Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mars 2013 Leaf.

Startet av Kris Patt, onsdag 26. februar 2020, klokken 20:52

« forrige - neste »

Kris Patt

Hei.
Jeg har akkurat kjøpt en bil nr2, som er en Leaf hentet ut ny i mars 2013. Opplever at den tapper veldig mye strøm under forvarming med laderen koblet til. Så regner med at man må sette bilen til lading med Nissan EV appen for å ikke miste så mye rekkevidde.

Koster Nissan EV appen noe? Simkort i bilen ?

Har jeg oppgradert 2013 Leaf, eller er min for tidlig 2013 model så den er lik 2011-2012 modellene?
:+1:







Link til annonsen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168906803

2022 Renault Zoe R135
2008 Toyota Auris 1.6

Ex:
23 Tesla Model Y LR, 21 TM3P, 19 Renault Zoe R110, 17 Model S 75D, 13 Leaf Tekna,
16 Skoda Superb, 12 Skoda Superb, 07 Mini Cooper R56, 02 Golf 4 V6 4M, 96 Golf 3,0 VR6 Turbo, 92 Corrado 2,9 VR6, 92 Golf 2,8 VR6

Trekkoppbil

#1
Forvarming kan ofte virke mot sin hensikt, da det gjerne tapper ned batteriet.

Varmelementet suger 4,5Kw, dersom det går for fullt.
Likeretterene i disse 2011, og 2012-modellene leverer ikke stort mer enn 3kw.  Med vanlig lading på 16A får du ca 3kw,  og jeg trur ikke likretteren klarer å suge mer enn ca 17-18A.

Dersom du setter ned termostaten til det lågeste, så er det håp om at varmelementet ikke vil gå for fullt, hvis det ikke er så veldig kaldt ute.

Hadde det vært mulig å begrense varmen til tilgjengelig AC-kraft, så ville det vært bra, men jeg har ikke funnet noen sånn innstilling på 2012. På 2013 kan man gå inn på andre innstillinger og sette prioritet til lading foran varme.

Det fulgte vel med 5 års abonnement på sim-kort da bilen var ny. Har du flaks kan det fortsatt brukes, men jeg kjenner ikke til hvordan man skaffer seg tilgang.

Bilen er nok eldre enn fra mars 2013. Den fikk skilter i mars 2013, og den er produsert i Japan, og jeg trur de siste Leafene som blei eksportert fra Japan til Europa og Nordamerika, blei produsert i 2012.
Bilanonnsen oppgir merkelig nok hverken reg-nummer eller vin-nummer.

http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon

Bilen ser flott ut, og siden den har 12 barer, er den nok bedre enn mange 2013-modeller.
Da bilen var ny, var det mange som gav ca 270 000 kr for en Leaf. Det var mye penger den gangen, og det var usikkerhet om hvor lenge batteriene ville holde.  Pionerene av Leaf-eiere var ofte forsiktige med bilene, og mange begrensa ladinga til 80%.
Det sies at det var flere batteriforbedringer gjennom 2013 og 2014, som gjorde at batteriene skulle tåle høyere temperaturer bedre, og erfaringer tyder på at batterier som er produsert til og med 1. kvartal 2013, hadde større risk for å bli bytta ut i varmere strøk, grunnet kapasitetstap. Men dersom batteriet er skånet mot høye temperaturer, så trur jeg ett 2012-batteri kan være like bra. Mange nyere biler har mista barer.


leafnor

Den der er prikk lik min 2012 førstegenerasjon. Faktisk ble denne bilen kommentert på en annen træd i forumet, da den var feil profilert. Men rettet opp senere.
Du trenger ikke app for at lader skal lade mens den forvarmer. Du lader med den medfølgende kladden, og den leverer 2 kW. Så under forvarming som det allerede er nevnt så bruker den mer enn hva kladden kan levere, og bruker fra batteriet.
Simkortet i bilen er aktivt. Min app virker fortsatt på år 8. Du må kontakte nissan for å slette den gamle bruker for å få registrert en ny på, deg, på chassisnummer som denne bilen har.
Men for forvarmingen å bruke strøm fra nettet så trenger du ikke app.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kris Patt

Takker for svar begge to. Det tok meg et par turer før det gikk opp for meg at det er ECO mode som må brukes, hvis ikke så sluker den rekkevidde veldig fort. Blir en helt annen kjørestil med denne, en med S75D ja  :)

Høres ikke ut som jeg gjorde hjemmeleksene mine bra nok, når jeg absolutt skulle ha 2013 model pga oppgraderingene, men feilet allikevel på valget  8)

Jaja, det er nå en veldig grei bil til sitt bruk.

Må bytte begge fjørbenslagrene, da de knirker i dumper. Ingen "big-deal" men firma skulle fikse :)
2022 Renault Zoe R135
2008 Toyota Auris 1.6

Ex:
23 Tesla Model Y LR, 21 TM3P, 19 Renault Zoe R110, 17 Model S 75D, 13 Leaf Tekna,
16 Skoda Superb, 12 Skoda Superb, 07 Mini Cooper R56, 02 Golf 4 V6 4M, 96 Golf 3,0 VR6 Turbo, 92 Corrado 2,9 VR6, 92 Golf 2,8 VR6

Electrix

Eco mode begrenser bare effekten på varmeelementet, dvs det tar lengre tid å varme opp bilen, men bruker ca like mye energi til slutt. Kan dog hjelpe noe om du skal kortere turer. Ellers bruker jeg varmemodden fra en her på forumet, det er en knapp med motstand som gjør at man kan begrense temperaturen på "kjølevæsken" eller det vannbårne varmesystemet. Hjelper spesielt om man skal mye korte turer siden man ikke taper like mye varme på å varme vannet helt opp hver gang. Man kan også skru varmeelementet helt av når man ikke trenger det og likevel bruke vifte og ac.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

offpist

Gen 2 er lett å kjenne igjen med sort interiør.
Ikke meningen å være festbrems her men du hadde fint fått en Gen2 bil med Tekna pakken for prisen du betalte for Gen1 bil i dagens marked.

Vi ga 82K for vår 2014 Tekna, og det var 6 mnd siden.
Solgte vår 2011 Gen1 for 65K) samtidig, og forskjellen i rekkevidde var klart merkbar selv om begge to hadde 12 av 12 barer. Varmepumpe og smartere varmeapparat design å være den største fordelen, men sort interiør og skinnseter er også en stor forbedring i mine øyne.

Siden har den fått 40KWH batteri pakke og 250 km rekkevidde, men det er en annen historie ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sjalabais

Jeg synes også det var en veldig dyr bil. Betalte 60000kr for en tilsvarende bil med 11 streker for et år siden.

Nissan-appen har jeg ikke fått til å fungere. Kontakt med Nissan førte ikke frem. Mulig vi bør snakke med forhandler? Det er uansett ikke noe pes å sette på timer i bilen når man vet at man skal kjøre igjen til et gitt tidspunkt senere.

SIM kort finner du bak skjermen når du trykker pp "tilt"-knappen. Bilen lagrer en del info på et SD-kort der også.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA