Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forsømte elbiler

Startet av lightscribe, tirsdag 25. februar 2020, klokken 09:12

« forrige - neste »

lightscribe

Vi som har overskudd til å lese elbilforum mangler kanskje litt fantasi angående visse realiteter.

Snart kommer det en dag hvor man mister den brennende interesse for elbilen.  Kanskje noe dramatikk i livet, en alvorlig sykdom, eller arv, eller kanskje flytting der bilen ikke blir med, eller forsvarlig lagring med stikk-kontakt men plutselig går en sikring og strømmen er slått av....

Og da, etterhvert, finner man ut att noen har glemt seg og lithium batteriet er fullstendig utladet! 

Bzzzzt! Game over!

Hadde det vært en fossil bil, er det jo sannsynlig at bilen blir blid bare med service og ett nytt 12v bilbatteri. Bare lille meg har vekket flere biler til nytt liv på den måten og jeg er ikke engang fossil-bil interessert!

Når alle får elbil blir det en del Forsømte elbiler med dødt batteri....og regnestykket peker mot større andel miljø fiendtlig kassering av ellers helt fine biler :(

Lassi

Restverdien i batteripakken og en industri rundt gjenbruk av disse burde forhindre dette.

Alternativt vrakpant på f.eks 10 000 på batteripakker. Kanskje etter størrelse?

Størsteparten av utslippet ligger jo nettopp  i den batteripakken så det handler jo og om troverdighet ift miljø.

jkirkebo

Sitat fra: lightscribe på tirsdag 25. februar 2020, klokken 09:12
Vi som har overskudd til å lese elbilforum mangler kanskje litt fantasi angående visse realiteter.

Snart kommer det en dag hvor man mister den brennende interesse for elbilen.  Kanskje noe dramatikk i livet, en alvorlig sykdom, eller arv, eller kanskje flytting der bilen ikke blir med, eller forsvarlig lagring med stikk-kontakt men plutselig går en sikring og strømmen er slått av....

Og da, etterhvert, finner man ut att noen har glemt seg og lithium batteriet er fullstendig utladet! 

Bzzzzt! Game over!

Hadde det vært en fossil bil, er det jo sannsynlig at bilen blir blid bare med service og ett nytt 12v bilbatteri. Bare lille meg har vekket flere biler til nytt liv på den måten og jeg er ikke engang fossil-bil interessert!

Når alle får elbil blir det en del Forsømte elbiler med dødt batteri....og regnestykket peker mot  større andel miljø fiendtlig kassering av ellers helt fine biler

Neppe. Brukte batterier i god stand får man hos huggeren fra 15k og oppover, avhenigig av bil.

Batteriene skal heller ikke lade seg helt ut. Folk har parkert en Leaf i 2 år med 50% på batterier og startet den opp igjen med fortsatt 50% på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Burger

Meg bekjent så er det bare Tesla som sliter med mye 'vampire drain' som vil tappe batteriet. Usikker på om den har noen beskyttelse ved

En Leaf kan få hjelp ned til 30% dersom det blir kaldere enn -20 grader, men deretter så går det år før den når 0% som er ikke er fullt utladet, men et buffer for å ta vare på batteriet.

Så ett oppkonstruert problem som kanskje rammer noen bilmerker dersom bilen ikke er designet godt nok. Havner jeg utafor kontroll på bilen min i ett par år, så har jeg større problemer enn at batteriet teoretisk kan gå i dass.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

lightscribe

#4
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2020, klokken 11:05
Brukte batterier i god stand får man hos huggeren fra 15k og oppover, avhenigig av bil.

15k er penger.  Naboen kasserte nettopp en brukbar bil pga utgift på 10k...

JorgenM

Dette er vel kun et problem med Tesla.

Vår Model S ("sommerbilen" som vi kaller den...) brukes på denne årstiden i snitt 1 gang annenhver uke. Den står tilkoblet lader, men etter et par dager får den alltid ladefeil så de neste 12-14 dagene får den ikke tilført strøm og når vi en sjelden gang skal bruke den er SOC gjerne under 50% (lader normalt til 90%).
Vi skal forsøke å selge dette strømsluket i år igjen :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Slå av always connected og sett energy saving til on. Så lenge du ikke vekker bilen med appen da skal strømtapet være ganske lavt (mindre enn en prosent i døgnet). Minus nedkjøling av batteriet naturligvis.
Mulig den drar mer om den har oppdaget en feil og holdes våken av den grunn?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lightscribe

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:37
mindre enn en prosent i døgnet

Denne tråden sikter vel til de bilene som, etter noe uforventet i livet, ender opp med å samle støv i flere sesonger eller år...

Og påstanden er at fossil biler tåler dette langt bedre.

mroek

En elbil bør ha mulighet til å stenge helt ned om den ikke brukes på lang tid, slik at batteriet kan holdes på et passende nivå. Selvutladning i batteriet kan man ikke gjøre noe med, men den er lav nok til at batteriet bør kunne stå i flere år hvis utgangspunktet er bra (og ladestatus ikke er for lav).

At også 12V-batteriet vil gå tomt er ikke forskjellig fra en fossilbil, men da bør det være nok å lade det opp igjen, og at den elektronikken som trengs for å koble inn hovedbatteriet drives fra dette, slik at man får liv i bilen igjen.

Det er nok ikke å forvente at en elbil kan klare seg like lenge uten bruk som en fossilbil, men tiden den kan tåle (uten alvorlig skade/degradering) bør i hvert fall kunne telles i år og ikke uker.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

HCO

Sitat fra: lightscribe på tirsdag 25. februar 2020, klokken 15:05

Denne tråden sikter vel til de bilene som, etter noe uforventet i livet, ender opp med å samle støv i flere sesonger eller år...

Og påstanden er at fossil biler tåler dette langt bedre.

Jeg kan ikke helt forstå at den påstanden holder vann, men jeg er åpen for ny kunnskap.

Slik jeg ser det, er det en del ting som er helt likt, som styring, bremsesystemer, hjuloppheng, 12V-batteri etc.*

Noen utfordringer kan være unike for elbil, men det gjelder primært fremdriftsbatteriet.

Mange utfordringer er unike for fossilbiler, og det har som regel å gjøre med ting som slutter å snurre, deler som korroderer og gummi som råtner. Noen eksempler: Lagre og pakninger i motor. Turbolagre (dyrt!). Ventiler (f.eks. i tilknytning til kjølesystemet). Slanger og pakninger utenfor motor (bensinslanger, turboslanger, kjølevannslanger). Eksosanlegg.

Om man skal starte opp en fossilbil som har stått lenge, bør man minimum sjekke at motoren går rundt (det er ingen selvfølge) og man bør bytte alle relevante væsker og filtre (motorolje, motoroljefilter, gearolje, bensin og bensinfilter, kjølevæske).

*Elbiler har som regel (alltid?) elektriske servoer for styring og brems, men dette begynner jo også å bli vanlig på fossilbiler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

lightscribe

#10
Sitat fra: HCO på tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:54
Om man skal starte opp en fossilbil som har stått lenge, bør man minimum sjekke at motoren går rundt (det er ingen selvfølge) og man bør bytte alle relevante væsker og filtre (motorolje, motoroljefilter, gearolje, bensin og bensinfilter, kjølevæske).

Ja, men ikke så fjernt fra en vanlig service.  Det du sa er absolutt mest forsvarlig men vi hadde en som sto i 6 år....kjøper startet den med kabler og dro rett ut på 200km tur

Hvem vet hvordan ett lithium batteri har det etter 6 år uten TLC (tender loving care)?

Geodata påstår att alder har mer å si en kilometer:

https://elbilforum.no/index.php?topic=49786.msg863107#msg863107

_OE_

Alle elbiler har vel en hovedsikrig for *høyspentbatteriet* som skal kobles fra/fjernes v/ulykker... Hvis denne kobles fra er det jo kun selvutlading av batteriet som vil skje... Så hvis noen av en eller annen grunn lar bilen være uvirksom i flere år... Så burde jo det være en enkel løsning

#FTS#


Ingeniøren

#12
Sitat fra: _OE_ på tirsdag 25. februar 2020, klokken 19:02
Alle elbiler har vel en hovedsikrig for *høyspentbatteriet* som skal kobles fra/fjernes v/ulykker... Hvis denne kobles fra er det jo kun selvutlading av batteriet som vil skje... Så hvis noen av en eller annen grunn lar bilen være uvirksom i flere år... Så burde jo det være en enkel løsning

#FTS#

Da er den jo ikke forsømt...men da trolig enklere å sjekke mnd-lig, enn å sette den på verksted for å fjerne en sikring. På veldig mange biler så brukes knapt strøm når den ikke er i bruk. Hadde det vært en greie hadde alle elbiler hat en hovedbryter for formålet. Dog batteriet trenger og kjøling. Vi har sett hva som skjedde med Leaf i California der mange fikk skader på batteri pga mangelen vannkjøling.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Sitat fra: lightscribe på tirsdag 25. februar 2020, klokken 15:05
Denne tråden sikter vel til de bilene som, etter noe uforventet i livet, ender opp med å samle støv i flere sesonger eller år...

Og påstanden er at fossil biler tåler dette langt bedre.

Veldig bra tema du tar opp.

Det er velkjent at elbiler har det best når de brukes. Noen biler som Think Classic tappet traksjonsbatteriet for å holde liv i 12V anlegget, mens de fleste nå har forstått at det er bedre at et 12V batteri til 1000 kr ofres mot et 50 000 kr framdriftsbatteri.

Klarte akkurat å arrestere Berlingo cellene i egen Cree SAM her like før nyttår. Da hadde noen celler godt ned under 2V men lot seg heldigvis redde. Samme problem hadde jeg på en Fulu etter lang tids stillstand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emurof

Sitat fra: Burger på tirsdag 25. februar 2020, klokken 12:24Meg bekjent så er det bare Tesla som sliter med mye 'vampire drain' som vil tappe batteriet.

Det er fordi det hele tiden er systemer i bilen som krever strøm. Hvis man monterer ut batteriet så vil det nok ha samme "drain" som alle andre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA