Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Div. GTE spørsmål

Startet av Harlex, onsdag 26. februar 2020, klokken 21:47

« forrige - neste »

Harlex

Hei. Erfaren elbillist men fersk GTE eier....

Sikker elementære spørsmål men jeg fyrer på.
Er regelen om å ikke la batteriet stå tomt eller helt fullt gjeldende på GTE også?
Dette med å planlegge lading er det for å unngå å ha for lenge fullt batteri eller dreier det seg om billigere strøm om natten og/eller forvarming av batteri.

Jeg ladet bilen opp her nå nettopp. Fikk 41 km med potensiale for 1 km til... Er det innafor? Hvilke parameter er det som styrer dette estimatet foruten klima og setevarme? Vil man kunne si noe om batteriet har tapt seg basert på det estimatet? Hvor mye må det tape seg for at det kvalifiserer til nytt. Rullet 50000km 2016 mod.
Dette med nedre landegrense for batteri.... hva anbefales å sette der? Er det slik å forstå at lading vil starte hvis man bikker det satte nivået/prosenten.
Dette med å tillate klimaregulering via batteriet.... dreier det seg om å kunne forvarme via app eller er det en måte å kunne overstyre fast kupetemperatur i e-styring innstillinger?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jorgror

Litium-ion batterier trives best rundt 50%. Det gjelder alt fra elbiler til mobiltelefoner.

Alle batterier har en buffer i bunn og de fleste en buffer i topp. I en GTE er jeg usikker på hvor stort buffer det et i topp og bunn, men det bør være endel grunnet alle syklusene et batteri får. Hvor større bufferet er hvor mindre slites batteriet ved høy/lav lading.

Når rekkevidden er såpass kort som den er på hybrider ville jeg valgt å lade 100% og kjørt tomt. Det var slik jeg kjørte min GTE, men jeg var ikke klar over batterikjemi på den tiden. Det eneste jeg ville gjort annerledes i dag var å passe på å ha ca 50% ved lengre lagring av bil (1 uke pluss).

Jeg forsøkte meg litt på elektrisk oppvarming av bilen min. Jeg hadde ikke app, så det måtte tastes inn i displayet på forhånd. Jeg valgte å ikke bruke det fordi det var tungvindt og tok mye rekkevidde. De gangene jeg forbarmet brukte jeg webasto

Rekkeviddemåleren kan ikke brukes til å måle nøyaktig restkapasitet i batteriet. Det er en form for historikk på siste kjøreturer som påvirker rekkevidden den rapporterer. Jeg så en sjelden gang over 50 km på min når den var ny om sommeren.

Et annet tips basert på egen erfaring er at hybrid-systemet funker best hvis du har litt strøm på batteriet. Derfor vil jeg anbefale deg å bytte fra Emode til hybrid før batteriet er helt tomt.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

gte-bjørn

Min 2016 GTE (34000km) varierer mellom 42 og 44 når jeg har fulladet nå om vinteren, den står i parkeringskjeller som holder ca. 14 grader og klimaanlegget er stilt inn på 17. Om sommeren går den høyere men har ikke sett 50 siden et par ganger da den var nesten ny. Det synker raskt etter start i kaldt vær men det er fordi den justerer estimatet

I brukermanualen står det advarsel mot å la den stå med tomt batteri men ingenting om at den ikke børs stå med fullt. Selv kom jeg i "skade" for å lade den stå fulladet mens jeg var på 4+ ukers ferie en gang, tror ikke den tok skade av det.

Jeg har ofte valgt å stanse ladingen før den er full hvis jeg vet at neste tur blir kort. Ikke for å skåne batteriet men for å kunne få effekt av regenerering ved bremsing helt fra start. Ellers er det nok lurt å ikke tømme batteriet helt før en skifter til hybrid, alltid gunstig å ha strøm til neste gang en må kjøre på lavere hastighet. Men det er selvsagt ikke gunstig å komme hjem fra en lengre tur med mye batteri igjen.  :)

anorway

Hvor langt bruker dere å komme i praksis på batteriet?

magfred

Jeg kommer relativt enkelt i overkant av 40km, litt avhengig av topografi, trafikk, vær og bruk av AC/varme. Med litt innsats er ikke 45km om sommeren spesielt vanskelig. Hvis man kjører uten å tenke på effektivitet er nok 30-35km mer realistisk, spesielt på denne årstiden.

Jeg har faktisk klart å komme 50km, men det var på sommeren med 25 grader, ingen bruk av AC og lusekjøring på så og si flatmark. Det snodige er at jeg aldri har sett mer enn 45km på "guess-o-meteret", selv ikke da jeg rullet ut bilen fra forhandler med vifte/AC avslått. Virker nesten som det er lagt inn som maksnivå på min, muligens pga soltak (har sett diverse forumtråder som antyder noe slikt) eller noe som ble gjort i overgang fra NEDC til WLTP.

Til info har jeg en 2018 facelift GTE med 18" felger på sommerdekk og 17" på vinter.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

gte-bjørn

Jeg har aldri sjekket hvor langt jeg faktisk kommer, på lengre turer skrur jeg alltid over på hybrid lenge før den går i null. Så bruker jeg opp resten etterhvert, i 50-soner m.m. Men jeg har en uvane med å være for "gnien" så jeg kommer hjem med altfor mange km igjen. ::) Jeg hadde en tur på ca. 40km her i vinter der jeg prøvde å følge med, tror jeg kjørte 27km på EL og guessometeret viste 8 igjen, så det skulle bli totalt 35. Det var rundt 0 grader og på svingete vei med fartsgrense 50/60/70. Tror jeg skal ta en ny tur i varmere vær og kjøre på EL helt til den ikke vil det mer.

2016-modell kjørt ca. 34.000.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA