Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Oppdatering fra Volkswagen  (Lest 6731 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11773
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #45 på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 23:39 »
Bagasjerommet i Polestar 2 er 420 liter og faktisk ganske praktisk utformet f.eks. med tanke på barnevogn som får plass både liggende og til siden. Føles betraktelig større enn f.eks. på Nissan Leaf hvor du har 435 liter men hvor utformingen er mindre praktisk. Hvis du synes PS2 har lite bagasjerom vil neppe være fornøyd med ID3 sitt på 385 liter.

Har aldri sett ID3 live, men hatchback har noen fordeler mtp høyde på rommet som jeg tipper ikke alltid vises i litermålene.
Nå er ikke bananboks-testen en perfekt målemetode, men han fikk nå inn like mange som i eqc og en mer enn IPace. De har betydelig større bagasjerom enn Polestar.

https://youtu.be/7HvFKcT_rjM

En mer høyreist bil vil kanskje også ha litt bedre takhøyde i baksetet enn Polestar. Der var det ganske trangt, og ryggen i baksetet var overraskende rett. Antakelig for å få spare inn cm i lengden.
Førerplassen likte jeg. Føltes moderne, om enn noe kompakt der også.
« Siste redigering: Fredag 22. Mai 2020, klokken 23:57 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ihaal

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 20
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #46 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 00:00 »
Jeg vil si at det er ganske spinnvilt å kjøpe en gammeldags bil til omtrent nypris fra en fabrikant som står på konkursens rand. Om noen år er det ikke mulig å få hurtigladet bilen heller (det er vel ikke mulig nå heller).

Føles ikke akkurat hypermoderne å selge nybil i dag uten ryggekamera eller blindsonevarsling (kun tilgjengelig på Max) til over 350 000 kr.

For øvrig bare tull at Nissan er på konkursens rand. Det ville i så fall vært reflektert i en dramatisk nedgang i aksjekursen. Den har riktignok falt en del det siste året, men det er ikke Nissan alene om blant bilprodusentene. Du kan sammenligne med kursnedgangen til f.eks. Norwegian hvis du vil lære litt bedre hvordan aksjeutviklingen til et selskap på konkursens rand utvikler seg.
Jeg vet ikke om aksjeverdien er en god indikator på "konkursens rand", men det er flere bilprodusenter som sliter med økonomien i dag. VW er en av dem, men de er kanskje "to big to fail". Nissan tror jeg ikke er for stor til å gå konk. Årsaken til at jeg kommenterte var at en med Nissan Leaf disset I3, som helt sikkert er en bedre bil:) Det du holder på med er kun selvrettferdigjøring av det elendige bilkjøpet ditt:)

Det eneste som er elendig her er kvaliteten på dine svar til meg. Er gjerne med på en interessant diskusjon om hvorvidt prisingen på ID3 gir mening gitt konkurransen i det norske markedet, men jeg personlig synes av grunner jeg allerede har vært inne på (bil til over 350 000 kr uten ryggekamera i 2020? Blind spot assist kun på Max til over 450 000 kr?) at prisen er for høy. Jeg trakk fram Leaf som er eksempel på en mye billigere bil som er bedre utstyrt enn både grunnmodellen og Plus på flere områder (f.eks 360 kamera, blind spot assist, varme i baksete). Din synsing om økonomien til Nissan og sjansen for at ulike bilselskaper får redningspakker hvis de går mot konkurs (før øvrig priset inn i aksjekursen allerede) blir da rimelig søk og ikke akkurat relevant for de som ønsker å gjøre gode kjøpsbetrakninger.
« Siste redigering: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 00:02 av ihaal »

gak

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 182
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #47 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 01:02 »
Jeg vil si at det er ganske spinnvilt å kjøpe en gammeldags bil til omtrent nypris fra en fabrikant som står på konkursens rand. Om noen år er det ikke mulig å få hurtigladet bilen heller (det er vel ikke mulig nå heller).

Føles ikke akkurat hypermoderne å selge nybil i dag uten ryggekamera eller blindsonevarsling (kun tilgjengelig på Max) til over 350 000 kr.

For øvrig bare tull at Nissan er på konkursens rand. Det ville i så fall vært reflektert i en dramatisk nedgang i aksjekursen. Den har riktignok falt en del det siste året, men det er ikke Nissan alene om blant bilprodusentene. Du kan sammenligne med kursnedgangen til f.eks. Norwegian hvis du vil lære litt bedre hvordan aksjeutviklingen til et selskap på konkursens rand utvikler seg.
Jeg vet ikke om aksjeverdien er en god indikator på "konkursens rand", men det er flere bilprodusenter som sliter med økonomien i dag. VW er en av dem, men de er kanskje "to big to fail". Nissan tror jeg ikke er for stor til å gå konk. Årsaken til at jeg kommenterte var at en med Nissan Leaf disset I3, som helt sikkert er en bedre bil:) Det du holder på med er kun selvrettferdigjøring av det elendige bilkjøpet ditt:)

Det eneste som er elendig her er kvaliteten på dine svar til meg. Er gjerne med på en interessant diskusjon om hvorvidt prisingen på ID3 gir mening gitt konkurransen i det norske markedet, men jeg personlig synes av grunner jeg allerede har vært inne på (bil til over 350 000 kr uten ryggekamera i 2020? Blind spot assist kun på Max til over 450 000 kr?) at prisen er for høy. Jeg trakk fram Leaf som er eksempel på en mye billigere bil som er bedre utstyrt enn både grunnmodellen og Plus på flere områder (f.eks 360 kamera, blind spot assist, varme i baksete). Din synsing om økonomien til Nissan og sjansen for at ulike bilselskaper får redningspakker hvis de går mot konkurs (før øvrig priset inn i aksjekursen allerede) blir da rimelig søk og ikke akkurat relevant for de som ønsker å gjøre gode kjøpsbetrakninger.
Jeg bryr meg lite om å diskutere ID3 selv om det er det nettopp hva tråden handler om. Men om et, bilselskap som du kaller det, skulle gå konk, så har det vel noe å si når du vurderer en ny (gammel) bil vil jeg mene. Garantier osv. Nissan er i første fase til å gå konk:)
Polo 2.5

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1333
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #48 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 07:46 »
Jeg bryr meg lite om å diskutere ID3 selv om det er det nettopp hva tråden handler om.

Og hva gjør du så i denne tråden mon tro..?

Hvis man ikke har akutt behov for ny bil, men lyst på ID3, så ville jeg absolutt avventet kjøpet. Kampanjer mot slutten av året er absolutt en mulighet grunnet EUs nye utslippsregler. Og valutaen har vel forhåpentligvis styrket seg noe. Polestar 2 som nevnes flere ganger her fremstår stadig som et bedre kjøp ettersom den er er en av få biler som ikke har fått høyere pris. Og de har gått ut og sagt at prisen ikke økes tross valutasituasjonen.

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7144
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #49 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 10:34 »
Bagasjerommet i Polestar 2 er 420 liter og faktisk ganske praktisk utformet f.eks. med tanke på barnevogn som får plass både liggende og til siden. Føles betraktelig større enn f.eks. på Nissan Leaf hvor du har 435 liter men hvor utformingen er mindre praktisk. Hvis du synes PS2 har lite bagasjerom vil neppe være fornøyd med ID3 sitt på 385 liter.

Har aldri sett ID3 live, men hatchback har noen fordeler mtp høyde på rommet som jeg tipper ikke alltid vises i litermålene.
Nå er ikke bananboks-testen en perfekt målemetode, men han fikk nå inn like mange som i eqc og en mer enn IPace. De har betydelig større bagasjerom enn Polestar.

https://youtu.be/7HvFKcT_rjM

En mer høyreist bil vil kanskje også ha litt bedre takhøyde i baksetet enn Polestar. Der var det ganske trangt, og ryggen i baksetet var overraskende rett. Antakelig for å få spare inn cm i lengden.
Førerplassen likte jeg. Føltes moderne, om enn noe kompakt der også.
Bare synd den føles skuffende simpel, plastic fantastic. Har altså bare såvidt sett den på lansering, med jentungen på armen, men førsteinntrykket etter å ha tatt litt i dører og dash var at den ligger godt bak e-Golf på kvalitetsfølelse, og også bak e-Niro. Jeg kunne sett den som konkurrent til Leaf og ZOE, men prisen putter den et annet sted..
« Siste redigering: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 10:35 av gr »
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1333
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #50 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 18:49 »
Møller ser ingen grunn til å utsette kjøpet :)

Sitat

– Ikke sitt på gjerdet. Det beste tilbudet kommer først. Det kommer ikke modeller som blir bedre enn dette, som kan leveres i år. De beste pakken er til de første kundene, sier han.


Hansi

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 977
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #51 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 21:12 »
Jeg kansellerte reservasjonen til moren min i dag. Bilen ble for dyr. Hun endte opp med å kjøpe en 2016-modell e-Golf og beholde gamlebilen (Audi A3 diesel) i tilfelle behov for lengre turer.

Det blir spennende å se hvor mange av disse Volkswagen klarer å selge til disse prisene.
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

ElZen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #52 på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 08:36 »

Daniel_0007

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 460
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #53 på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 09:44 »
Syns synd på 1st folka, ser mer og mer ut som de får et beta produkt bare fordi vw vil holde tidsfristen.
Model 3 LR Rwd

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1724
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #54 på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 10:02 »
Syns synd på 1st folka, ser mer og mer ut som de får et beta produkt bare fordi vw vil holde tidsfristen.

Like greit å vente på det minste batteriet. Det holder i haugevis som nr2 bil.
Går vel 20-30% lenger enn en e-Golf.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

ElZen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #55 på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 10:27 »
Syns synd på 1st folka, ser mer og mer ut som de får et beta produkt bare fordi vw vil holde tidsfristen.

Synd og synd. Det er ingen som har fått lagt inn en bestilling på bilen. De som står i køen kan fortsatt melde seg av, men det finnes sikkert noen folk som vil kjøpe et beta produkt til den prisen :P

Spent på hva som skjer med økonomien til Volkswagen etter alle søksmålene også (ref: https://e24.no/naeringsliv/i/RRL8oa/volkswagen-er-doemt-til-aa-betale-erstatning-etter-dieselgate)

Hansi

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 977
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #56 på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 12:13 »
Like greit å vente på det minste batteriet. Det holder i haugevis som nr2 bil.
Går vel 20-30% lenger enn en e-Golf.

Enig. Jeg tror dette vil kunne fungere som eneste bil også for de som sjeldent kjører langt, spesielt hvis man går for 100kW hurtiglading-tilvalget. Synd med manglende mulighet for taklast og tilhengervekt dog.
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jman76

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 144
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #57 på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 14:38 »
Tror også det minste batteriet blir volummodellen. Men de må få inn mulighet for skiluke som tilvalg i det minste.
« Siste redigering: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 14:51 av jman76 »

Gnist

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 184
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #58 på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 12:07 »
https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765?

Det sies i artikkelen at bilene etter levering må på verksted for en første softwareoppdatering. VW har sagt det samme "hele tiden", så dette er ikke noe nytt.

Volkswagen har imidlertid aldri sagt noe om når de er klar til å ta i mot biler på verksted for denne oppdateringen.

Hadde det vært mulig å gjøre oppdateringen ved leveranse, så hadde VW selvsagt gjort dette før bilene ble levert ut.

Det er altså uklart når VW er klar til å ta i mot biler på verksted for oppdatering av programvare slik at senere softwareoppdateringer kan skje via mobilnettet.

VW har sagt at navigasjonssystemet baserer seg på serverkommunikasjon. Slik jeg skjønner vil navigasjonssystemet ikke fungere fullt ut i en bil som ikke er online. Artikkelen sier at noen onlinetjenester skal virke når bilene først leveres. Vi får håpe at navigasjon er en av disse.
« Siste redigering: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 12:32 av Gnist »

e-Stig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 159
    • Vis profil
Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« Svar #59 på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 11:29 »
https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765?
VW har sagt at navigasjonssystemet baserer seg på serverkommunikasjon. Slik jeg skjønner vil navigasjonssystemet ikke fungere fullt ut i en bil som ikke er online. Artikkelen sier at noen onlinetjenester skal virke når bilene først leveres. Vi får håpe at navigasjon er en av disse.

Hvis det er snakk om navigasjon i forbindelse med selvkjørende biler er jeg ganske sikker på at Volkswagen har god tid. Min erfaring er at det tar flere år fra en vei lages til den havner på kartene. Bare i mitt nabolag er det ti år gamle veier som fremdeles ikke viser på GPS eller mobil. En bil vil aldri kunne ta seg frem i trafikken på egen hånd før den får innebygd radar som leser alle situasjoner som oppstår. Selv om man pendler samme strekning i årevis er det knapt to like situasjoner. Det er årstider med ulike utfordringer (snø og is, kulde, vann, mørketid, vind, tåke, etc,) i tillegg til alt som kan oppstå i trafikken (barn, dyr, syklister, forbikjøringer, bremsing, veiarbeid, ulykker, omkjøring, kantslått, etc.).

Jeg tror ID.3 blir en kjempegod bil men er enig med de som syns den er for dyr. Ettersom den har 40 prosent lavere produksjonskostnader enn e-Golf burde den ha startet under tre hundre tusen kroner.
e-Golf 2018