Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer snart til Norge, EQA er ny og kompakt elektrisk SUV fra Mercedes

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

daktari

SitatMed over 3000 på interesselisten, er det liten tvil om at veldig mange både gleder seg til og ønsker å vite mer om EQA. Og endelig kan vi dele mer presis informasjonen om bilen:

Hva blir prisen?

Fra pris 417.900 ,- inkl levering

Når kan jeg bestille den?

Salgstart blir i løpet av februar.

Når kan man få en bil levert i Norge?

Vi forventer å ha de første kundebilene på plass i Norge til våren.

Når kan jeg prøvekjøre bilen?

Dette henger sammen med punktet over, men så snart vi får biler til landet, vil det bli mulig å prøvekjøre den.

Hva er rekkevidden på EQA 250?

426 kilometer (WLTP).


Blir det mulig å hurtiglade EQA?

Ja. EQA kan ta imot inntil 100 kilowatt fra DC og inntil 11 KW

Hvor stort blir bagasjerommet i EQA?

340 liter. Legger du ned baksetet vil du få 1320 liter.

Har EQA mulighet for takstativ?

Ja.


Kommer EQA med hengerfeste?

Ja, tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering er tilgjengelig som et alternativ for EQA. Det er elektrisk innfellbart, noe som både er praktisk, og elegant når det ikke er i bruk. Tauekapasiteten til EQA 250 er 750 kilo og er godkjent for bruk med sykkelstativ.

Hvor høy er bakkeklaringen?

EQA har en bakkeklaring på 20 cm.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

telcontar

Kona og eNiro må nok justere seg ned prismessig. Hvem vil kjøpe de når du får premium til omtrent samme pris.

Daniel_0007

Sitat fra: telcontar på torsdag 21. januar 2021, klokken 09:50
Kona og eNiro må nok justere seg ned prismessig. Hvem vil kjøpe de når du får premium til omtrent samme pris.

e-niro har større bagasjerom så barne familiene velger nok e-niro eller id4/enyaq.
Og kjenner jeg mercedes rett så blir det fort 500 000 for eqa når man har valgt ferdig utstyr.
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

Mercedes leverer nok ikke mest plass per krone. Er det målet er nok en koreaner et langt bedre valg.
EQA har såpass lite bagasjeplass at jeg vel ikke helt vil kalle det en familiebil. Kanskje om du kun har ett barn og er forbi barnevognstadiet og ingen hund. Takstativ og ikke minst greit hengerfeste gir fleksibilitet ift lastekapasitet.
4wd godt utstyrt bikker nok fort 500 ja med HUD, Burmester, massasje osv (forutsatt at det finnes i A-segmentet?). Det er en Mercedes, så det blir ikke rørende billig. Men - det kan absolutt være et godt kjøp allikevel for de som verdsetter kvalitetene bilen byr på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Ehm, har 16 liter mindre i min bil (sign), EQA ville vært en oppgradering mtp bagasjeplass. Men Niro er romslig i baksetet for en kompaktbil. Og når man er nødt å gjøre kompromisser med størrelse på familiebil vil jeg si passasjerplass, takrails og hengerfeste blir veldig viktig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Øyvind.h

Utfra det jeg har sett av bilder/video tror jeg nok realitetene er annerledes enn tallene tilsier. eNiro er mer praktisk/mer firkantet og har nok potensielt mer rom under gulvet. Så jeg tror nok du har større og mer anvendelig bagasjeplass i Niro enn EQA.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

dundun

Det er da ingenting rart med at Mercedes leverer mindre praktikalitet pr. krone enn Kia? Det ene er et billigmerke, det andre et premiummerke. Jeg tror veldig få setter seg ned med rene specs når de skal ta valget mellom Kia eller Benz...
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

vinterdekk

EQA fyller i hvert fall ett tomrom i elbilmarkedet med praktisk hengerkapasitet for kompaktsegmentet, den bør selge bra her til lands. eNiro trekker beskjedne 300 kg, og kun fra 21 modellen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

MooCow

Virkar som ein fin bil, det som skuffar mest er akselerasjonen, sjølv om han sjølvsagt vert raskare med firehjulstrekk og større batteri. Ladehastigheiten var heller ikkje premium, ellers virkar han slett ikkje dum :)

02jan

Tja, ser veldig riktig satt opp i forhold til type bil og pris. Gnageren akselerer som en 80 talls GTI og veier like mye som en Toyota Landcruiser. Med 2
Motorer og AWD vil jeg anta vesentlig raskere aks.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

MooCow

Sitat fra: 02jan på fredag 22. januar 2021, klokken 21:33
Tja, ser veldig riktig satt opp i forhold til type bil og pris. Gnageren akselerer som en 80 talls GTI og veier like mye som en Toyota Landcruiser. Med 2
Motorer og AWD vil jeg anta vesentlig raskere aks.

Har jo skjedd bittelitt på 40 år ;) I elbilverdenen så er jo 8,9 veldig veldig treigt :) AWD og større batteri vil antageleg plassera han i beste fall midt i røkla (rundt 6 sekund). Sikkert mange som ikkje bryr seg, men er nok ein del som vrakar han på grunn av det.

oivindg

Sitat fra: MooCow på fredag 22. januar 2021, klokken 21:17
Virkar som ein fin bil, det som skuffar mest er akselerasjonen, sjølv om han sjølvsagt vert raskare med firehjulstrekk og større batteri. Ladehastigheiten var heller ikkje premium, ellers virkar han slett ikkje dum :)
Har de sagt noe om ladetiden, f.eks 10-80%? Jeg har bare sett at maks ladeeffekt er 100kW. Hvis de får til en ladekurve som ligger på nærmere 100kW hele veien vil de jo lade fortere enn en del av 150kW-bilene, som i snitt ligger på 80-90kW til 80%.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond.m

Det tror jeg ikke vi kan regne med. Det er vel ingen biler med flat ladekurve, bortsett fra e-tron som er i nærheten av det opp til ca 80 %.  Med mindre batteri er det enda større grunn til å anta at ladehastigheten faller fra 60-60 %.

MooCow

Sitat fra: oivindg på lørdag 23. januar 2021, klokken 12:50
Sitat fra: MooCow på fredag 22. januar 2021, klokken 21:17
Virkar som ein fin bil, det som skuffar mest er akselerasjonen, sjølv om han sjølvsagt vert raskare med firehjulstrekk og større batteri. Ladehastigheiten var heller ikkje premium, ellers virkar han slett ikkje dum :)
Har de sagt noe om ladetiden, f.eks 10-80%? Jeg har bare sett at maks ladeeffekt er 100kW. Hvis de får til en ladekurve som ligger på nærmere 100kW hele veien vil de jo lade fortere enn en del av 150kW-bilene, som i snitt ligger på 80-90kW til 80%.

Kan vel gå ut frå at det er noko i nærheiten av EQC https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/mercedes-benz-eqc/ladetest-mercedes-benz-eqc

Ikkje så gale, men ikkje i Tesla/Ioniq 5 klasse heller.

vinterdekk

Vedr. spørsmål om ladetid i tidligere post: " Bilen får 100kW hurtiglading som lader batteriet fra 10 til 80 prosent på bare 30 minutter."

Kilde: https://itavisen.no/2021/01/21/vi-sjekket-ut-mercedes-benz-eqa-deres-billigste-elektriske-suv-noen-sinne/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA