Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangs ELBil kjøper

Startet av kennethg, tirsdag 25. februar 2020, klokken 09:30

« forrige - neste »

kennethg

Hei,

Vi er en familie på 3 (3. mann er på snart 4 måneder), bor relativt sentralt i Oslo og kunne tenkt oss å bytte ut den gamle 3 dørs Audi A3 TDI som jeg har hatt i 11 år.

Jeg har prøvd å strukturere litt alt som er på nett men det er så ekstremt mye og mye fans som drar i alle mulige retninger, så jeg spør her i håp om å få noen tips.

Generelt om vår situasjon:
* Kjører ikke veldig mye i dag, kanskje 20 - 30 ganger i året men regner med det blir mer nå som ungen blir litt eldre og vi har familie i litt forskjellige kanter (Elverum og Sandefjord)
* Parkeringsplass inne i kjeller (Hvis det har noe å si)
* Har bestilt oppsett av lader, noe som er Salto/Type 2 (dette er kryptisk for meg, men var det valget vi hadde)
* Tesla Model X utgår nok pga parkeringsplassen og de fjonge dørene tror jeg. Den blir også ekstremt stor for samboer å kjøre.

Ønsker:
* God bagasjeplass, kan godt hende det kommer ett familiemedlem til før vi bytter bilen
* Noe rekkevidde, men vår hoved"trase" blir fra Oslo til Elverum og Oslo til Sandefjord, så da ligger man vel på ca maks 300 KM frem og tilbake tenker jeg? Samboer har litt rekkevidde angst, så hun ønsker litt rekkevidde.
* 4 dører
* Pris: Vi kan gå helt opp til 700 - 800 000 men desto mindre desto bedre

Hittil har vi sett på / skal vi se på:
* Audi E-Tron 55 (min far har bestilt en slik som han får om 2 uker, så skal ta en titt på den da og få testet den på vår parkeringsplass)
* Tesla Model S (Svigers fikk denne nå, så tenkte å ta en titt på den til helga)
* Polestar 2 (Litt lite bagasjerom? sto 400+ liter, men ikke vært å sett på den fysisk, bare sett på nettet og jeg syntes den så fancy ut)

Har dere noen anbefalninger? :)

z4rd

#1
Prøv de bilene du har listet opp, minus Polestar 2, da den ikke er tilgjengelig for prøvekjøring. Det er veldig mange ulike faktorer som folk vekter forskjellig. Derfor anbefaler jeg deg å få egenerfaring med de bilene. Nå som ting er generelt rolig, så hadde jeg bedt om å låne en demobil som du kan ha med deg hjem. Avtal å låne fra en lørdag til mandag f.eks. Dette har jeg gjort ved flere anledninger og det gir best utgangspunkt for å teste de ulike løsningene.

Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert sterkt å testet Model 3 LR også. Denne er definitivt god på forbruk/rekkevidde, også mht pris, og fungerer fint for en familie på fire. Eneste "utfordring" for en barnefamilie med Model 3 er åpningen til bagasjerommet. Det forutsetter at dere har barnevogn som kan klappes sammen på en smart måte. Ellers får du med deg veldig enkelt bagasje for en familie på fire på en ukestur f.eks. Jeg hadde iaff kjøpt vogn og seter som passer bilen, og ikke motsatt :)

Type2-lader er topp, da kan du lade på en fornuftig måte hjemme i garasjen.

Lykke til! Både e-tron 55 og Model S LR er flotte biler og uten tvil en heftig oppgradering fra en 11 år gammel A3 tdi :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vollis47

Både Tesla MS og Audi etron er vel perfekte biler for en familie på 3-5 personer på tur. Tror nok også at dere kanskje vil kjøre noe mer med elbil enn før. Med skikkelig hjemmelader og turer til Elverum og/eller Sandefjord slipper dere å tenke på hurtiglading på disse turene. Er det foreldre/svigerforeldre som bor her, så er det vel mulig å lade der også.

Jeg har selv en Tesla MS og kjører turer omtrent slik som dere. Men av og til kjører vi litt lengre turer og da er jeg glad for Teslas godt utbygde ladenettverk.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Contango

Gode vurderinger i svarene over. Litt forenklet er rekkevidden på Tesla S75, Tesla 3 SR, Audi55, Jaguar i-Pace og Mercedes EQC sammenlignbar mens Tesla 3 LR og Tesla S LR går 25-30% lenger. Alle bilene vil dekke behovet ditt, men de har litt forskjellige styrker og svakheter som du bare må lese deg til og vurdere ift preferanser, pris og behov. Prøv de - dette blir et valg på følelser også (tror egentlig primært det når man leser her). Bruk www.abetterrouteplanner.com for å modellere turer og lading. Supert verktøy.
Jeg hadde kjøpt en nyere bruktbil fremfor ny - med unntak av Tesla S LR, Tesla 3, og Mercedes hvor bruktprisene etter min subjektive oppfatning ikke henger helt sammen med virkeligheten. Et annet og trygt kjøp er Kia Niro, men det er en kjedeligere bil og kanskje foreløpig litt høyt priset ift segmentet forøvrig. Du gjør et tryggere valg ved å kjøpe en bil som har vært i markedet i minst seks måneder. Da er barnesykdommene avdekket. Og det er ofte noen av de.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trekkoppbil

#4
Hva blir prisen pr tur?
Hvis man kjøper en bil som taper seg 100 000kr/år  de første åra, og man kjører 20-30 turer i året?

Man kan vel like gjerne leie biler på Gomore og Nabobil de første helgeturene, for å test ut aktuelle modeller.

Med el-bil kan man gjerne kutte investeringen drastisk, hvis man klarer seg uten 4-hjulstrekk, og dersom man lader på endepunktet, så man slipper å ha rekkevidde til å kjøre fram og tilbake.  Er det ikke vanlig å låne ei kontakt når man besøker famile, med unntak av hytteturer?

Dersom man legger inn som vane å ta ei ladepause på noen minutter på en Kiwi eller MC Donalds, så er problemet at man gjerne må løpe gjennom butikken for å komme ut til bilen har lada nok.

Dersom man kjøper god middag til hele familien der man lader, så kan det være mye billigere enn å ha en bil med lang rekkevidde.

Tiger123


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA