Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slepetau (ikke e-tron / elbil spesifikt)

Startet av elektro, fredag 28. februar 2020, klokken 09:46

« forrige - neste »

elektro

Beklager litt rart spørsmål, men siden jeg ikke er medlem av andre bilforum og ønsker et tau som passer de tauemulighetene på e-tron; Hva slags slepetau anbefales for å kunne taue andre, eller bli tauet, eventuelt dra andre opp av grøfta, eller bli dratt opp selv. Jeg har hengerfeste, men det hjelper jo lite hvis man selv trenger å bli tauet eller står med rumpa i grøfta.

Elastisk eller ikke- med eller uten krok, minimumsvekt? :) Noen erfaringer?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

For å dra noen løs betyr det ikke så mye om det er elastisk eller ikke, for da er det bare å taue noen meter så er det gjort. Elastisk har mest hensikt når du skal taue langs veien og unngå at det havner under hjulene på bilen du tauer i nedoverbakker og inn mot kryss/rundkjøringer. Det kan være fordel med litt lengde når du skal trekke noen løs, men i noen tilfeller (typisk utforkjøring) må det være kort for å få riktig vinkel, slik at du ikke bare trekker bilen nedi grøfta. Har du langt slepetau og hengerfeste går det da greit å slå det dobbelt. Slepetau med kroker fungerer fint både i slepeøye og rundt hengerfeste, mens med løkke må du ha sjakler i en eller begge ender, avhengig av slepeøyer/krok osv. Begge deler funker både med slepeøye og hengerfeste.

Har tauet en BMW (som også hadde et tonn henger bak) opp en isete bakke med en velbrukt 2000 kg elastisk stropp uten at det var noe problem, så er ikke spesielt bekymret for bruddstyrken...

PF

kommer an på hva du skal bruke det til.
Skal du bruke det til å hjelpe folk ut av grøfta, så skal du ha kinetisk, skal du bare taue på flatmark elastisk.
Vanlig tau uten noe strekk er slitsom å taue med og har en tendens til å dra av en del deler på biler

https://www.jeepgladiatorforum.com/forum/threads/kinetic-ropes-vs-recovery-straps.25125/

han her bruker kinetisk slepetau og se hvordan han kan ta fart
https://www.youtube.com/channel/UCwdVOry0oNF9WIe_3uCfz9Q

Øyvind.h

De full-elastiske føler jeg har litt for mye strekk i seg. I tillegg tåler de vel normalt en del mindre. Jeg har ett liggende i boden med en kort strikk-del, men det som ligger i bilen har ingen strikk.
Det brukte jeg til å taue en Golf opp på fjellet et par kilometer forrige helg og det fungerte fint. Også i krappe svinger og opp og ned i fart. Antakelig fordi jeg stod for mye av drajobben, såpass at bilen umiddelbart aktiverte tow-mode automatisk. Dro også en kamerat ut av grøfta på fjellet for et år siden og det fungerte problemfritt da også.
Både med og uten strikk må du få spenn i tauet før du begynner å dra. Står bilen bom fast og trekkbilen har dårlig grep kan en rykke litt, men da blir belastningen på tau og slepekrok ganske heftig. Sjekket kjapt hos Biltema og ser at tauet jeg bruker har 5 tonn bruddstyrke, mens strikk-versjonen har 2 tonn.

Men jeg har aldri slept noen langt langs landevei, så for den typen bruk kan det godt være elastisk fungerer bedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

#4
Her er jeg temmelig uenig med de som sier statisk.

Alle som har prøvd å taue noen burde vite hvor ubehagelig og potensielt farlig det er med statisk tau. Det skaper harde rykk med mye mulighet for å ryke tau eller deler.

Har en vinsj er det noe helt annet, der er dynamisk helt bortkastet.

Et dynamisk tau vil dempe rykk og hjelpe til med å dra løs noen som sitter hardt.
«Alle» som driver med profesjonell offroadkjøring bruker strikktau.

Sjekk videoen her
https://www.finn.no/136438075

Evt hør på Landroverfolket

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/67751-slepetau/

Til vanlig bruk er de rimelige du får overalt ganske greie men er jo gradert til 2100 kg så da er det bedre med et sånt fra EBay

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F184166808480

Vil du ha noe high end er det offroad greier som gjelder

https://youtu.be/F71EdCKrF_o

Edit.

Bubbarope er den jeg ville kjøpt om jeg selv skulle ha noe, men det koster 1500kr minst


https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F153471509151

Se denne videoen fra ca 2min50sek


https://youtu.be/CRiCyb28t28

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA