Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med å få ladet (pga svak spenning i området?)

Startet av Electric Avenue, onsdag 26. februar 2020, klokken 12:20

« forrige - neste »

Handyman

Jeg har opplevd at UMC gen 2 er mer kresen enn gen 1.
Med UMC Gen 1 kan jeg lade i ujordete kontakter, men det går ikke med gen 2.

Hvis du er på jakt etter gen 1 så er det flere til salgs på finn.no 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tibber73

Sitat fra: Electric Avenue på fredag 28. februar 2020, klokken 11:54
Da har jeg hatt elektriker på besøk, og Mørenett har foretatt feilsøking på trafokretsen. De sier de ikke finner noe galt og Tesla sier bil og ladekabel funker 100%.

I mellomtiden må jeg sitte i timesvis og lade på type2 (7 mil i timen) ladestasjoner rundt om for ikke å gå tom, og som om ikke det var kjipt nok så har min bedre halvel har begynt å miste troen på overgangen til elbil...   :-\

Jeg får prøve å se om jeg kan få byttelånt kabel med noen som har en Leaf eller noe, slik at jeg får ladet hjemme iallefall. Helst noen som bor et stykke unna slik at de ikke overtar mitt problem..  :P
Den Egolf ladekabelen til naboen funket jo. kan ikke tenke meg noe annet enn at Tesla sin UMC rett og slett er mer kresen enn de andre typene? Eller at den feiltolker noe som et problem når det ikke er det?

Jeg er ingen ekspert på strøm så jeg har ingen anelse om hva annet jeg eventuelt kunne prøvd. Det ser ut til at det ikke er så mye mer å gjøre med problemet?
Snakk med Tesla og få en lånebil (evt en kompis med Tesla). Test lading hjemme med den. Bruk din lader.
Dersom det ikke feiler, er det noe feil med din bil.

Når du lader på jobb, er det IT- eller TN-nett?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

z4rd

Jeg har lik erfaring som Handyman, ref. UMC Gen 1 vs. Gen 2.

Dog da har det vært en tydelig feilmelding i bilen som indikerer mangelfull jording.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric Avenue

#18
Sitat fra: tibber73 på fredag 28. februar 2020, klokken 12:23
Sitat fra: Electric Avenue på fredag 28. februar 2020, klokken 11:54
Da har jeg hatt elektriker på besøk, og Mørenett har foretatt feilsøking på trafokretsen. De sier de ikke finner noe galt og Tesla sier bil og ladekabel funker 100%.

I mellomtiden må jeg sitte i timesvis og lade på type2 (7 mil i timen) ladestasjoner rundt om for ikke å gå tom, og som om ikke det var kjipt nok så har min bedre halvel har begynt å miste troen på overgangen til elbil...   :-\

Jeg får prøve å se om jeg kan få byttelånt kabel med noen som har en Leaf eller noe, slik at jeg får ladet hjemme iallefall. Helst noen som bor et stykke unna slik at de ikke overtar mitt problem..  :P
Den Egolf ladekabelen til naboen funket jo. kan ikke tenke meg noe annet enn at Tesla sin UMC rett og slett er mer kresen enn de andre typene? Eller at den feiltolker noe som et problem når det ikke er det?

Jeg er ingen ekspert på strøm så jeg har ingen anelse om hva annet jeg eventuelt kunne prøvd. Det ser ut til at det ikke er så mye mer å gjøre med problemet?
Snakk med Tesla og få en lånebil (evt en kompis med Tesla). Test lading hjemme med den. Bruk din lader.
Dersom det ikke feiler, er det noe feil med din bil.

Når du lader på jobb, er det IT- eller TN-nett?

Det høres ut som en god strategi! Jeg skal ta å høre med en bekjent som har en litt eldre model S. Regner med han har gen 1 UMC. Hvordan finner jeg ut om det er IT eller TN nett ?

Edit:   Det står 230V IT på sikringskapet hjemme. Ifølge elektrikeren vår så er det IT nett på jobben også.
Tesla Model S

E_S

På IT-kompatibel utgave av UMC1 står det skrevet bakpå "only for Norway" eller noe lignende. Den typen som leveres på alle andre marked i Europa (hvor det er kun TN) har ikke denne softwaren og er mye mer følsom for jord, og virker derfor ikke på IT-nett. Sjekket om du har riktig type?
:)

tibber73

Hvis du holder til i Trondheim, kan du komme hit og teste. Jeg har TWC i tillegg til en 32A stikk til gammel UMC.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Electric Avenue

Sitat fra: tibber73 på lørdag 29. februar 2020, klokken 17:03
Hvis du holder til i Trondheim, kan du komme hit og teste. Jeg har TWC i tillegg til en 32A stikk til gammel UMC.

Takk for tilbuded, men jeg holder til i Ålesund desverre. Uansett, godt å se et så hjelpsomt miljø her inne!  :)

Sitat fra: E_S på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:35
På IT-kompatibel utgave av UMC1 står det skrevet bakpå "only for Norway" eller noe lignende. Den typen som leveres på alle andre marked i Europa (hvor det er kun TN) har ikke denne softwaren og er mye mer følsom for jord, og virker derfor ikke på IT-nett. Sjekket om du har riktig type?

Det står ikke så mye bakpå den jeg har desverre. Gamletypen hadde mer info og en reset knapp, her står det bare: "Universal mobile connector, EU"



Tesla Model S

Øggen

Sitat fra: Electric Avenue på søndag 01. mars 2020, klokken 12:03
Sitat fra: tibber73 på lørdag 29. februar 2020, klokken 17:03
Hvis du holder til i Trondheim, kan du komme hit og teste. Jeg har TWC i tillegg til en 32A stikk til gammel UMC.

Takk for tilbuded, men jeg holder til i Ålesund desverre. Uansett, godt å se et så hjelpsomt miljø her inne!  :)

Sitat fra: E_S på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:35
På IT-kompatibel utgave av UMC1 står det skrevet bakpå "only for Norway" eller noe lignende. Den typen som leveres på alle andre marked i Europa (hvor det er kun TN) har ikke denne softwaren og er mye mer følsom for jord, og virker derfor ikke på IT-nett. Sjekket om du har riktig type?

Det står ikke så mye bakpå den jeg har desverre. Gamletypen hadde mer info og en reset knapp, her står det bare: "Universal mobile connector, EU"

Send meg ei DM og ta deg en tur på Emblem så kan øss teste.  He TWC og UMC 1
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Electric Avenue

Sitat fra: Øggen på søndag 01. mars 2020, klokken 12:18

Send meg ei DM og ta deg en tur på Emblem så kan øss teste.  He TWC og UMC 1

Vi er jo praktisk talt nesten naboer  :D
Tusen takk for lån av UMC Mk1 og chademo adapter! UMC gen 1 fungerer utmerket her hos meg. Det er da med andre ord UMC Mk2 som jeg har som er kresen på strømmen og derfor nekter å iverksette lading. Jeg får ta det opp med Tesla og nettleverandør. Kanskje jeg kan få byttet min MK2 med en MK1 så snart de får inn gamletypen igjen. :)

Får håpe denne tråden kan være til hjelp for andre som eventuelt måtte ha tilsvarende problem med UMC Mk2.
Jeg vet det er noe svak strøm i området her pga omfattende husbygging, og en trafo som ikke har blitt oppgradert i takt med utbyggingen. I skrivende stund viser appen 208-212 volt på 10A lading, så det er vel rimelig å anta at det har en sammenheng.
Tesla Model S

jkirkebo

Sitat fra: Electric Avenue på søndag 01. mars 2020, klokken 14:27
Sitat fra: Øggen på søndag 01. mars 2020, klokken 12:18

Send meg ei DM og ta deg en tur på Emblem så kan øss teste.  He TWC og UMC 1

Vi er jo praktisk talt nesten naboer  :D
Tusen takk for lån av UMC Mk1 og chademo adapter! UMC gen 1 fungerer utmerket her hos meg. Det er da med andre ord UMC Mk2 som jeg har som er kresen på strømmen og derfor nekter å iverksette lading. Jeg får ta det opp med Tesla og nettleverandør. Kanskje jeg kan få byttet min MK2 med en MK1 så snart de får inn gamletypen igjen. :)

Får håpe denne tråden kan være til hjelp for andre som eventuelt måtte ha tilsvarende problem med UMC Mk2.
Jeg vet det er noe svak strøm i området her pga omfattende husbygging, og en trafo som ikke har blitt oppgradert i takt med utbyggingen. I skrivende stund viser appen 208-212 volt på 10A lading, så det er vel rimelig å anta at det har en sammenheng.

Generelt så anbefales ladestasjon hjemme. UMC har en tendens til å gå istykker, jeg ville ikke vært avhengig av denne som eneste lademulighet hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electric Avenue

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2020, klokken 19:47
Generelt så anbefales ladestasjon hjemme. UMC har en tendens til å gå istykker, jeg ville ikke vært avhengig av denne som eneste lademulighet hjemme.

Jeg har en Easee ladestasjon liggende klar. Venter bare på elektriker som skal få lagt opp strøm i garasjen. Det ser ut til at det kan ta noen uker, så i mellomtiden er jeg avhengig av UMC :)
Jeg håper bare nettleverandøren gjør noen grep slik at vi får mer stabil spenning her. De nektet oss å installere noe mer enn 20A sikring til ladeboksen. Lader på 209 volt via UMC nå i skrivende stund.   :-\
Tesla Model S

jkirkebo

20A blir bra det, men pass på å legge opp 3-fase. Med 209V får du bare 4,8kW på Model S, men du kan på sikt få få opptil 7,2kW på Model 3, Y osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øggen

Enig med jkirkebo her.

Forøvrig hadde ej sendt inn ei klage til

https://www.elklagenemnda.no/

da ej hørte at elektrisk utstyr allerede hadde tatt kvelden, og spenning ned mot 200V va registrert.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Electric Avenue

Ja det var det jeg også tenkte, så jeg har bedt dem om å overdimensjonere alt og legge til rette slik at det er klart for fremtiden.  :+1:
Mørenett var her i dag mens jeg var på jobb. De driver og sjekker etter jordfeil i trafokretsen. De har ikke funnet noe hittil. De målte spenningen i huset, men sa det så OK ut ifølge samboeren. Det viser jo 225v når man måler med multimeter rett i stikket, men det går tydeligvis ned en del ved belastning?

Dersom de ikke finner noe feil i trafokretsen så kommer de til å koble på noe utstyr her som overvåker spenningsfall osv i en ukes tid, også blir det rapportert inn til dem sa han.

Så da får vi bare se hva som skjer. Får håpe de finner ut av det :)
Må nesten gi dem en sjanse til å løse problemet først. Hvis ikke så blir det å sende inn en klage, for det er jo utvilsomt noe svak kapasitet her. Selv om det tilsynelatende er i grenseland innenfor det som er akseptabelt så er det jo likevel nok til at UMC gen 2 ikke vil fungere. Appen viser rundt 225-229V når jeg lader andre steder, men her hjemme viser det som som regel rundt 210v, og det meste jeg har sett er 217v.
Tesla Model S

Aalnes

Hei,

Fant mørenett ut noe?

Holder til ut på godøya å sliter akkurat med det samme anngående UMC..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA