Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering fra Volkswagen

Startet av Gnist, fredag 28. februar 2020, klokken 00:24

« forrige - neste »

jonivarberg

Jeg er en av «de heldige» som kan bestille bil om ei uke.

Sendte mail til Møller og spurte om når jeg  kunne få se og prøvekjøre bilen.

Her er svaret:

Prøvekjøring av bilen vil bli tilgjengelig fra sensommeren.

Det vil dessverre ikke være mulig for prøvekjøring og kunne se bilen før bestilling åpner fra med 17.juni.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mroek

Regner Møller/VW med at folk vil bestille og skrive bindende kontrakt uten mulighet for å hoppe av, selv om man altså ikke får sett eller prøvekjørt bilen før levering?

Høres litt optimistisk ut, spør du meg. Er jo en ganske stor sjanse å ta, vil jeg si.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jonivarberg

Jeg har ikke sett kontrakten, men regner med at det er en angre-mulighet når man får varen; kjøpsloven sørger vel for det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Elmo

Sitat fra: mroek på tirsdag 09. juni 2020, klokken 16:02
Regner Møller/VW med at folk vil bestille og skrive bindende kontrakt uten mulighet for å hoppe av, selv om man altså ikke får sett eller prøvekjørt bilen før levering?
Alle på liste har vel fått innbydelse til "avduking", med mulighet til å prøvesitte, men dog ikke prøvekjøre
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

mroek

Jeg tror bestemt det er snakk om "innbydelse" til å skrive kontrakt/foreta bestilling. Ikke verken prøvesitting eller prøvekjøring.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Elmo

Sitat fra: mroek på tirsdag 09. juni 2020, klokken 23:49
Jeg tror bestemt det er snakk om "innbydelse" til å skrive kontrakt/foreta bestilling. Ikke verken prøvesitting eller prøvekjøring.
Ja NÅ ja. Men vi fikk da invitasjon til avdukning for lenge siden. Kunne velge mellom 3-4 tisdapunkt og steder.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jonivarberg

Poenget mitt var bare at det hadde vært greit å ha prøvd noe man betaler fra 350-450000,- for. Men det er kanskje sånn bilbransjen er blitt, sikkert ikke spesielt for VW dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Amatøren

Var det noe nytt eller som forventet? 🤔

Sitat fra: https://www.volkswagen-newsroom.com

ID.3 1st de­liv­er­ies be­gin in early Sep­tem­ber

The final timetable for the start of Volkswagen's ID. family has been set: Binding orders for the 30,000 models making up the limited 1st Edition of the ID. 3 can be placed from June 17 in most European countries. As a token of thanks for their loyalty to the brand, Volkswagen is offering all pre-bookers wishing to take possession of their ID.3 1st as quickly as possible membership the 1st Mover Club. Delivery of the ID.3 1st to "First Movers" begins in early September.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmo

Sitat fra: jonivarberg på onsdag 10. juni 2020, klokken 11:51
Poenget mitt var bare at det hadde vært greit å ha prøvd noe man betaler fra 350-450000,- for. Men det er kanskje sånn bilbransjen er blitt, sikkert ikke spesielt for VW dette.

Elbil-bransjen er sånn at hvis du vil være av de første til å få en ny model så må du bare regne med det.

Hvis du derimot klarer å vente ett år så kan du helt sikkert på prøve før du kjøper.
Men da er det kommet flere nye modeller som du heller vil ha - og såsitter du der med dilemmaet igjen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sjokomelk

Det er ikke bare elbiler som kommer med den dyreste modellen først. Alle de tyske bilprodusentene gjør dette. Audi slipper ikke den minste motoren til en ny versjon av A4 eller A6 fra start. Den kommer først 1 år etter lanseringen. BMW lanserer heller ikke 316d fra første stund. Der er det 330 (eller tilsvarende) som slippes først, og så kommer budsjettutgavene mot slutten av modellåret.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amatøren

Blir de første en lobotomert utgave?

Sitat fra: teknikensvarld.seDen som inte kan vänta längre kan se fram emot sin bil i september. Då ingår också ett medlemskap i "ID.3 1st Mover Club" som Volkswagen beskriver som en exklusiv klubb med olika fördelar (bland annat tre första månaderna utan avgift vid leasing) och där man får mjukvaruuppdateringar för två "exceptionella digitala funktioner" i början av nästa år. Vilka dessa uppdateringar är vet vi inte i nuläget, men det kan vara de två som inte ingår i bilen vid leverans i september, nämligen App Connect-funktionen och distansfunktionen i head up-displayen.

Altså: "...men det kan vara de två som inte ingår i bilen vid leverans i september, nämligen App Connect-funktionen och distansfunktionen i head up-displayen."
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gnist

#71
https://www.youtube.com/watch?v=XiwI5_c9E9E

https://www.tu.no/artikler/id-3-leveres-i-september-far-redusert-funksjonalitet/493978

De som velger å ta i mot VW ID.3 i September vil få bilen uten "app-connect" og visning av informasjon fra ruteplanleggeren i HUD.

Slik jeg skjønner det så sier VW at de forventer å kunne levere bilen med all funksjonalitet i 3. kvartal og at de som velger å ta i mot bilen tidlig vil få oppdatert programvare etter årsskiftet.

Dette er i hvert fall en bekreftelse på at VW fortsatt ikke er i mål med programvareutviklingen for bilen. Da er det også en viss usikkerhet om når de faktisk kommer til å bli ferdig.

Disse manglene som nå kommuniseres fra VW kommer på toppen av det som allerede er annonsert om at bilen ikke vil bli levert med "over-the-air" programvareoppdatering, men at man må på verksted for å få dette aktivert. Min gjetting er at de som får bilen i September først kan få også dette aktivert etter årsskiftet.

Ingen av disse programvaremanglene er ødeleggende for at bilen kan fungere som bil. Problemet for meg blir at dette blir et signal om at det også kan være andre ting som ikke er helt ferdig.

Jeg kan tenke meg at det å være VW selger som skal kommunisere til "ikke bilinteresserte" kjøpere om ID.3 begynner å bli komplisert.

Så langt har VW vært ryddige på den måten at de ikke har åpnet opp for kontraktsinngåelse før de har en sikker dato for leveranse. Jeg tenker at det også har forenklet kommunikasjonen med kundene.

Nå velger VW å gå i gang med kontraktsinngåelser og leveranser av uferdige biler fra September. Det virker på meg som dette skjer fordi man ønsker å innfri løftet om å levere "i løpet av sommeren".  Da blir meldingene selgerne skal formidle til kundene mer kompliserte og kundene må vurdere om man vil inngå kontrakt på kjøp av en uferdig bil med usikkert leveringstidspunkt.

Dette siste er ikke en ukjent problemstilling for de som har kjøpt ny elbil de siste årene, men likevel er det ikke normalen for den gjennomsnittlige ny-bil-kjøperen.

jonivarberg

Ja det er sant. Møller kunne forøvrig opplyse at det er ingen angrefrist når man først har bestilt. Hvis man finner ut at man ikke vil ha bilen og avbestiller den vil det komme et gebyr på 8% av kjøpesummen, f.eks. 32000,- hvis bilen koster 400000,-


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gnist

E-post mottatt fra Volkswagen i kveld.

Takk for at du var en av de første kundene i Norge som forhåndsbestilte ID.3 1ST. Du er svært viktig for oss og vi setter pris på din tålmodighet og interesse for ID.3 1ST. I morgen har vi gleden av å invitere deg til å bestille din egen utgave, som en av de aller første i Norge.

Vi åpner bestillingsløsningen i morgen kl 12.00. Du vil da motta en invitasjon på e-post og sms slik at du kan være raskt ute med å bestille bilen din. Denne invitasjonen vil inkludere all informasjon om ID.3 1ST, deriblant priser og detaljert informasjon.

Vi anbefaler at du allerede nå tenker på hvilken farge og hvilken modell du ønsker, og ta gjerne en ekstra titt på volkswagen.no. Det er et begrenset utvalg av de ulike kombinasjonene og vi oppfordrer deg til å være raskt ute når bestillingen åpner for deg.

1ST Mover Club

Som en ekstra takk for din tålmodighet og ditt engasjement ønsker vi å invitere deg til «1ST Mover Club». Dette er et eksklusivt tilbud til deg, og gjør at du kan være en av de første som får din ID.3 1ST i Norge. Tilbudet gjelder i kun fire uker, frem til 16. juli.

1ST Mover Club;

Tilbudet inkluderer vår mest innholdsrike service- og vedlikeholdspakke kostnadsfritt, med en kundefordel på kr 9.562,-

Service- og vedlikeholdsavtale 3 år / 45.000 km.

Avtalen dekker serviceprogrammet til Volkswagen, samt bytte av filtere, skift av bremsevæske og slitedelsreparasjoner innenfor normal bruk.

Erstatningsbil inkludert når din bil er på service

Bytte av vindusviskere når bilen er på service

Det er to funksjoner i bilen som ikke vil være tilgjengelig ved levering;

AppConnect (gjelder alle utstyrsversjoner), men bilens telefonsystem via Bluetooth vil fungere som normalt.

AR Head-up display (gjelder kun ID.3 1ST Max) vil ha begrenset AR-funksjonalitet. Funksjoner som viser hastighet, adaptiv cruise-control, førerassistentsystemer, trafikkskiltgjenkjenning og navigasjon er tilgjengelig.
Funksjonene nevnt over vil være tilgjengelig etter en kostnadsfri oppgradering hos din forhandler estimert til første kvartal 2021.

Du vil være en av de første som får levert din ID.3 1ST i Norge.

De første kundebilene sendes fra fabrikken i Tyskland fra midten av september.

De første kundeleveringene starter i Norge fra månedsskiftet september-oktober 2020.

I den digitale løsningen som åpner for deg i gruppe 1 i morgen vil det være mer informasjon og mulighet til å takke ja til tilbudet om å bli med i 1ST Mover Club. Avtalen om medlemskapet må signeres hos din forhandler for å kunne få tilbudet nevnt over.

Dersom du velger å ikke bli med i 1ST Mover Club, vil levering starte fra slutten av fjerde kvartal 2020. Din bil vil da bli levert med AppConnect og full AR-funksjonalitet.

Har du spørsmål rundt bestillingen av din ID.3 1ST så er din forhandler klar for å hjelpe deg.

I morgen blir en merkedag for alle Volkswagen-entusiaster, og vi gleder oss til å endelig kunne dele alt om ID.3 1ST.

Stikkkontakt

Jeg er nr 8X på listen, men tror jeg dropper denne. Den er for dyr og det er for mye kompromiss. En Plus til 350 kunne jeg vurdert, men over 400000 for en middels utstyrt nr 2 bil er for voldsomt. Mangel på taklast er også kritisk. Faktisk vurderer vi e-Golf i stedet. En bil som i følge VW koster 30% mer å produsere, men som koster 150.000 kr mindre med utstyr. Og er mer praktisk.
Jeg frykter at ID3 blir tidenes katastrofe for VW og at det knekker ryggen på de. Med mindre de får mer fornuftige og tiltalende ID-modeller på markedet kjapt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA