Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med å få ladet (pga svak spenning i området?)

Startet av Electric Avenue, onsdag 26. februar 2020, klokken 12:20

« forrige - neste »

Electric Avenue

Hei, jeg har problemer med å få ladet hjemme. Jeg får faktisk ikke ladet i det hele tatt.  :'(

Jeg har hatt varierende problemer med å få ladet helt siden jeg kjøpte en Ny model S hos Tesla i fjor sommer. Jeg har fått 4 UMC nå. Den forige jeg hadde fungerte (gamletypen), helt til det kom vann inn i håndtaket som gjorde at den sluttet helt å fungere. Tesla hadde kun versjon 2 UMC tilgjengelig nå. De testet den i 20 min mens jeg var der nå nylig, og da ladet bilen fint.

Så kommer jeg hjem, og plugger den inn. Det lyser da grønt i 2 sekunder før kontaktor slår ut og jeg får rødt lys på ladeport. "Charging equipment malfunction" står det i bilen. På UMC blinker det rødt 3 ganger. "rele / kontaktorfeil".

Jeg har forsøkt å sette i støpselet andre veien, og forsøkt andre stikk i huset uten hell. Jeg har også prøvd hos 3 naboer med akkurat samme problem.

Så dro jeg 5 km unna og forsøkte å lade der. Da funker det med en gang. Jeg får også ladet på jobben uten problem med samme UMC!

Det må altså være noe i området hjemme som forårsaker dette.. ? Men hva?

Jeg hadde en elektriker her i går som misstenkte jordfeil. Han målte i sikringskapet men kunne ikke se at der var noe jordfeil, spenningen så også grei ut sa han. Han kunne ikke se noe fall når ladekabel ble plugget i heller.
Jeg fikk bare beskjed om å ta kontakt med nettselskapet, noe jeg har gjort. Men har ikke fått noe svar enda..

Noen som har noen anelse om hva dette kan være?  Det snakkes om at det er svak kapasitet i området, (pga overbelastet trafo?) Mange nye hus har blitt bygd her de senere år.

Feilmeldingen fra UMC gir ikke så mye å gå på... Ringte Tesla og de sa at det betyr "overoppheting i kabel", og at det kan komme av så mangt...  Samme feil som på de andre ladekablene.. De kunne ikke få ut noe mer spesifik info enn det.

Nå dro jeg bort til naboen og lånte ladekabelen til egolfen hans og plugget den inn hos meg. Da lader bilen fint.
Er det bare Tesla sin UMC som er veldig kresen, og da spesielt den nye versjonen? Med den forste generasjonen fikk jeg iallefall ladet, intil den fikk vann i seg..
Tesla har ikke inne den gamle versjonen lenger og vet ikke når de får den inn.. Så jeg er stuck med den nye.

Det hadde vært gull verd om noen hadde noen forslag til hva det er med strømnettet som kan forårsake dette, slik at jeg vet sånn ca hva de skal se etter når de kommer?
Tesla Model S

tibber73

Hva er spenningen før du starter lading? Og hva er spenningen når du lader med maks styrke?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Thorleif Hallen

Jeg hadde noe tilsvarende med en TWC. Hver gang jeg plugget i gikk den i rødt, sånn at den måtte resettes (laderen that is).
Jeg slo av planlagt avreise-funksjonen, eller hva det heter, sånn at bilen begynner å lade med en gang. Har virket fint siden da.

cra

Har også vært borti lignende ved bruk av Tibber sin smartstyring av lading. (Jeg mistenker det er den; etter jeg slo det av lader bilen normalt). Det kom med 2020.4.1 elle rmuligens den før (litt usikker på når det starta).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electric Avenue

Sitat fra: Thorleif Hallen på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:27
Jeg hadde noe tilsvarende med en TWC. Hver gang jeg plugget i gikk den i rødt, sånn at den måtte resettes (laderen that is).
Jeg slo av planlagt avreise-funksjonen, eller hva det heter, sånn at bilen begynner å lade med en gang. Har virket fint siden da.

Utifra det som vises i Tesla-appen så ligger spenning typisk rundt 217V på 10A. Noen ganger har jeg sett det helt nede i 208V. Men jeg er ikke sikker på om det som vises der er reelt? Når jeg måler rett i stikket med voltmeter så viser det som regel rundt 225v
Tesla Model S

geear

Spenningen bilen viser under lading er med spenningsfallet under belastning, og bilen har en eller annen logikk som skal forhindre brann/skader når den detekterer høyt spenningsfall. 225 til 217 er ikke så ille under belastning, men faller den helt til 208 så er det mye. Uansett merkelig om det skulle være samme problem hos både deg og naboer, siden spenningsfall kan komme an på lengde fra skap/fordeling, tverrsnitt osv., og om det var overbelastning i nettet, så skulle det normalt iallfall alltid ha fungert fint sen kveld/natt.

tibber73

#6
Jeg var nede i 207V hos svigers. Skrudde ned til 5A for å få stabil spenning over 210V.
Hva er spenningen mellom faseleder og jord når det er full belastning? Er det ca 120V på begge?

Edit: Oppdaterte til riktig spenning på fasen
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Electric Avenue

Sitat fra: tibber73 på torsdag 27. februar 2020, klokken 10:29
Jeg var nede i 207V hos svigers. Skrudde ned til 5A for å få stabil spenning over 210V.
Hva er spenningen mellom faseleder og jord når det er full belastning? Er det ca 105V på begge?

Hei, jeg syntes å huske han sa det skulle være ca 130 +-  og han sa han målte 140 på den ene iallefall, og at det var "ok". ? 

Jeg kan forøvrig legge til at jeg har prøvd å lade på 5A også, uten hell. Tenkte det kanskje ble mye spenningsfall akkurat i det den begynner, og at det kunne hjelpe å sette ned effekten. Men samme resultat.
Tesla Model S

geear

230/sqrt(3) = 132,7

... så ja, ~130 er normalt og riktig.

tibber73

En liten systemfeil på meg i innlegget over :D

Jeg er interessert i hva spenningen er på de forskjellige fasene under belastning. Alt kan se ok ut når det ikke er noen belastning på kursen.

Rødt lys i ladeporten har jeg også hatt i høst/vinter. Det skyldes feil i SW fra Tesla og kom alltid når jeg slo på lading når bilen sov. Den likte ikke å bråvåkne og starte lading. Alt funker som normalt nå.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Electric Avenue

Sitat fra: tibber73 på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:23
En liten systemfeil på meg i innlegget over :D

Jeg er interessert i hva spenningen er på de forskjellige fasene under belastning. Alt kan se ok ut når det ikke er noen belastning på kursen.

Rødt lys i ladeporten har jeg også hatt i høst/vinter. Det skyldes feil i SW fra Tesla og kom alltid når jeg slo på lading når bilen sov. Den likte ikke å bråvåkne og starte lading. Alt funker som normalt nå.

Jeg hadde samme problem. Fikk ikke brukt "schedualed charging" pga den nektet å starte hver gang bilen sov. Dro innom service senteret og de sa det var fordi det lå inne noen feilkoder på strømtilførsel som hindret den i å aktivere. De slettet kodene og etter det funket det fint. Helt til det kom vann inn i håndtaket på ladekabelen (der knappen er) en uke etterpå, og jeg måtte få ny lader igjen. Dermed ble det en MK2 igjen siden de ikke hadde den første versjonen lenger, og den nye vil altså ikke fungere i det hele tatt (mer kresen?).

Jeg regner med det kommer en elektriker i morgen. Jeg kan be han teste det. Kan eventuelt sette på en 2000w byggvifte og se hva som skjer når den står på?

Jeg fikk forresten akkurat svar fra Mørenett nå. De skal sende ut folk for å feilsøke på trafokretsen. Er det noe spesielt jeg bør be dem se etter? Noen kjente problemer som kan påvirke UMC?
Tesla Model S

tibber73

Jeg tenker jordfeil siden det samme skjer i hele nabolaget. Men det kan jo selvsagt være noe feil med den interne laderen i bilen din og at dette skjer når du står på IT-nett og ikke TN-nett.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

cra

Sitat fra: tibber73 på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:23Det skyldes feil i SW fra Tesla og kom alltid når jeg slo på lading når bilen sov. Den likte ikke å bråvåkne og starte lading. Alt funker som normalt nå.

Det kan høres ut som en logisk forklaring; tipper at tibber kan finne på å starte lading mens bilen sover; det er jo hele konseptet. :)

Forøvrig kan ikke jeg heller fordra å bli bråvekt og umiddelbart tvinges til å spise. Da går jeg i rødt tvert!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electric Avenue

Da har jeg hatt elektriker på besøk, og Mørenett har foretatt feilsøking på trafokretsen. De sier de ikke finner noe galt og Tesla sier bil og ladekabel funker 100%.

I mellomtiden må jeg sitte i timesvis og lade på type2 (7 mil i timen) ladestasjoner rundt om for ikke å gå tom, og som om ikke det var kjipt nok så har min bedre halvel har begynt å miste troen på overgangen til elbil...   :-\

Jeg får prøve å se om jeg kan få byttelånt kabel med noen som har en Leaf eller noe, slik at jeg får ladet hjemme iallefall. Helst noen som bor et stykke unna slik at de ikke overtar mitt problem..  :P
Den Egolf ladekabelen til naboen funket jo. kan ikke tenke meg noe annet enn at Tesla sin UMC rett og slett er mer kresen enn de andre typene? Eller at den feiltolker noe som et problem når det ikke er det?

Jeg er ingen ekspert på strøm så jeg har ingen anelse om hva annet jeg eventuelt kunne prøvd. Det ser ut til at det ikke er så mye mer å gjøre med problemet?

Tesla Model S

tibber73

Sitat fra: cra på fredag 28. februar 2020, klokken 11:31
Sitat fra: tibber73 på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:23Det skyldes feil i SW fra Tesla og kom alltid når jeg slo på lading når bilen sov. Den likte ikke å bråvåkne og starte lading. Alt funker som normalt nå.

Det kan høres ut som en logisk forklaring; tipper at tibber kan finne på å starte lading mens bilen sover; det er jo hele konseptet. :)

Forøvrig kan ikke jeg heller fordra å bli bråvekt og umiddelbart tvinges til å spise. Da går jeg i rødt tvert!

:D Jeg bruker ikke tibber til å styre noe på bilen. Det ble bare styr, for noen ganger må vi jo lade manuelt.

Skjønner godt at bilen blir sur av å bråvåkne. Samme skjer når jeg våkner av at katta spyr i gangen :D :D
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA