Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer snart til Norge, EQA er ny og kompakt elektrisk SUV fra Mercedes

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Xc40 har da 4wd akkurat som eqa? Men eqa kommer som både 2wd og 4wd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oivindg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. januar 2021, klokken 17:00
Xc40 har da 4wd akkurat som eqa? Men eqa kommer som både 2wd og 4wd.
Jeg tenkte på nå til å begynne med. Forsto det slik at EQA kommer med forhjulsdrift først, men der har jeg kanskje misforstått?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Øyvind.h

EQA kommer med både 2wd og 4wd i følge det jeg har lest i hvert fall? Når de kan leveres vet jeg ikke. Men det var derfor jeg ikke helt forstod argumentet med at den ene har 4wd og den andre ikke, når begge skal kunne fås med 4wd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oivindg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. januar 2021, klokken 18:16
EQA kommer med både 2wd og 4wd i følge det jeg har lest i hvert fall? Når de kan leveres vet jeg ikke. Men det var derfor jeg ikke helt forstod argumentet med at den ene har 4wd og den andre ikke, når begge skal kunne fås med 4wd.
Jeg forsto det slik at EQA-versjonen som blir lansert først er 2WD og at det drøyer en stund før 4WD kommer. Derfor poenget om at XC40 og EQA ikke er helt sammenlignbare til å begynne med. Hvis 4WD kommer rett etter 2WD faller selvsagt dette poenget bort. Da blir EQA og XC40 litt mer like, og vil kanskje konkurrere om de samme kundene. Blir spennende å se prisingen av 4WD. 2WD med utstyr er vel antydet under 500.000.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Hornet

Er spent på hvor mye 4WD utgaven kan trekke på kroken, har fått med meg at 2WD kan dra 750 kg.

Stikkkontakt

Sitat fra: Hornet på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:35
Er spent på hvor mye 4WD utgaven kan trekke på kroken, har fått med meg at 2WD kan dra 750 kg.

MB har vel sagt "mehr" enn 750 for 4matic.

batterimannen

Fine luftinntak på dashbordet  :P
Litt skuffende at 4wd ikke kommer fra start.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Carboy

Sitat fra: oivindg på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. januar 2021, klokken 18:16
EQA kommer med både 2wd og 4wd i følge det jeg har lest i hvert fall? Når de kan leveres vet jeg ikke. Men det var derfor jeg ikke helt forstod argumentet med at den ene har 4wd og den andre ikke, når begge skal kunne fås med 4wd.
Jeg forsto det slik at EQA-versjonen som blir lansert først er 2WD og at det drøyer en stund før 4WD kommer. Derfor poenget om at XC40 og EQA ikke er helt sammenlignbare til å begynne med. Hvis 4WD kommer rett etter 2WD faller selvsagt dette poenget bort. Da blir EQA og XC40 litt mer like, og vil kanskje konkurrere om de samme kundene. Blir spennende å se prisingen av 4WD. 2WD med utstyr er vel antydet under 500.000.

XC-40 er en klasse opp fra EQA, spesielt om vi skal se på de samme bilene med fossilmotorer/hybrider. GLA er en suv/crossover utgave av A-klasse, mens den neste lanseringen EQB (lanseres allerede i mars tror jeg det har blitt uttalt) er basert på GLB og er mer lik XC-40 i bilklasse. Den vil trolig koste noe mer enn EQA og ha noe bedre innvendig plass og et mer «kantete» utseende.

Vedrørende 4wd tipper jeg det maks går noen måneder. Dette er sannsynligvis for å holde en jevnere strøm på salget og jevnere produksjonstakt, som er mer oversiktlig for en langsiktig bilprodusent og de ansatte som jobber med bilene.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Toalmar

Ser den med pris nå kr 417.900,-


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Stikkkontakt

GLA/EQA har innvendig plass som en X1/Q3 og er direkte konkurrenter til disse. Bagasjerommet i GLA er litt mindre enn hos konkurrentene. Alle disse er direkte i samme klasse som XC40.
GLB er en helt annen type bil. Den har mer plass enn GLC/EQC og fåes også som 7-seter. Den er høyere og har mindre dynamiske ambisjoner enn de andre som nevnes her.

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. januar 2021, klokken 00:37
GLA/EQA har innvendig plass som en X1/Q3 og er direkte konkurrenter til disse. Bagasjerommet i GLA er litt mindre enn hos konkurrentene. Alle disse er direkte i samme klasse som XC40.
GLB er en helt annen type bil. Den har mer plass enn GLC/EQC og fåes også som 7-seter. Den er høyere og har mindre dynamiske ambisjoner enn de andre som nevnes her.
Støtter dette, GLB/Eqb er mye større enn XC40. 4,634 m lang, altså mer en 20 cm lenger og samme klasse som ID4, Y osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

En av testene fra i går antydet vel "godt utstyrt" 2wd til 450k, dvs startpris under 400. Ikke ferdigforhandlet med fabrikk enda. Jeg tenker det er rett nivå, litt dyrere enn 2008, men en god del billigere enn XC40. Den kan ikke bli for nærme XC40 med 2wd, da denne har større batteri, raskere og større plass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

telcontar

Sitat fra: daktari på torsdag 21. januar 2021, klokken 08:37
En av testene fra i går antydet vel "godt utstyrt" 2wd til 450k, dvs startpris under 400. Ikke ferdigforhandlet med fabrikk enda. Jeg tenker det er rett nivå, litt dyrere enn 2008, men en god del billigere enn XC40. Den kan ikke bli for nærme XC40 med 2wd, da denne har større batteri, raskere og større plass.

Email fra BOS, startpris fra 417.900,- for EQA250

Stikkkontakt

Sitat fra: telcontar på torsdag 21. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: daktari på torsdag 21. januar 2021, klokken 08:37
En av testene fra i går antydet vel "godt utstyrt" 2wd til 450k, dvs startpris under 400. Ikke ferdigforhandlet med fabrikk enda. Jeg tenker det er rett nivå, litt dyrere enn 2008, men en god del billigere enn XC40. Den kan ikke bli for nærme XC40 med 2wd, da denne har større batteri, raskere og større plass.

Itavisen.no sier startpris fra 408.000,- for EQA250

Den trenger vel en Premiumpakke, hengerfeste og noe krimskrams.
Syns den er ok priset sammenlignet med f.eks Niro. Den har litt mindre bagasjerom, men er romslig inni. Benplassen bak er ifølge nybiltester.no sjokkerende bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA