Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OBS - Senere kjøp av "Mercedes Me" lisenser er dyrere for elbil enn fossil

Startet av Etam, fredag 28. februar 2020, klokken 10:25

« forrige - neste »

Etam

Etter innledede 3år gratis lisens for Mercedes Me i en Mercedes B250 Electric, erfarer jeg følgende merkelige policy fra Mercedes når jeg prøver å kjøpe/forlenge lisensens:

I Mercedes Benz store finnes det digitale produktet "Biloppsett" å kjøpe til kr 949 for 3 år..
Produktbeskrivelsen beskriver at produktet åpner for følgende status og styring av aktuelt utstyr gjennom Mercedes Me App:
- Status for tanknivå (fuel level percent, ekvivalent til batteriprosent)
- Status for dekktrykk
- Status for spylevæskenivå
- Status for bremsebelegg
- Status for bremsevæske
- Programmering av parkeringsvarmer 
- Fjernlåsing og -opplåsing av dører
- Åpning og lukking av vinduer og soltak 
- Varsling via smarttelefon ved skade, tyveri eller borttauing

Etter å ha kjøpt denne lisensen til B-klasse Electric virket alt bortsett fra batteriprosent og parkeringsvarmer som var hovedpoenget med produktkjøpet.
Brukte så en del tid til telefoner og oppmøte på verksted og kunne mistroisk konstatere at: "siden dette er en Electric må det kjøpes en tilleggslisens som koster 369 ekstra for 3 år".

Kostnadene for å kjøpe 3-års forlengelse av Mercedes Me funksjonene nevnt ovenfor ser altså slik ut:
- For B-klasse Diesel:  1 lisens til kr 949
- For B-klasse Electric: 2 lisenser til 949 + 369 = kr 1318,-
3-års forlengelse av Mercedes Me funksjonene er dermed ca 40% dyrere for eier av elbil enn eier av dieselbil.

Jeg ser at produktet "Biloppsett" ikke beskriver noen forbehold om at elbil-varianter får redusert funksjon med mindre de kjøper et tilleggsprodukt til ekstra kostnad. Dette er misvisende markedsføring og kunde kunne sannsynligvis forlangt manglende kjøpt funksjonalitet utbedret, eventuelt løftet saken til forbrukerrådet.
Her bør Mercedes tilby eier av elbil samme funksjonalitet til samme pris som eier av fossilbil !

boppus

Unnskyld meg, men er det slik at det må kjøpes lisens på en app for kontakt med en EQC? Jeg har nonchalant antatt det er inkludert, slik som på ... ja, nettopp.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på fredag 28. februar 2020, klokken 10:31
Unnskyld meg, men er det slik at det må kjøpes lisens på en app for kontakt med en EQC? Jeg har nonchalant antatt det er inkludert, slik som på ... ja, nettopp.
Tror bare tilgang er inkludert gratis noen år fra ny. Deretter må en betale noe. Hos Tesla mener jeg det skulle være gratis i 4 år når jeg bestilte sist. Ett år lenger enn Mercedes. Men tror ikke de er så rå på å følge opp fakturering.


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Er ikke uvanlig at de tyske lar deg få med x antall år gratis og så må man betale. Jeg har erfaring fra Mercedes hybrid og Audi hybrid, ellers vet jeg at man må betale etter noen år på elbilene Egolf og Ampera (kanskje litt drøyt å kalle den tysk men). Den eneste tyske som hittil ikke har tatt seg betalt er BMW med i3, men BMW var vel igjen den første til å ta betaling for feks carplay etter x antall år igjen.
Jeg har ingen problemer med å betale 400kr pr år for appstyring dersom appen fungerer, men hvis oppetiden er som den var på Audi hybrid for noen år siden (ca 66% sjanse for at appen klarte forvarme bilen samt ekstremt treghet), hadde jeg krevd å få det gratis. BMW, Mercedes og Tesla (Jaguar også de 1-2 mnd jeg eide den) sine apper har for det meste fungert bra.
Om det er gratis eller koster 500kr i året betyr lite for meg, det som betyr noe er at appen virker de gangene jeg bruker/trenger den.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

mathis

Jeg forstår om folk reagerer. Det er tjenester en forventer følger med bil uten at du skal betale en form for års eller mnd abonnement over tid. Regner med det står hva slikt vil koste i en disclaimer?
Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i hvem som tilbyr hva. Spesielt fordi bilene jeg har hatt så langt ikke har slike tjenester.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

kodax

Teslas app er vel gratis. Derimot må man etterhvert betale for Premium connectivity, som ikke har noe med appen å gjøre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

gigafactory


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA