Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer snart til Norge, EQA er ny og kompakt elektrisk SUV fra Mercedes

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mercedes lager solide biler med plenty støydemping, komfort, gode lys osv.
Vil man ha en rask lettere bil er kanskje Model 3 et bedre valg.

Tenker denne treffer bra for sitt publikum jeg. Ikke best på alt, men god på det Mercedes tradisjonelt er bra på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oivindg

Sitat fra: heiho på fredag 05. februar 2021, klokken 12:12
Syntes det var ganske drøye priser for en fossilkonvertert "SUV" med 190hk forhjulstrekk og dertil dårlige WLTP-tall og ladehastighet. Mulig det bare er meg?
Skjønner ikke helt hvorfor fossilkonverteringa skal ha mye å si for WLTP-tall eller ladehastighet?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

heiho

Sitat fra: oivindg på fredag 05. februar 2021, klokken 15:57
Sitat fra: heiho på fredag 05. februar 2021, klokken 12:12
Syntes det var ganske drøye priser for en fossilkonvertert "SUV" med 190hk forhjulstrekk og dertil dårlige WLTP-tall og ladehastighet. Mulig det bare er meg?
Skjønner ikke helt hvorfor fossilkonverteringa skal ha mye å si for WLTP-tall eller ladehastighet?

Ordla meg nok litt feil ved å bruke 'dertil' i den setningen, men poenget var alt for høy pris mtp. hva man faktisk får.

oivindg

Sitat fra: heiho på fredag 05. februar 2021, klokken 16:29
Sitat fra: oivindg på fredag 05. februar 2021, klokken 15:57
Sitat fra: heiho på fredag 05. februar 2021, klokken 12:12
Syntes det var ganske drøye priser for en fossilkonvertert "SUV" med 190hk forhjulstrekk og dertil dårlige WLTP-tall og ladehastighet. Mulig det bare er meg?
Skjønner ikke helt hvorfor fossilkonverteringa skal ha mye å si for WLTP-tall eller ladehastighet?

Ordla meg nok litt feil ved å bruke 'dertil' i den setningen, men poenget var alt for høy pris mtp. hva man faktisk får.
Da er jeg med!
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

MooCow

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. februar 2021, klokken 15:27
Mercedes lager solide biler med plenty støydemping, komfort, gode lys osv.
Vil man ha en rask lettere bil er kanskje Model 3 et bedre valg.

Tenker denne treffer bra for sitt publikum jeg. Ikke best på alt, men god på det Mercedes tradisjonelt er bra på.

Hvis ein berre vil ha rask bil så er nok Tesla greit ja, men hadde jo våre greit om EQA med største batteriet matcha LR Model Y med 0-100 på 5,1 sekund. Då hadde han nok solgt i bøtter og spann. Kjem nok til å selja ok. Stadfestar vel litt gubbe med hatt image.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. februar 2021, klokken 15:27
Mercedes lager solide biler med plenty støydemping, komfort, gode lys osv.
Vil man ha en rask lettere bil er kanskje Model 3 et bedre valg.
Nå har jo Mercedes selv gått ut og sakt at bilene er ekstra tunge grunnet avstigninger der motoren var. Masse bjelker under panseret (har jeg lest).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. februar 2021, klokken 19:13
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. februar 2021, klokken 15:27
Mercedes lager solide biler med plenty støydemping, komfort, gode lys osv.
Vil man ha en rask lettere bil er kanskje Model 3 et bedre valg.
Nå har jo Mercedes selv gått ut og sakt at bilene er ekstra tunge grunnet avstigninger der motoren var. Masse bjelker under panseret (har jeg lest).
Den er bare 200 kg tyngre enn den vanlige modellen med største motor, så dette er et oppkonstruert "problem" Har tross alt 70+ kWh batteripakke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 06. februar 2021, klokken 13:48
Den er bare 200 kg tyngre enn den vanlige modellen med største motor, så dette er et oppkonstruert "problem" Har tross alt 70+ kWh batteripakke.
Kan ikke si meg enig der. Litt støydemping forsvarer ikke at den veier mere enn en TMY som er mye større, med enda større batteripakke. F.eks en e-niro som er sammenlignbar veier 1800kg. Burde ihvertfall klokket inn under 1900kg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

E-niro veier tom 1800 kg. Så det er pluss 400 kg. Mens EQA har bare pluss 200 kg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. februar 2021, klokken 21:45
Sitat fra: daktari på lørdag 06. februar 2021, klokken 21:43
Men vanlig Niro veier bare 14-1500 kg. Hva veier e-Niro?
Og e-niro er og en fossil konversjon...

Ioniq/Kona/(e-)Niro ble designet for hybrid og el drivverk fra bunnen av.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på mandag 08. februar 2021, klokken 12:47
Ioniq/Kona/(e-)Niro ble designet for hybrid og el drivverk fra bunnen av.
Joda, men det er fremdeles ikke en ren elbil platform, altså ett kompromiss. Fossil-konversjon er dog å overdrive.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 13:11
Sitat fra: vinterdekk på mandag 08. februar 2021, klokken 12:47
Ioniq/Kona/(e-)Niro ble designet for hybrid og el drivverk fra bunnen av.
Joda, men det er fremdeles ikke en ren elbil platform, altså ett kompromiss. Fossil-konversjon er dog å overdrive.
Men dette er kun et problem på papiret. Bilen kan være glimrende elbil selv om den også kan ta en forbrenningsmotor i fronten. Ioniq f.eks som mer sparsom enn Model 3. Og en ren elbilplattform kan også ha svakheter, jmfr ID3 og ID4 som ikke har frunk og et bagasjeromsgulv som ligger på nivå med hofta.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: daktari på mandag 08. februar 2021, klokken 15:08
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 13:11
Sitat fra: vinterdekk på mandag 08. februar 2021, klokken 12:47
Ioniq/Kona/(e-)Niro ble designet for hybrid og el drivverk fra bunnen av.
Joda, men det er fremdeles ikke en ren elbil platform, altså ett kompromiss. Fossil-konversjon er dog å overdrive.
Men dette er kun et problem på papiret. Bilen kan være glimrende elbil selv om den også kan ta en forbrenningsmotor i fronten. Ioniq f.eks som mer sparsom enn Model 3. Og en ren elbilplattform kan også ha svakheter, jmfr ID3 og ID4 som ikke har frunk og et bagasjeromsgulv som ligger på nivå med hofta.

Selv om Ioniq er effektiv, så har den svakhetene som typisk kjennetegner en multiplattformsbil. Motorrom foran med masse luft, i stedet for et bagasjerom. FWD i stedet for RWD. Vektfordeling som hadde passet bedre for RWD, og derved middelmådig på vinterføre. Høyt bagasjeromsgulv. At ID3/ID4 ikke har klart å utnytte elbilplattformen de er bygd på endrer ikke ulempene med Ioniq. (Og jeg eier en.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA