Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjøteledning over vei

Startet av fredag, fredag 28. februar 2020, klokken 11:04

« forrige - neste »

fredag

I nabolaget til en slektning er det noen hus som ikke har egen parkeringsplass, men som gateparkerer på andre siden av veien. Noen av disse har elbil, og lader med skjøteledning som er lagt over veien. Veien har ca en bil i minuttet, mye store SUVer med piggdekk. Det er ikke nødladning, men den normale ladingen som de gjør regelmessig, tilnærmet hver kveld.

Disse skjøteledningene over veien vil raskt bli slitt, skadet og komme i kontakt med vann, og kan påføre forbipasserende elektrisk sjokk. Jeg blir provosert over at folk kan være så skjødesløse.

Hva mener dere? Overreagerer jeg, eller det på sin plass å si fra? Evt tipse eltilsynet i stedet?

Kanskje de ikke vet bedre, og ikke skjønner at skjøteledninger som blir kjørt over av bil vil bli skadet?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Wibla

Dette er jo på ingen måte greit. Litt usikker på om eltilsynet bør varsles først, men det skader ikke å ta en telefon til de og spørre.
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

#2
Mye bedre med en pragmatisk tilnærming der du f.eks finner et egnet verktøy for å frese opp et sport i asfalten til kabelen og så foreslå for vedkommende å sikre kabelen sin litt bedre. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Enig i at kabel over bilvei ikke er noen god løsning.
Imidlertid ville jeg kontaktet bileier, ev med lapp på ruta, om at hen av egeninterresse bør finne en bedre løsning.

Om myndigheter blir varslet kan dette medføre mye unødvendig «støy». Luftstrekk over veien kan enkelte steder være mulig, men mon om en ville få tillatelse. Om en gjør det skikkelig «en mørk natt», så vil det kanskje passere under radaren uten å genere noen.

Blir dette for vanskelig, blir el-bilen byttet med fossil, det har vi sett eksempler på.

fredag

#4
Sitat fra: KjellG på fredag 28. februar 2020, klokken 13:07
Enig i at kabel over bilvei ikke er noen god løsning.
Imidlertid ville jeg kontaktet bileier, ev med lapp på ruta, om at hen av egeninterresse bør finne en bedre løsning.

Om myndigheter blir varslet kan dette medføre mye unødvendig «støy». Luftstrekk over veien kan enkelte steder være mulig, men mon om en ville få tillatelse. Om en gjør det skikkelig «en mørk natt», så vil det kanskje passere under radaren uten å genere noen.

Blir dette for vanskelig, blir el-bilen byttet med fossil, det har vi sett eksempler på.

Luftstrekk bør være lett å få til her.

Frese spor i asfalten bør også være mulig.

Men det er heldigvis ikke mitt problem.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GOLF-raider

Dette hadde ikke latt seg gjort i min kommune.
Her starter brøytemaskiner opp i firetida om  :o
natta. De hadde sopet med seg sånt tjafs som
ligger i snøen. Det ser ut for meg at her må
teknisk etat i kommunen komme på banen (veien) og
etablere offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur  ::) 
i samarbeid med elbilistene og evnt. et ladeselskap
https://bodonu.no/nasjonalt-ladeselskap-kjoper-charge365/06.11-09:06
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

E_S

Luftstrekk høres ut som en plan. Bare husk at gummikabel normalt ikke er beregnet på å henge i mange meter luftstrekk og bære sin egen vekt, så bør henges i en tynn wire. Husk også at kabelen skal minst 5 meter over veibanen.
:)

andre1980

Sitat fra: E_S på fredag 28. februar 2020, klokken 14:24
Luftstrekk høres ut som en plan. Bare husk at gummikabel normalt ikke er beregnet på å henge i mange meter luftstrekk og bære sin egen vekt, så bør henges i en tynn wire. Husk også at kabelen skal minst 5 meter over veibanen.

Dette er feil.
1. Det skal søkes om tillatelse til strekking av kabel over offentlig vei.
2. Hvor skal det strekkes fra og til? Mellom eksisterende stolper? Hvem eier i så fall stolpene? Hvordan har du tenkt å få en slik tillatelse? Dersom det er Telestolpe vil ikke Telenor gi noen tillatelse å henge opp strøm i deres stolper.
3. Dersom det skal henges kabel over vei, skal den være minst 6 meter over vei, ikke 5 som beskrevet her.

Hvorfor tror folk at det bare er å ta seg til rette?

E_S

#9
Sitat fra: andre1980 på lørdag 29. februar 2020, klokken 10:51
Sitat fra: E_S på fredag 28. februar 2020, klokken 14:24
Luftstrekk høres ut som en plan. Bare husk at gummikabel normalt ikke er beregnet på å henge i mange meter luftstrekk og bære sin egen vekt, så bør henges i en tynn wire. Husk også at kabelen skal minst 5 meter over veibanen.

Dette er feil.
1. Det skal søkes om tillatelse til strekking av kabel over offentlig vei.
2. Hvor skal det strekkes fra og til? Mellom eksisterende stolper? Hvem eier i så fall stolpene? Hvordan har du tenkt å få en slik tillatelse? Dersom det er Telestolpe vil ikke Telenor gi noen tillatelse å henge opp strøm i deres stolper.
3. Dersom det skal henges kabel over vei, skal den være minst 6 meter over vei, ikke 5 som beskrevet her.

Hvorfor tror folk at det bare er å ta seg til rette?

Jada, selvfølgelig om det skal være etter boka. Om man skal ta en "sikkert ingen som bryr seg"-løsning er en annen sak. Alle skjønner jo at det ikke bare er å gjøre som man vil om man skal følge regelverket, men å gjøre dette etter boka er ikke praktisk og økonomisk mulig. Derfor - finn en løsning som er akseptabel og sats på at ingen henger seg opp i det. Det er uansett snakk om en midlertidig løsning.

Skal man gå hele veien med byråkrati, søknader og all verdens styr for å kanskje få lov til dette vil det antakeligvis koste mer enn å leie en bedre egnet parkeringsplass i 20 år.
:)

KjellG

Er det bebyggelse på parkeringssiden av veien? Mao, er det mulig å inngå en avtale med en nabo, ev med egen sekundærmåler på kursen ut?

Ingeniøren

Veldig lite betenksomt å skaffe elbil uten lademuligheter hjemme, for det er vel det det er snakk om.

Men det er vel bare starten. Snart ser vel norske byer ut som hvilken som helst småby i India der ledninger går fra hus til hus på kryss og tvers og så trangt at kråka ikke finner veien.... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. mars 2020, klokken 08:54
Veldig lite betenksomt å skaffe elbil uten lademuligheter hjemme, for det er vel det det er snakk om.

Vi har i praksis (etter at Stavanger kommune fjernet parkeringsplassene våre inntil husveggen) ikke egen lademulighet.

Dermed må det kreative løsninger til. Selv med bompenger også på elbil sitter det langt inne å gå tilbake til Diesel for de daglige småturene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. mars 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. mars 2020, klokken 08:54
Veldig lite betenksomt å skaffe elbil uten lademuligheter hjemme, for det er vel det det er snakk om.

Vi har i praksis (etter at Stavanger kommune fjernet parkeringsplassene våre inntil husveggen) ikke egen lademulighet.

Det er vel bare fordi du har valgt å fylle garasjen med andre ting enn bil ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Burger

Hva med alternative løsninger?

1a - Få strøm fra naboen på andre siden. Dokumentere forbruk, sette på ett snilt påslag og spør?
1b - Få satt opp egen måler hos naboen og betale for installasjon + abonement. Da vi sjekket det ut i forbindelse med annen sak så kom det på 2200 kr i året for egen måler.

2 - Legge ledning under vei. Er vel avhengig av snill nabo så man kan gå igjennom hele fortauet til ev hage. Husker ikke pris på da vi vurderte dette, men tror det kom på 20-30k under komunal vei i ett villastrøk.

NB: Er veldig oppmerksom på at trådstarter ikke gir nok informasjon til at disse løsningene vil virke.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA