Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholde rødt stikk når ladestasjon monteres på dedikert kurs?

Startet av E_S, torsdag 27. februar 2020, klokken 13:33

« forrige - neste »

E_S

Problemstilling som følger:
Det er lagt opp dedikert kurs til lading med rødt stikk og B-vern. Foran det røde stikket står det en sikkerhetsbryter. Bryteren er godkjent for tilkobling av flere kabler ut. Det skal nå monteres ladestasjon.

Er det noe regelverksmessig i veien for å beholde det røde stikket samtidig som ladestasjonen monteres?

Så vidt jeg klarer å finne har dette i henhold til NEK400:2018 nå blitt greit. Innspill?
:)

Rav4_EV

Regelen om dedikert kurs finner du i punkt 722.305.101
Unntaket om frittliggende, eksisternede garasje finner du i 722.305.301

Har du eksisterende frittliggende privat garasje, carport eller utebod der dette skal monteres?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 28. februar 2020, klokken 14:57
Regelen om dedikert kurs finner du i punkt 722.305.101
Unntaket om frittliggende, eksisternede garasje finner du i 722.305.301

Har du eksisterende frittliggende privat garasje, carport eller utebod der dette skal monteres?

Det er en eksisterende frittliggende garasje. Kursen som boksen skal monteres på ble i sin tid (2016) installert som en dedikert elbilladekurs med rødt stikk. Garasjen ellers (to lamper og et Schuko-stikk) er forsynt med en helt separat kurs. Eier ønsker å om mulig å beholde det røde stikket i tillegg til å få opp ladestasjonen "just in case", noe jeg synes høres fornuftig ut. Slik jeg ser det burde det være mulig, men det kommer litt an på hvordan man tolker NEK400.

Det røde stikket kommer ikke til å bli brukt til lading av noen bil nr. 2 sammen med ladestasjonen, bare så det er sagt. Det er mer bare "kjekt å ha" i tilfelle ladestasjonen skulle konke eller man skulle få et midlertidig behov for å koble til noe annet utstyr som trenger 3-fase.
:)

Rav4_EV

Slik du beskriver det vi det falle under 722.305.301 og være i orden.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA