Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer snart til Norge, EQA er ny og kompakt elektrisk SUV fra Mercedes

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Les dagens Broom nyhet 21 minutter gammel. Jeg gleder meg til kjøre denne og det blir spennende å sammenligne den med EQC som jeg har kjørt noen ganger nå..

Lenke, kopi av tekst og bilde under.

https://www.tv2.no/broom/11242936/

Test-innspurt: Snart kommer denne til Norge

Mercedes har sendt ut et lite knippe bilder av sin kommende EQA på test nord i Sverige. Det betyr også at de nå er helt i innspurten med denne modellen.



EQA er ny og kompakt elektrisk SUV fra Mercedes.

Benny Christensen
21 minutter siden


Mercedes er en av mange produsenter som satser stort på elbil om dagen. De har allerede SUV-en EQC ute på markedet. Og mer er på gang.

Allerede inneværende år skal det være klart for nye EQA, i praksis lillebroren til EQC. Og en elbil som kan bli svært spennende.

EQA tar utgangspunkt i populære GLA, som også leveres som ladbar hybrid. Ambisjonen til Mercedes er at EQA skal appellere til de som ønsker seg en kompakt familie-SUV.

Dette vi bli en svært attraktiv nyhet her i Norge. Både fordi det er en kompakt SUV med firehjulsdrift og selvfølgelig fordi den er helelektrisk. En biltype som forventes å stå for mer enn halvparten av bilsalget her hjemme i 2020.

Markedet vokser fort
Vi i Broom så konseptbilen første gang på bilutstillingen i Frankfurt i 2017. Da ble den vist som en tredørs kombi, og mer som en en elektrisk utgave av A-Klasse.

Underveis har det gått rykter om at Mercedes har endret dette til at EQA skulle bli en kompakt SUV. De ryktene kan bildene av EQA på vintertest bekrefte nå.

Overgangen fra kombi til SUV gir mening på flere plan. For det første er markedet for kompakte SUV-er nå det som vokser mest verden over. Denne biltypen er veldig aktuell og tiltrekker seg mange kunder som i dag kjører større biler. Det er også generelt høyere avanse på disse modellene.


Snødekte veier i Sverige
Dessuten er det enklere å få inn batterier i en høyreist bil, i og med at batteripakken ligger lavt i bilen.

Prototypene av EQA utfordres for tiden på snødekte veier i Nord-Sverige der ingeniørene tester alt fra termisk styring av batteriet, til lading i kulden. Ytterligere aspekter er kjøresikkerhet, trekkraft og energigjenvinning på is og snø. Det skriver Mercedes i en pressemelding.

Konseptversjonen ble for øvrig vist med en batteripakke 60 kWt, og rekkevidde på 400 kilometer.


Kommer med flere nyheter
Ryktene sier at nye elektriske EQA har to elmotorer plassert på hver sin aksling, noe som betyr permanent firehjulsdrift. Samlet effekt er 270 hk, mens dreiemomentet er på 500 Nm. Det kombinert med firehjulstrekk skal sørge for at 0-100 km/t er unnagjort på rundt 5 sekunder. Dette er enn så lenge ikke bekreftet av Mercedes.

– Med den massive interessen vi opplever rundt EQC og våre ladbare EQ Power-modeller blir det utrolig spennende å følge de elektriske lanseringene på Genève-messen neste uke. Ladbare GLA, og ikke minst oppgraderte E-Klasse som dieselhybrid med firehjulsdrift, er også som skapt for Norge, så vi har mange spennende nyheter framover, sier Kjetil Myhre som er konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos importøren Bertel O. Steen.

Mercedes EQA skal altså komme på markedet i 2020. Noe mer enn det vet vi foreløpig ikke, hverken om selve lanseringen av bilen eller når de første eksemplarene kommer ut på veiene. Men så fort vi vet, skal du også få vite det.

Trond.m

I pressemelding i dag står det at produksjonen av EQA starter i år !

« In the compact class, production of the EQA, the fully electric brother of the GLA, will start later this year, followed by the EQB in 2021»

The EQS is the all-electric member in the new S-Class range and arrives on the market next year.
The EQS is the first to use the new electric architecture for electric vehicles of the luxury and executive segment at Mercedes-Benz.
With the EQE business saloon and the SUV variants of EQS and EQE, further models based on the new architecture will follow soon.
The development is running on schedule: at present, intensive test drives are being conducted mainly at the Test and Technology Centre in Immendingen to validate the production maturity.
In the compact class, production of the EQA, the fully electric brother of the GLA, will start later this year, followed by the EQB in 2021

daktari

Gode nyheter! Har troa på MB. Virker som EQC har færrest feil og problemer av samtlige av "de nye merkene".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thomas Parsli

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 21:22
Gode nyheter! Har troa på MB. Virker som EQC har færrest feil og problemer av samtlige av "de nye merkene".

Mercedes var vel både forsinket både med oppstarten av produksjonen -og utleveringer ? De leverte få biler før november 2019 så når de tilbakekalte biler samme måned var det knapt biler på veien i Norge...

Sorterer du https://elbilstatistikk.no/ på "Total" eller "% /total" ser du at de ligger på 25. plass


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Carboy

Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Asterix

Noen som tør å spå prisen på denne? Blir den like kostbar som Volvo XC40?

turfsurf

Sitat fra: Asterix på mandag 11. januar 2021, klokken 11:55
Noen som tør å spå prisen på denne? Blir den like kostbar som Volvo XC40?
Den er vel to klasser ned fra EQC, så neppe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Vanlig hybrid GLA er dyr, ca 500k.
Bilen er 4,41 m lang, så litt mindre enn XC40?  Burde legge seg under xc40 men over f.eka 2008 til 350k. 400k kanskje, med 450 for en amg?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 11. januar 2021, klokken 13:16
Vanlig hybrid GLA er dyr, ca 500k.
Bilen er 4,41 m lang, så litt mindre enn XC40?  Burde legge seg under xc40 men over f.eka 2008 til 350k. 400k kanskje, med 450 for en amg?
Kommer jo litt an på batteristørrelse og slikt, men under 450k startpris ville jeg tippet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Carboy

Overraskende tøff bil dette. Så stilig liten Mercedes til 4-500.000 vil nok selge veldig bra. Rekkevidde wltp 420km eller mulighet for å oppgradere til over 500km i senere versjon.

Se presentasjonsvideo her.
https://media.mercedes-benz.com/EQA

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/41LzpE/mercedes-benz-eqa
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Stikkkontakt


telcontar

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:38
39950 eks moms i Tyskland betyr vel 420.000 i Norge?

Importør antyder pris for godt utstyrt EQA250 levert til kunde for 450-460k

Må si det  er ganske bra pris.


oivindg

Sitat fra: daktari på mandag 11. januar 2021, klokken 13:16
Vanlig hybrid GLA er dyr, ca 500k.
Bilen er 4,41 m lang, så litt mindre enn XC40?  Burde legge seg under xc40 men over f.eka 2008 til 350k. 400k kanskje, med 450 for en amg?
XC40 er 442.5cm, så det blir ikke store forskjellen på lengden. Men EQA får 365 liter bagasjerom der XC40 har noe over 400 liter.

Synes EQA ser veldig bra ut, både designmessig, spesifikasjoner og prisantydning. Usikker på hvor direkte konkurrenter EQA og XC40 blir siden den ene har firehjulstrekk og dobbelt så mye motor.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA