Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatering fra Volkswagen

Startet av Gnist, fredag 28. februar 2020, klokken 00:24

« forrige - neste »

10base

#90
Jeg kansellerte også i dag . Kønummer 2xx

Dette ble for dyrt for en bil med det utstyret jeg anser som minimum. Tror VW skal slite med å bli kvitt kvoten de har fått fra fabrikken hvis ikke de reduserer prisene.

Venter ett år til og ser hva som kommer av andre modeller .Lever godt med min BMW I3 120 Ah i mellomtiden
2020 ID3 1st Max
2020 Tesla Model 3 - kansellert
2019 BMW i3 120Ah - solgt
2015 eGolf med VP - solgt

Nilsern

Sitter med en følelse av at standardutgaven har best pris (OK pris). VW tar seg veldig godt betalt for ekstrautstyret i Plus og Max. Kan umulig være mye rabatt på pakkene sammenlignet med å legge til ekstrautstyr enkeltvis, som nok blir mulig senere. Den kommer dessuten med større batteri og jeg har vanskelig for å se at ID.3. med største batteriet kan koste særlig mye mer enn ID.3 Max.

Adrian Mills

Apologies for the English - feel free to reply in Norwegian if you want to - or ignore me too, that's okay. ;)

I ordered my Max 1st yesterday and I am very pleased. The price is of course more than I had hoped for - the covid-19 crash of the kroner did not help and my expectations of the anticipated price were probably a little unrealistic too. I am also disappointed that the speaker system is not as promised originally but I understand VW had supply chain constraints and had to make a decision - not everything in life goes to plan, and the difference was not a deal breaker for me. Same for the tow hitch - thinking back, I paid a *lot* of money to get a removable tow hitch on my ICE Golf 12 years ago, and in all that time I used it to tow 4 times. So the next time I need to take a big load I will go to IKEA, rent a van there for next to nothing and not have to relearn how to reverse with a trailer behind. I understand how these things would be a deal breaker for some, so it's good that there are options out there.

For those that complain about the price vs size of the ID.3 - I have to say, I never knew that cars were priced by m2 like apartments. :D

For those saying there are so many EVs out there which gives more for the price, I would challenge you to tell me what those cars are. Many are smaller. Many are much larger and many of those are much more expensive. Some are old tech. Some are "slightly" more expensive than the top Max trim of the ID.3, but some of those come with poor customer service, some with poor quality, are lacking features and only have dangerously fast 0-100, a slightly better range and a tow hitch as their advantages. Others still are vaporware which may or may not turn out to be great cars eventually - who knows? I am fairly sure they will not beat the ID.3 in terms of tech, quality and support for less money. Yes, in range, perhaps, yes, in performance, perhaps. But 400km on the ID.3 is enough for me and for most people, as is the 7.3s from 0-100 and 3.4s to 60 (honestly, I would hope the trend of putting hypercar-like performance in the hands of average drivers would end as it's forking dangerous!).

Like for like, I think you would be hard pressed to find anything challenging the form factor of ID.3 and the included high tech options - it's not perfect but I have given up waiting for the "perfect" EV. Of course, I understand that people have a different priorities, and for those there are different cars that cater to those. But let's be honest, when people say "it's too expensive for a small car" or "there are better cars" what people are actually saying is, "we were unrealistic hoping for all those very high tech features in something much cheaper" , and "this car doesn't suit my needs".

Stikkkontakt

Sitat fra: Nilsern på torsdag 18. juni 2020, klokken 08:59
Den kommer dessuten med større batteri og jeg har vanskelig for å se at ID.3. med største batteriet kan koste særlig mye mer enn ID.3 Max.

Volkswagen Danmark la ut priser for en tid siden(for så å fjerne de igjen)
Der kostet ID3 1st 330.000 og Pro S(77 kWh) 345.000. Pro S hadde en del utstyr. 19",designseter,125kw lading osv.

RJK

Sitat fra: Adrian Mills på torsdag 18. juni 2020, klokken 10:46
Apologies for the English - feel free to reply in Norwegian if you want to - or ignore me too, that's okay. ;)

I ordered my Max 1st yesterday and I am very pleased. The price is of course more than I had hoped for - the covid-19 crash of the kroner did not help and my expectations of the anticipated price were probably a little unrealistic too. I am also disappointed that the speaker system is not as promised originally but I understand VW had supply chain constraints and had to make a decision - not everything in life goes to plan, and the difference was not a deal breaker for me. Same for the tow hitch - thinking back, I paid a *lot* of money to get a removable tow hitch on my ICE Golf 12 years ago, and in all that time I used it to tow 4 times. So the next time I need to take a big load I will go to IKEA, rent a van there for next to nothing and not have to relearn how to reverse with a trailer behind. I understand how these things would be a deal breaker for some, so it's good that there are options out there.

For those that complain about the price vs size of the ID.3 - I have to say, I never knew that cars were priced by m2 like apartments. :D

For those saying there are so many EVs out there which gives more for the price, I would challenge you to tell me what those cars are. Many are smaller. Many are much larger and many of those are much more expensive. Some are old tech. Some are "slightly" more expensive than the top Max trim of the ID.3, but some of those come with poor customer service, some with poor quality, are lacking features and only have dangerously fast 0-100, a slightly better range and a tow hitch as their advantages. Others still are vaporware which may or may not turn out to be great cars eventually - who knows? I am fairly sure they will not beat the ID.3 in terms of tech, quality and support for less money. Yes, in range, perhaps, yes, in performance, perhaps. But 400km on the ID.3 is enough for me and for most people, as is the 7.3s from 0-100 and 3.4s to 60 (honestly, I would hope the trend of putting hypercar-like performance in the hands of average drivers would end as it's forking dangerous!).

Like for like, I think you would be hard pressed to find anything challenging the form factor of ID.3 and the included high tech options - it's not perfect but I have given up waiting for the "perfect" EV. Of course, I understand that people have a different priorities, and for those there are different cars that cater to those. But let's be honest, when people say "it's too expensive for a small car" or "there are better cars" what people are actually saying is, "we were unrealistic hoping for all those very high tech features in something much cheaper" , and "this car doesn't suit my needs".

Når alt kommer til alt, så er valg av bil først og fremst følelser, så lenge man får innfridd et minimum av de behov man ser som viktige for seg.

Men når en VW ID3 MAX kommer ut ca likt i pris med en TM3 og bare litt billigere enn en TMY, så skjønner ihvertfall ikke jeg hvorfor folk velger en ID3, ut fra det jeg har sett av bilder. Legg til det med SC-nettet, så er ihvertfall ikke jeg i tvil.

ID3 har noe større plass enn min, men jeg kan kompensere for det med krok og taklast/skiboks. Riktignok ikke noe slepevekt ved ettermontering på min bil, men velger man ny så får man det og.

Og kvalitetsmessig så ser det ut som koreanerne gruser tysk bilindustri. Tesla sliter litt med finish utvendig (lakk og panelgap), men svørt lite av det jeg ser er mekanisk. På interiør og softwaremessig, så er Tesla i en egen liga.

Tilsynelatende ser VW ut til å være de som prøver hardest å konkurrere, med mange modeller som sprer kostnaden per bil. Men de er et stort konsern, og kan få det veldig tungt i snuoperasjonen til en hverdag med bare elektriske biler å få tak i.

For å se større på det en bare den enkelte modellen, dieselgate fortsetter å trykke på ryktet og omdømmet til VW, og det betyr litt for meg og endel andre, selv om andre ser anderledes på det enn jeg gjør. Men det er dog min vurdering.

Uansett, lykke til med ny bil når du får den. Det viktigte er tross alt at man selv er fornøyd.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

THE

Synes det er rart å trekke fram Tesla 3 som konkurrent. ID.3 er en hatchback uten mulighet for taklast og/eller tilhenger. Bagasjerommet er langt mindre også, så ID.3 konkurrerer etter mitt syn mer med Renault Zoe og Peugeot e208.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Adrian Mills

#98
Sitat fra: RJK på fredag 19. juni 2020, klokken 06:25

Men når en VW ID3 MAX kommer ut ca likt i pris med en TM3 og bare litt billigere enn en TMY, så skjønner ihvertfall ikke jeg hvorfor folk velger en ID3, ut fra det jeg har sett av bilder. Legg til det med SC-nettet, så er ihvertfall ikke jeg i tvil.


Many people say it, but saying it many times doesn't make it any more true, not in Norway anyway.

Here's the proof of that;

My VW ID.3 1st Max in metallic grey (Manga) with 20" wheels costs approx 468,000kr (with hook for bike carrying which is what I want a hook for), with 18" winter wheels with Nokian tires, Free consumable services for 3 years worth 10,000kr and 2000kwh of free juice for a year.

The closest Tesla model 3 is the SR+ in metallic grey (midnight silver) with only 19" wheels and 18" winter wheels with Nokian tires and a tow hitch. And that is 492,342kr

To be fair, you should probably add FSD to the Tesla as the ID.3 has new tech like Car2x, which the Tesla doesn't have. So that takes it to 542,342kr. Don't take my word for it - go to Tesla and price it up on the configurator yourself.

So, the model 3 is anywhere between 24,000kr to 74,000kr more expensive and remember, this is without 2000kwh of free juice, no free servicing for 3 years, no HUD (especially no HUD with AR rather than the poor man's crappy HUD in the Kia), no massaging seats :), no matrix LED headlights with intelligent masking, no hatch, good chance of poor paintwork, panel gaps, windscreen wipers that suck, and service centers that are world renowned for being awful.

So you see, unless you have to tow a trailer (you can get a rear box that fits on the ID.3 hitch so a roof box is not that necessary), it's obvious the ID.3 1st is a superior car. ;)

hELgenen

Ikke er jeg Tesla fan og lakken og panelene er definitivt ikke noe å skryte av. Men TM3 er helt klart mer bil for pengene enn ID.3. ID.3 i høyeste utstyrsversjon er ekstremt overpriset. De som kjøper denne vil oppleve et massivt verdifall i kroner sammenlignet med de to billigere variantene. Å slenge på 20" hjul på en slik liten bil er rett og slett idiotisk. Du får mer støy,dyrere vedlikehold og trolig dårligere komfort. Nei,ID.3 i den dyreste konfigurasjonen er å kaste penger rett ut av vinduet. Det er i alle fall min personlige mening. 

Adrian Mills

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juni 2020, klokken 16:58
Ikke er jeg Tesla fan og lakken og panelene er definitivt ikke noe å skryte av. Men TM3 er helt klart mer bil for pengene enn ID.3. ID.3 i høyeste utstyrsversjon er ekstremt overpriset. De som kjøper denne vil oppleve et massivt verdifall i kroner sammenlignet med de to billigere variantene. Å slenge på 20" hjul på en slik liten bil er rett og slett idiotisk. Du får mer støy,dyrere vedlikehold og trolig dårligere komfort. Nei,ID.3 i den dyreste konfigurasjonen er å kaste penger rett ut av vinduet. Det er i alle fall min personlige mening.

Again, an opinion that contradict the facts - in fact, just because you think it's clearly more of a car doesn't make it so.

On the Max there is an acoustic windscreen fitted to cut down on noise - something else the Tesla doesn't have. And yes, 20" are extreme but perhaps we should all be driving on 15" rims for noise and comfort even those in Tesla's, am I right?

If the ID.3 1st Max is overpriced, I would say the Tesla model 3 is more so - at least the 1st is a limited edition with only 30,000 produced worldwide, the Max being a small fraction of that, so I think it'll hold its value just fine compared to a common, low end Tesla model 3 SR+. I mean, the model 3 doesn't even have a HUD, massage seats, heat pump, decent wipers, intelligent led headlights, car2x, does it even have side radar?, hatchback, paint, proper service network ... I really should go through the options and make a full list.
But okay, the model 3 can tow stuff.

So, why is it more car for the money again?

Øyvind.h

4wd? Ytelser? Ladenettverk? Infotainment? Hengerfeste og taklast? Mye som er bedre på Model 3. Å hevde en sitter på fakta ift hvilken som er best er bare komisk. De leverer på forskjellige områder.

Jeg tror ID3 blir en bra bil i sitt segment. Men kunne aldri hatt den selv som familiebil fordi den hverken har taklast eller hengerfeste. 4wd kreves også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Adrian Mills

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. juni 2020, klokken 18:32
4wd? Ytelser? Ladenettverk? Infotainment? Hengerfeste og taklast? Mye som er bedre på Model 3. Å hevde en sitter på fakta ift hvilken som er best er bare komisk. De leverer på forskjellige områder.

Jeg tror ID3 blir en bra bil i sitt segment. Men kunne aldri hatt den selv som familiebil fordi den hverken har taklast eller hengerfeste. 4wd kreves også.

No 4WD on the SR+ and AWD M3 is even more expensive again. If you want to talk about options without limits on cost then there are far better ones than the M3 for hauling things around.

But as mentioned previously - if you need to tow, great, get a M3. I don't and most others don't either.

Supercharger network will eventually be overtaken you Ionity - all the big auto manufacturers are partners;  VAG, Mercedes, BMW, Ford etc so how could it not? And Partner rates mean it will be far cheaper for cars from those than Tesla to charge at Ionity. Not that I care - if I need to charge outside my house, I will go to Circle K which is close and there's a few around.

I've a family and a Golf currently - never had to put any rails on the top for "family" things. But I need more space I can get the rear box that fits on the bike hitch of the ID.3

Nor have I needed AWD but if I did I can think of several others that would be better than a M3 for AWD and for towing stuff around.

Elmo

Ikke mye info fra VW eller om ID.3 i de siste innleggene  :-1:

Det finnes en annen tråd som sammenlikner ID.3 med konkurrentene
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

RJK

#104
Sitat fra: Adrian Mills på fredag 19. juni 2020, klokken 15:56
Sitat fra: RJK på fredag 19. juni 2020, klokken 06:25

Men når en VW ID3 MAX kommer ut ca likt i pris med en TM3 og bare litt billigere enn en TMY, så skjønner ihvertfall ikke jeg hvorfor folk velger en ID3, ut fra det jeg har sett av bilder. Legg til det med SC-nettet, så er ihvertfall ikke jeg i tvil.


Many people say it, but saying it many times doesn't make it any more true, not in Norway anyway.

Here's the proof of that;

My VW ID.3 1st Max in metallic grey (Manga) with 20" wheels costs approx 468,000kr (with hook for bike carrying which is what I want a hook for), with 18" winter wheels with Nokian tires, Free consumable services for 3 years worth 10,000kr and 2000kwh of free juice for a year.

The closest Tesla model 3 is the SR+ in metallic grey (midnight silver) with only 19" wheels and 18" winter wheels with Nokian tires and a tow hitch. And that is 492,342kr

To be fair, you should probably add FSD to the Tesla as the ID.3 has new tech like Car2x, which the Tesla doesn't have. So that takes it to 542,342kr. Don't take my word for it - go to Tesla and price it up on the configurator yourself.

So, the model 3 is anywhere between 24,000kr to 74,000kr more expensive and remember, this is without 2000kwh of free juice, no free servicing for 3 years, no HUD (especially no HUD with AR rather than the poor man's crappy HUD in the Kia), no massaging seats :), no matrix LED headlights with intelligent masking, no hatch, good chance of poor paintwork, panel gaps, windscreen wipers that suck, and service centers that are world renowned for being awful.

So you see, unless you have to tow a trailer (you can get a rear box that fits on the ID.3 hitch so a roof box is not that necessary), it's obvious the ID.3 1st is a superior car. ;)

VW er ihvertfall veldig god på å skryte opp modellene sine. Hvordan denne "Car2x" gjør seg mot Tesla sin software, med og uten FSD, får vi vente og se på, men en titt på det som skrives om software og (cr)app (nice one, ay?) på E-tron og E-Golf-trådene, gir ikke akkurat så veldig mye å hoppe i taket for. Og, Tesla kan velge å frigi mer av godene i FSD-pakken om de mener det må til for å holde TM3/TMY de nødvendige hestelengdene i tet de ønsker å ha.

Dernest, slik vi kjenner VW, så er ikke denne prisen annet enn veiledende pris. Det er alltids mulighet for å spekke opp bilene enda mere. Blir overrasket om du slipper unna med prisen de oppgir på MAX, med mindre du nå vil oppnå et poeng her. Og prisdifferansen vil jeg tro spises opp pga lavere kostnader til hurtiglading, noe som er viktig for endel kunder som kjører langt.

Legg til at selv SR+ er en større bil enn ID3, selv om Teslabjørn klarte å pakke ettpar esker mere i ID.3. pga luka. Det gjør noe med hvordan bilen ligger på veien. TM3 er satt til å konkurrere med 3-serie fra BMW, noe de klarer veldig godt.

Det å ha mulighet til å ha last på taket og å trekke henger bak bilen, er for mange nok til å avgjøre kampen. Selv med en Sedan. Og, som tidligere nevnt, ladenettverket og fungerende OTA, som teller endel. Ser du sammenligner Ionity med SC-nettverket, men alt tyder foreløpig på at det som ble forestillt oss med Ionity-nettverket, rett og slett ikke blir oppfylt. De har rett og slett ikke samme fokuset eller samme forretningsmodellen. Det har de tydelig demonstrert.

Forøvrig ender jeg opp med en pris på rett under 480 000,- med SR+, noe som jeg definerer som nesten lik pris, spesielt med tanke på at det som sagt er en større bil.

Legg til at den også er langt raskere. Det blir som å sammenligne en 1,8-liter med en 2,5 liter motor.  jeg tar heller en 2,5 liter motor for denne lille prisdifferansen. Disse forskjellene synes jeg er glatt verdt mere, selv om vi tar med besparelsen på service, som jeg vil tippe er nærmere 7500 for en Tesla, selv om det sikkert hadde kostet minst 10 K hos Møller.

Og ny undersøkelse viser jo at det først og fremst er VW og tildels BMW som taper kunder til Tesla nå.

https://www.tv2.no/a/11498282/

De to punktene jeg mener er klart i favør av ID.3, er HUD (elsker det i min Kona), og mengden forhandlere og verksteder. Det er greit dekt for Tesla i mitt område, men er klar over at det er langt værre i andre områder av landet.

Men før du tar helt av og må vinne denne diskusjonen, jeg går ut fra mine vurderinger. For meg er valget enkelt, i Teslas favør. Jeg kom med mine betraktninger fordi du etterspurte vurderinger, så beklager at det da ikke sammenfaller med dine vurderinger. Jeg respekterer at du mener motsatt. Her er det tydelig at ting vektes forskjellig.

Og så gjentar jeg fra mitt forrige innlegg, lykke til med ny bil når du får den. Det viktigste er tross alt at man selv er fornøyd.

EDIT: La in " på E-tron og E-Golf-trådene" i første avsnittet, som jeg hadde tenkt å skrive, men som falt ut av "computeren" før jeg postet innlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA