Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer snart til Norge, EQA er ny og kompakt elektrisk SUV fra Mercedes

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

daktari

Norske priser ikke klare, men dette er interessant:
SitatMercedes-Benz and the federal government are supporting the switch to electric mobility in Germany: due to a net list price of less than 65,000 euros for these two EQAs, an environmental bonus of 5000 euros from the German government supplemented by 2500 euros from Mercedes-Benz is possible[4]. The effective prices, taking into account both the manufacturer's and the federal government's shares, are then 45,443.10 and 48,515.60 euros respectively.
Det er altså gode muligheter for rimelig bruktimport fra Tyskland et halvt år etter levering, €7500,-, og dette må jo BOS få med seg i sin prisstrategi og gi gode rabatter her også.

Merk også at tyske veiledende priser er inkl. 19% mva. Hvordan er disse sammenlignet med de norske?
SitatEQA 300 4MATIC and EQA 350 4MATIC. Prices start at 53,538.10 and 56,215.60 euros[3].
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Hadde jeg fått to i familien til å forlate Tesla tenker jeg denne hadde vært perfekt for dem.



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Så hva synes folk om prisene:

"Prisene starter på 444.000 kroner for EQA 300 4MATIC og 466.000 kroner for EQA 350 4MATIC."

Hadde denne vært tilgjengelig for levering for 3mnd siden hadde vi nok kjøpt en 350 i stedet for TM3 LR.

https://elbil.no/eqa-med-firehjulstrekk-og-stor-hengerkapasitet/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tin

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. mai 2021, klokken 20:49
Så hva synes folk om prisene:

"Prisene starter på 444.000 kroner for EQA 300 4MATIC og 466.000 kroner for EQA 350 4MATIC."

Hadde denne vært tilgjengelig for levering for 3mnd siden hadde vi nok kjøpt en 350 i stedet for TM3 LR.

https://elbil.no/eqa-med-firehjulstrekk-og-stor-hengerkapasitet/

Meget bra pris. Bytter ut model 3 med denne tenker jeg.

Daniel_0007

Bra pris men er vel ganske ribba må vel legge på hvertfall 50k for utstyr. Men å dra 1800kg er bra, hvis man ikke trenger plassen i id4/enyaq så burde man vurdere denne, regner med kvaliteten på interiøret er bedre men igjen har kjørt a klasse merce et par år siden og var ikke imponert over interiøret.
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Baksetet er lavt plassert. Rent bortsett fra det er det jo en ok bil

Trond.m

Er det bare jeg som synes EQA ser gammeldags og litt rar ut ? Det er et eller annet med fronten som ikke passer helt til resten av karosseriet.
Synes ID.4 GTX ser langt mer moderne og sportsligere ut. Er EQA en konvertert GLA eller en basert på en ny plattform ?

100 kW lading og 66 kw batteri er heller ikke imponerende, og jeg regner med at plassen er betydelig dårligere enn i trillingene fra VAG. Det blir spennende å teste komforten. Tipper den er et hakk over ID.4.


Daniel_0007

Ja er en konvertert gla men den kom i 2020 så er ikke så gammeldags, verre med ix3 som er basert på x3 som kom i 2017
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Moderne plattform dette for mange drivlinjer.
MFA2, modular front wheel drive architecture v2. Lansert offentlig så sent som 2017, så denne har vært planlagt som elbil (og hybrid og vanlig) fra dag 1.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på fredag 07. mai 2021, klokken 08:34
Moderne plattform dette for mange drivlinjer.
MFA2, modular front wheel drive architecture v2. Lansert offentlig så sent som 2017, så denne har vært planlagt som elbil (og hybrid og vanlig) fra dag 1.

Men det betyr vel samtidig at den ikke er en 100% ren elbil platform med de ulemper det gir sett opp mot konkurrentene

Synes både BMW og Mercedes tar det litt piano mhp. konverteringen fra fossil til elbil.
Jeg forstår at det er store utviklingskostnader når en plattform lages og skal den tjene penger må den jo vare en stund. VW ble vel mer eller mindre tvunget til å konvertere - så de utviklet en hel ny plattform kun for elbiler.

Mercedes har vel i praksis kun EQS som en helt ny hel-elektrisk plattform?
Mao. det meste av elbiler mercedes kommer med om dagen er basert på litt eldre plattformer?


telcontar

Er vel heller ikke flatt gulv i verken EQC og EQA, tror neppe at kommende EQB vil bli særlig anderledes.

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. mai 2021, klokken 09:12
Sitat fra: daktari på fredag 07. mai 2021, klokken 08:34
Moderne plattform dette for mange drivlinjer.
MFA2, modular front wheel drive architecture v2. Lansert offentlig så sent som 2017, så denne har vært planlagt som elbil (og hybrid og vanlig) fra dag 1.

Men det betyr vel samtidig at den ikke er en 100% ren elbil platform med de ulemper det gir sett opp mot konkurrentene

Synes både BMW og Mercedes tar det litt piano mhp. konverteringen fra fossil til elbil.
Jeg forstår at det er store utviklingskostnader når en plattform lages og skal den tjene penger må den jo vare en stund. VW ble vel mer eller mindre tvunget til å konvertere - så de utviklet en hel ny plattform kun for elbiler.

Mercedes har vel i praksis kun EQS som en helt ny hel-elektrisk plattform?
Mao. det meste av elbiler mercedes kommer med om dagen er basert på litt eldre plattformer?

Jess stemmer det virker som er mer vanlig enn man tror blant legacy merker, volvo/ps, mercedes,psa, ford(delvis,plattformen til mach-e er basert på en modifisert versjon av fosil plattformen til bla focus), audi med e-tron,bmw(untatt i3).
Tipper det har mest med kostnad å gjøre, er ganske dyrt å utvikle helt ny plattform men regner med det blir mindre vanlig etterhvert som elbilene tar over. Største ulempen med å gjøre det sånn er at man ikke får utnyttet plassen i bilen godt nok, ble sjokkert over hvor mye ledig plass det var under panseret på ix3 i videoen til tb, hadde lett kunne fått plass til en frunk der hadde den vært pakka bedre.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. mai 2021, klokken 09:12
Sitat fra: daktari på fredag 07. mai 2021, klokken 08:34
Moderne plattform dette for mange drivlinjer.
MFA2, modular front wheel drive architecture v2. Lansert offentlig så sent som 2017, så denne har vært planlagt som elbil (og hybrid og vanlig) fra dag 1.

Men det betyr vel samtidig at den ikke er en 100% ren elbil platform med de ulemper det gir sett opp mot konkurrentene

Synes både BMW og Mercedes tar det litt piano mhp. konverteringen fra fossil til elbil.
Jeg forstår at det er store utviklingskostnader når en plattform lages og skal den tjene penger må den jo vare en stund. VW ble vel mer eller mindre tvunget til å konvertere - så de utviklet en hel ny plattform kun for elbiler.

Mercedes har vel i praksis kun EQS som en helt ny hel-elektrisk plattform?
Mao. det meste av elbiler mercedes kommer med om dagen er basert på litt eldre plattformer?
Tenker det er samma hvilken plattform bilen har teknisk så lenge den fungerer bra. Det sentrale er effektive og stillegående motorer og girbokser samt effektivitet i batteripakke, omformere og ladere.
EQA treffer veldig bra på dette, slik som e-Golf gjorde. Men tenk så stort fremskrittet har vært på noen få år!
Nesten alle biler bruker samme type fjæring i grunn; MacPherson foran og multilink bak. (Model 3 har en dyrere dobbel wishbone foran som er bedre for sportslig kjøring men ikke betyr noe i hverdagen) Så er det nyanser i seter, lydnivå, multimedia, bagasjeplass m.m. Her er Tesla bra på noe men dårlig på annet...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: Trond.m på torsdag 06. mai 2021, klokken 22:55
Er det bare jeg som synes EQA ser gammeldags og litt rar ut ? Det er et eller annet med fronten som ikke passer helt til resten av karosseriet.
Nei, det er ikke bare du. Jeg er ikke noen fan av designet hos MB disse dager, med et lite unntak for EQS synes jeg eksempelvis både A, B, E og GLE/GLS var vesentlig penere i forrige generasjon.  Når de i tillegg gir inntrykk av at det er brukt mer ressurser på lys og fjas enn at interiøret skal oppleves gjennomarbeidet og laget for å vare blir det feil på flere nivå.

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. mai 2021, klokken 22:47
Baksetet er lavt plassert. Rent bortsett fra det er det jo en ok bil

Bilen kunne jo blitt folkelig om baksetene var familievennlige. Det er kanskje bilen er for de med midler til å kjøpe dette som en tilleggsbil eller ett godt voksent par som sjeldent behøver baksetene. Huyndai Kona har jo heller ikke så stor plass i baksetet, så det er nok kjøpere der ute som trenger noe ala Kona men 4x4 og mer hengervekt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA