Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading

Startet av Elken, mandag 22. august 2022, klokken 15:18

« forrige - neste »

Elken

Hei!
Jeg opplever alltid at kWh på hurtigladerne (de få som virker) alltid ligger lavt. Typ mellom 5-10kWh. Bilen skal kunne ta i mot oppimot 40kWh.
Hva er greia? Noen som vet?:)

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Elken på mandag 22. august 2022, klokken 15:18
Hei!
Jeg opplever alltid at kWh på hurtigladerne (de få som virker) alltid ligger lavt. Typ mellom 5-10kWh. Bilen skal kunne ta i mot oppimot 40kWh.
Hva er greia? Noen som vet?:)

Hva er SoC når du lader?
Olé, Dole og Doffen lader raskest på lav SOC og bør vel nå opp i 30-35 kW ladeeffekt nå under sommerlig temp.
Har aldri ladet min Miiat på hurtiglader så har ingen erfaring selv.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Elken


RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elken

Okay. Ble ikke no klokere:)
Det eneste stedet jeg ser noen måling er fra hurtigladere, som vi ser lave verdier (5-10kWh).
I bilen ser jeg bare den håpløse tallskiva.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Elken på onsdag 24. august 2022, klokken 07:29
Okay. Ble ikke no klokere:)
Det eneste stedet jeg ser noen måling er fra hurtigladere, som vi ser lave verdier (5-10kWh).
I bilen ser jeg bare den håpløse tallskiva.

SoC = State of Charge, altså batteristatus. Lav batteristatus (SoC) er vel 25 % og nedover. Starter du hurtiglading når pila er i det røde feltet vil den lade med størst effekt.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Orbit

Det du er ute etter er effekten du får ladet med, dvs kW (ringet inn i grønt i eksempelbildet nedenfor fra en lader). Energien du får ladet (kWh, rødt i eksempelet) vil bygge seg opp over tid, men aldri bli noe høyt tall på en Mii siden det er begrenset med kapsitet på batteriet.

Skal du få beste effekt (kW) med Mii, dvs over 30 kW, må batteriet være langt under halvt oppladet (dvs <50% SoC)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

BatteriOgFossil

Sitat fra: Orbit på onsdag 24. august 2022, klokken 10:21


Sånne grafer burde vært en del av alle elbilers tekniske data i reklame-materiellet, sier mye mer om hva man kan forvente av hurtiglading enn tekster som f.eks. "lader med opptil xx kWh".

Elken

Ja, dette var komplisert.
Så langt har jeg bare ladet ten å tenke over det.
Men når jeg så tallene fikk det meg til å tenke at det kanskje går like fort på en 22kw. Men det stemmer sannsynligvis ikke.
Er det dyrere å fylle på disse 150/300 stasjonene som det blir flere og flere av?:)

Orbit

Noen ladeoperatører tar samme pris på alle DC-ladere uavhengig av effekt, mens f.eks. Circle-K koster litt mer (~6%) om du kobler på lader som klarer 150 kW og over (lynlader/HPC), i forhold til å bruke en 50 kW hurtiglader.

Med en Mii går det uansett aldri raskere på en lynlader, så bruk "vanlige" hurtigladere på 50 kW eller mindre så lenge det er tilgjengelig. Da vil du også komme billigst ut (i de tilfellene det er en forskjell).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elken

Sitat fra: Orbit på tirsdag 30. august 2022, klokken 10:22
Noen ladeoperatører tar samme pris på alle DC-ladere uavhengig av effekt, mens f.eks. Circle-K koster litt mer (~6%) om du kobler på lader som klarer 150 kW og over (lynlader/HPC), i forhold til å bruke en 50 kW hurtiglader.

Med en Mii går det uansett aldri raskere på en lynlader, så bruk "vanlige" hurtigladere på 50 kW eller mindre så lenge det er tilgjengelig. Da vil du også komme billigst ut (i de tilfellene det er en forskjell).

Ja, ok. Så ikke store forskjellen altså. Sist tur til Sørlandet fant jeg nesten bare lynladere, så hadde ikke no valg. Men greit å vite at det ikke tømmer lommeboka. Takk for svar:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA