesla må bevise årsakssammenhengen.

Jeg var borti en som hadde utfordring med venstre hovedlampe.
Tesla skyldte på at det var kommet bittelitt understellsmasse på plasten på lykten.
Dette var utslagsgivende fordi det ble mindre kjøling.
Jeg har aldri hørt om at man har brukt plast som termisk materiale for kjøling.

Samco

Tesla kunne ha tilbud en egen rustbehandling option. På nye biler

hansrune

Tror det kan være nyttig å se dette fra et sikkerhetsperspektiv også. Tesla burde ikke få selge til regioner der antirustbehandling er viktig om de går frem som nevnt. Det går utover sikkerheten etter få år, og de er opptatt av å si at de er av de aller beste på sikkerhet.
Bruktimporterte biler om ikke behandles, stryker altfor ofte med glans på første EU kontroll.

Noen av de som utfører Mercasol behandling poster at de nå kan behandle M3  - https://www.facebook.com/564478223710159/posts/1631991186958852/

Kårepåsporet

Jeg ville forsøkt å bytte verksted neste gang. Når jeg prata med de på Tesla ga de ikke inntrykk av å være Nazi mtp understellsbehandling, men det er jo delvis opp til folkene på de forskjellige avdelingene.
Jeg tror uansett det lønner seg å være hyggelig og oppføre seg pent mot de en prater med. Så får en heller stå på krava hvis det trengs, gjerne med juridisk hjelp hvis det må til.
Jeg antar det er mange som evt kunne tenkt seg å fått vurdert saken juridisk, gjerne vha Naf.
Jeg har også understellsbehandlet min bil med Mercasol.

afriu05

Er som regel en ganske hyggelig kar og det var jeg denne gang med😀 men det hjalp ikke for å få noen mere konkrete svar og tidsapekt for å få noe utbedret blir ikke bedre heller da de uansett må sende ting videre sentralt. Virker ikke som de som jobber der heller har samme oppfatning da han den ene sa at det kunne vel ikke ha så mye å si om man gjort behandling eller ikke og at feil burde blitt avdekket ganske fort etter behandling var gjort mens han den andre sa mer eller mindre at her er det kjørt kan bli så mange følgefeil av dette med batteri elektrisk legg kjøling/varmestyring etc. Fikk en klump i magen etter samtalen med han, følte litt som jeg sitter med 500k høyrisiko🤣 men kanskje man bare skal ta det med ro intill noe eventuelt skulle skje? Mener og tesla burde gått klarer ut med å avråde dette og ikke bare med tanke på rustgaranti hvis nå det han siste sa stemmer, er vel en god andel m3 eier som gjort diverse behandlinger?
TM3 LR AWD

Counterpointer

Tesla har en tradisjon for dette som de har hatt i årevis nå. Foliering, tinting, uoriginale felger mm brukes som argument mot reklamasjon. Det er dog ikke konsekvent og derav endel forvirring om hva som egentlig gjelder.
Imidlertid er norsk forbrukerlovgivning sterk og Tesla har gått på flere tap her, uten at det gjør at de endrer policy. Så det er både dårlige og gode nyheter.

PerBear

Billykter har ventilering for å slippe ut fukt. Noen har bare en labyrint eller to mens andre har en spesiell membran som stopper vann men lar damp og luft passere. Dersom ventilering tettes av understellsmasse, feks mercasol, så kan jeg forstå at Tesla ikke vil ta det på garanti.
Jeg kjenner ikke lysene på Tesla men har demontert mange moderne billykter. De bruker kombinasjon av plasthuset samt frontglasset (PC) til kjøling. Så et tykt lag understellsmasse på deler av huset vil kunne gi økt driftstemperatur. Heldigvis har moderne billykter med LED lys temperaturovervåking. De
skru ned på strømforbruket ved høy temperatur for å unngå skader på LED. Husk at i mange land kan det oppstå veldig høy lufttemperatur så de bør takle det fint.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

stigasp

#11
Fikk min behandlet sist uke

Ser i dag at nivåsensoren ser ut på dette viset, regner med tesla ikke blir enkel om det skulle bli noe feil med den

Tror jeg må under bilen å se hvordan resten ser ut

Ingeniøren

Har null betydning, hva galt skulle dette gjøre ?

Min Subaru ble behandlet på tilsvarende måte med Tektyl og sensoren var dekket av Tektyl. Ved garanti test ble sensor foran byttet pga klikking uten at Subaru sa noe om at det var kommet Tektyl på den, faktisk var det de som anbefalte meg å behandle bilen etter først service. 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

I verste fall blir det vel en diskusjon mht hvem som skal ende opp med ansvaret/regninger her, Tesla eller verkstedet som utfører understellsbehandling som "ødelegger" bilen i følge Tesla?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Sitat fra: arthur på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:16
I verste fall blir det vel en diskusjon mht hvem som skal ende opp med ansvaret/regninger her, Tesla eller verkstedet som utfører understellsbehandling som "ødelegger" bilen i følge Tesla?

Ja så lenge man velger et verksted som har godt renome istedenfor Ali rundt hjørnet, så en på model 3 forumet på facebook som hadde gjort fluid film hos funderud antirust, så hadde ene front lyset tatt kvelden, tesla så rester etter fluid film rundt lykten og nektet å ta på garanti men funderud tok regningen istedenfor hvis tesla kunne bevise at det som var årsaken.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA