Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer snart til Norge, EQA er ny og kompakt elektrisk SUV fra Mercedes

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på mandag 08. februar 2021, klokken 15:08
Men dette er kun et problem på papiret.
Det finnes ingen grenser for hva som kan problematiseres om en har bestemt seg for at en bil er dårlig (uavhengig av om en faktisk er i kjøpergruppen eller ei).

EQC har fått masse pepper for forskjellige løsninger. Allikevel er eierne de mest fornøyde, og bilen har vist seg å være både solid og god. Rett og slett en god bil, som er elektrisk. Tipper EQA havner i omtrent samme kategori.
Rene elbil-plattformer kan ha sine ulemper i praksis det også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2021, klokken 16:56
Sitat fra: daktari på mandag 08. februar 2021, klokken 15:08
Men dette er kun et problem på papiret.
Det finnes ingen grenser for hva som kan problematiseres om en har bestemt seg for at en bil er dårlig (uavhengig av om en faktisk er i kjøpergruppen eller ei).
Det er ingen som har sagt at eq serien er dårlige biler. Poenget er at de kunne vært enda bedre hadde de vært på en egen elbilplatform.

Å argumentere for at det ikke blir kompromisser av en delt plattform er tullete. At andre bilmerker ikke klarer å lage bedre biler på en dedikert plattform sier vel mere om de bilmerkene.

Fordelene med delt plattform er først og fremst kostnader, både for utvikling og fleksibel produksjon.

Selv om f.eks EQC er en god bil, så er det ikke til å komme fra at den kunne vært lettere og hatt bedre plass på en dedikert elbilplatform.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ja den kunne sikkert vært lettere og hatt noe bedre plass. Men - da ville det tatt lengre tid før den var i salg, og den ville antakelig blitt dyrere pga redusert kostnadsdeling. Dvs. hadde Mercedes bygget EQC fra bunnen av som dedikert ren elbil ville jeg ikke allerede ha kunnet nyte den i snart ett år :)

Alle biler i salg kunne vært bedre på til dels mange områder. Være seg design, plass, dørhåndtak, støydemping, ytelser, pris, fleksibilitet, utstyrsvalg, bakkeklaring, takstativ, komfort, kvalitet, hengerfeste osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oivindg

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 17:29
Det er ingen som har sagt at eq serien er dårlige biler. Poenget er at de kunne vært enda bedre hadde de vært på en egen elbilplatform.

Å argumentere for at det ikke blir kompromisser av en delt plattform er tullete. At andre bilmerker ikke klarer å lage bedre biler på en dedikert plattform sier vel mere om de bilmerkene.

Fordelene med delt plattform er først og fremst kostnader, både for utvikling og fleksibel produksjon.

Selv om f.eks EQC er en god bil, så er det ikke til å komme fra at den kunne vært lettere og hatt bedre plass på en dedikert elbilplatform.
At det er bare fordeler med en dedikert elbilplattform er feil. Det er helt avhengig av hvilke egenskaper du foretrekker. Både rene elbilplatformer og kombinerte plattformer har sine fordeler og ulemper.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Sitat fra: oivindg på mandag 08. februar 2021, klokken 19:41
At det er bare fordeler med en dedikert elbilplattform er feil. Det er helt avhengig av hvilke egenskaper du foretrekker. Både rene elbilplatformer og kombinerte plattformer har sine fordeler og ulemper.
Fordeler og ulemper med forskjellige plattformer ja, men at du får en bedre elbil fra en kombinert platform greier jeg ikke helt å se.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2021, klokken 17:48
..Dvs. hadde Mercedes bygget EQC fra bunnen av som dedikert ren elbil ville jeg ikke allerede ha kunnet nyte den i snart ett år ..
Hvis Daimler hadde begynt å tenke på å lage den som en ren elbil når de drev og viste Concept EQ, for ikke å snakke om når de begynte å ta mot penger for at vi skulle få stå på venteliste ville det ikke vært noe problem å knotte sammen en dedikert elbilplattform, som andre produsenter med vesentlig mindre ressurser klarte.. 

I stedet har de sittet på gjerdet og ventet og putter nå elmotorer i gamle karosseri på løpende bånd.
Jada, det blir helt OK biler men kom ikke med "Das Beste oder Nichts"... for det er det virkelig ikke.

Lepet65

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. februar 2021, klokken 22:30
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2021, klokken 17:48
..Dvs. hadde Mercedes bygget EQC fra bunnen av som dedikert ren elbil ville jeg ikke allerede ha kunnet nyte den i snart ett år ..
Hvis Daimler hadde begynt å tenke på å lage den som en ren elbil når de drev og viste Concept EQ, for ikke å snakke om når de begynte å ta mot penger for at vi skulle få stå på venteliste ville det ikke vært noe problem å knotte sammen en dedikert elbilplattform, som andre produsenter med vesentlig mindre ressurser klarte.. 

I stedet har de sittet på gjerdet og ventet og putter nå elmotorer i gamle karosseri på løpende bånd.
Jada, det blir helt OK biler men kom ikke med "Das Beste oder Nichts"... for det er det virkelig ikke.


Det har du helt rett i...


Øyvind.h

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. februar 2021, klokken 22:30
I stedet har de sittet på gjerdet og ventet og putter nå elmotorer i gamle karosseri på løpende bånd.
Jada, det blir helt OK biler men kom ikke med "Das Beste oder Nichts"... for det er det virkelig ikke.
Det beste eller ingenting er jeg helt enig i at det ikke er. Mercedes er definitivt ikke best på alt.
Og de sleper beina etter seg, som mange andre bilprodusenter (minus det de gjør nå med EQS, EQE osv).
Men jeg er veldig glad for at de lagde EQC, selv om den kunne vært enda bedre :D Jeg gidder ikke være sur fordi bilen kunne vært bedre. Skulle jeg fokusert på alt som ikke er bra kunne jeg like gjerne tatt beina fatt.

Men kanskje på tiden å la denne tråden handle om EQA. Fokuset på fossil konvertering er ferdig debattert.......
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:20

Det har du helt rett i...
Det blir spennende å se om EQA tåler vaskemidlene i selvvaskehallene rundt omkring. Hvordan tenker MB/BOS/Star Autoco egentlig man skal vaske bilen? De lager en bil som ikke tåler såper og avfetting?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Moas

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 21:32
Sitat fra: oivindg på mandag 08. februar 2021, klokken 19:41
At det er bare fordeler med en dedikert elbilplattform er feil. Det er helt avhengig av hvilke egenskaper du foretrekker. Både rene elbilplatformer og kombinerte plattformer har sine fordeler og ulemper.
Fordeler og ulemper med forskjellige plattformer ja, men at du får en bedre elbil fra en kombinert platform greier jeg ikke helt å se.
tja, da slipper du ihvertfall slike "falske" påfyllingslokk som på Eqv:
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Øyvind.h

Med dette nivået kan vel moderator like greit stenge hele tråden. Godt jobba.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Moas på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:37
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 21:32
Sitat fra: oivindg på mandag 08. februar 2021, klokken 19:41
At det er bare fordeler med en dedikert elbilplattform er feil. Det er helt avhengig av hvilke egenskaper du foretrekker. Både rene elbilplatformer og kombinerte plattformer har sine fordeler og ulemper.
Fordeler og ulemper med forskjellige plattformer ja, men at du får en bedre elbil fra en kombinert platform greier jeg ikke helt å se.
tja, da slipper du ihvertfall slike "falske" påfyllingslokk som på Eqv:

Ja, dette er jo et kjempeproblem!!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 21:32
Sitat fra: oivindg på mandag 08. februar 2021, klokken 19:41
At det er bare fordeler med en dedikert elbilplattform er feil. Det er helt avhengig av hvilke egenskaper du foretrekker. Både rene elbilplatformer og kombinerte plattformer har sine fordeler og ulemper.
Fordeler og ulemper med forskjellige plattformer ja, men at du får en bedre elbil fra en kombinert platform greier jeg ikke helt å se.

Du skal ikke kimse av velprøvde, gode løsninger.  :) Man kan dessuten selge vesentlig flere biler globalt på en kombinert plattform. Dermed kan man bruke mer penger på både utvikling og levere bedre kvalitet til en lavere pris enn msn kunne gjort.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Daniel_0007

https://www.tv2.no/broom/11962848/

Lanseringsmodellen er utsolgt alt.
Er vel blant de billigste nye mercedes man kan få så kanskje ikke så rart, ser at kun A og B klasse som starter lavere.
Model 3 2019 LR Rwd

Stikkkontakt

https://www.automotiveworld.com/news-releases/daimler-the-eqa-model-family-is-growing-rapidly-two-further-versions-with-all-wheel-drive-are-available-for-order-now/

Ca 6000 og 9000 euro mer enn EQA250.
Etter min mening altfor dyr. Men interessant å se at den med mest krefter går lengst.
EQA250 er oppgitt til 426km, EQA350 til 409-432 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA