Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjøteledning over vei

Startet av fredag, fredag 28. februar 2020, klokken 11:04

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2020, klokken 12:14
Det er vel bare fordi du har valgt å fylle garasjen med andre ting enn bil ;)

Er som så mange andre garasjer fyllt med mye rart bl.a #bomfrie kjøretøy.  :D Men også for smalt for daglig lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sirup

Er dere helt på styr? Ser forslag om å ta seg til rette med skjøtekabel i luftstrekk og private fartshumper på offentlig vei. Hva er det som gjør at dere tror at det å lade en elbil fritar en for regler, nabohensyn, estetiske hensyn og folkeskikk?

Lading av elbil i hovedsak foregå på godkjent ladeboks, det er ikke mulig med disse tusseløsningene som beskrives. Om man ikke har mulighet til å lade elbil hjemme, og heller ikke ønsker å bruke tid og penger på å hurtiglade, da må man naturligvis ikke kjøpe elbil heller. Det burde være ganske åpenbart.
VW e-Golf
Tesla Model X75

elektrolux

I Stavanger kommune er det en egen elbil rådgiver som er med på å legge til rette for lading. Ofte skal det kun litt velvilje til så løser det seg. På f.eks Jåtten er det montert opp Zapchargere langs et offentlig fortau slik at beboerne uten garasjeplass kan lade fra eget fellesanlegg
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Skjøteledning er et problem i utgangspunktet, og å krysse offentlig vei er helt på tur. Syns ikke det hjelper om den legges nedfrest i asfalten eller går i luftstrekk akkurat. Elbil er ikke for alle, iallfall ikke enda.

Print ut denne og legg på ruta?

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes

RJK

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. mars 2020, klokken 08:06
Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2020, klokken 12:14
Det er vel bare fordi du har valgt å fylle garasjen med andre ting enn bil ;)

Er som så mange andre garasjer fyllt med mye rart bl.a #bomfrie kjøretøy.  :D Men også for smalt for daglig lading.

Klareer du å komme deg ut førerdøra og har lading fremme eller på førersiden, så burde det ikke være et problem. Ledningen stikker ikke ut mer enn den avstanden du må kunne åpne førerdøra. Har du innstikket på høyre side, og og garasjen er så trang at du må kline deg inn til veggen på den siden, så har du riktignok et annet problem.

Ellers må jeg si at dersom man faktisk har en garasje som bilen går inn i  nok til at man har litt tumleplass på sidene, så bør man rett og slett la vær å klage på at man ikke kan stå i gata på egen side av veien. Ditt alternativ er altså å flytte pakket ut av garasjen, og bruke den til det den er ment for.

Høres ut som det du burde bruke energien til, er den ryddesjauen. Ikke klage på kommunen her, da du har et alternativ du prøver å komme opp med unnskyldninger for ikke å benytte deg av. Hadde du ikke hatt garasje, skulle jeg forstått deg, men har du en og ikke benytter den til bilen, så har du ingen grunn til å klage, på egne vegne ihvertfall.

Har tidligere hatt garasjeplass som var så trang at jeg måtte rygge inn, for så å kline meg så langt inntil veggen at jeg nesten touchet veggen med speilet. Jeg måtte faktisk slå inn passasjerspeilet akkurat når jeg skulle forbi portåpningen med den delen av bilen, og felle det ut igjen straks jeg var forbi åpningen med speilet, for å komme inn med rett vinkel. Selv der skulle jeg ha klart å komme til med ladepluggen, selv om jeg nok måtte ha hatt gummilist på ladeluka for at den ikke skulle skrapes mot murveggen.

Jeg "kjøper" derfor ikke unnskyldningen om at du ikke kan bruke garasjen til å sette bilen i. For sykkelens del, kan du sikkert lage deg en takskinne som sykkelen kan heises opp i, som kan "slides" ut åpningen, slik at selve heisingen kan gjøres utenfor porten, og så skyve sykkelen inn og over bilen/utstigningsområde for fører, dersom det er liten takhøyde i garasjen. Rør i rør og "kulelager" for å la indre skinne løpe lett i, burde være greit å få til med litt velvilje, eller løpehjul i en skinne, som på skyvedørsgarderobenes skyvedører, så er det i boks.

Ellers helt enig med Sirup. Hvilke holdninger er det folk fremviser? Blir faktisk skremt over hvor lettvint enkelte tar på å tilpasse seg regler som skal hindre usikre, stygge og kanskje direkte farlige løsninger å spre seg rundt.

Og dersom man og bor i et område/en by som har egne rådgivere som skal hjelpe til med å tilrettelegge for elbilismen, så bør det kunne gå lett å komme frem til løsninger som er sikre, og ikke minst lovlige.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

KjellG

Apropos ledning over vei, her er hvordan proffene gjør det:

elektrolux

Lurt å legge ned rør i forbindelse med annet arbeid om en har mulighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Som jeg har prøvd å sagt i denne tråden, det går an å legge rør under komunal vei etter veien har blitt bygd også... :)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Snesopp

Legge rør under veien for å bruke skjøtekabel høres litt voldsomt ut.

Bruk gummikabel (som faktisk tåler ganske mye) og bytt når sikringen ryker eller når det begynner å koke langs ledning  :angel:

Ingeniøren

#24
Sitat fra: KjellG på torsdag 05. mars 2020, klokken 23:18
Apropos ledning over vei, her er hvordan proffene gjør det:

Alt går men det ser jo ikke ut. Håper det er en midlertidig løsning...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Er nok det. Røde rør lagt oppå asfalten på en gang/sykkelvei, deretter en ny fartshump over som beskyttelse. Trolig anleggsstrøm i ca 2 år. likevel, kabel over vei i en lang periode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA