Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)

Startet av Helge, mandag 24. februar 2020, klokken 23:02

« forrige - neste »

Helge

Bilen min nevø låner stoppet plutselig å gå med det som ble beskrevet som et lite "poff"  :(

- Batteripakken ser helt ok ut
- Når tenningen slås på og kontaktoren slår inn med det karakteristiske "klakket" lyser den grønne kjørelampen
- Men når man trår på gassen vil bilen ikke gå selv om ECO-meteret antyder at det går strøm
- Måler med DC strømtang ikke strørre strøm fra batteripakken enn ca 9 A selv med ECO-meteret på gult!?
- På motoren måler jeg en stigende spenning med økende gasspådrag på klemmene F1 og F2 (fektkrets)
- På klemmene til ankerkretsen (tykke kabler) får jeg ikke noe spenning av betydning ved gasspådrag (bare 1-2 V)
- Ohm'er tilkoblingene på ankerkretsen og få tilnærmet 0 ohm

Noen som har tips til hva som kan være galt?

Om jeg for å måle separat kobler fra de 4 tykke kablene til ankerkretsen, hvilke av disse er fra kontroller og hva er de andre to?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Høres ut som batterieksplosjon. Mål spenningen til hver batteripakke og del på hhv 3/6/11 for likt resultat.

Antakelig er en 6er rekke ødelagt av glykol etter eksplosjon i en reversert celle.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Du skrev det ikke her @Helge, men du sa vel til meg at du måler 130V på batteriet ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Joda det sa jeg, litt under 130 V i tomgang.

Når det går ca 9 A strøm ut av batteripakken faller spenningen bare med et par volt.

Frykter vel selv at kontroller (stepdown DC-DC chopper) og/eller motor er defekt.

Må finne meg en megger (kjøpe eller låne) for å teste motor.

Andre tips eller spørsmål?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Hvilke av de 4 tykke kablene går til kontroller og hva er de andre to?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

#6
Går ikke to av dem bare rett ut av motoren og opp til sagemboksen da ?

= de to jeg har markert "motor" på bildet her
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Tilbake til diagnostiseringen.
Disse tre punktene tolker jeg til at motoren er gåen, men motorkontrolleren har overlevd.
Sitat fra: Helge på mandag 24. februar 2020, klokken 23:02
- Men når man trår på gassen vil bilen ikke gå selv om ECO-meteret antyder at det går strøm
- Måler med DC strømtang ikke strørre strøm fra batteripakken enn ca 9 A selv med ECO-meteret på gult!?
- På motoren måler jeg en stigende spenning med økende gasspådrag på klemmene F1 og F2 (fektkrets)

At kontrolleren overlever når motoren ryker er dog noe jeg personlig ikke har hørt om før.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Har koblet fra motoren og målt litt på den:

Mellom hver av de to kablene (en og en) inn i motoren og jord (motorhus/bilchassis) får jeg ikke målt høyere isolasjonsevne enn 0,05 megaohm (altså 50 kiloohm). Jeg er dog noe usikker på om min UNI-T UT501A Insulation Resistance Tester er et velegnet apparat til å teste på motorer. Jeg er også usikker på hvilken testspenning jeg bør bruke. Har ikke turt foreløpig å teste med mer enn 100 V og 250 V.

Videre ble det testet med å sette 12 V (startbatteri) fra batteri på motoren for å se om hjulene som hang i luften ville snurre (som et tegn på at motoren er ganske ok i tilfelle det bare er feil på Sagemboks). Testet også med 24 V. Men det gnistret og freste noe skikkelig med startkabler mot motoren (den store batteripolklypen på startkablene ble skikkelig svidd) selv med så lave spenninger så nå lurer jeg på om det er noen kortslutning i selve ankerkretsen på motoren.  Kommutatoren på motoren ser faktisk ganske fin ut. Noen tips eller meninger om motoren er defekt? Elmo.... elektrolux.... hjeeelp  ;)
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Mener å huske at motoren skal kunne kjøres fra en 6 V NiCd blokk, eller i alle fall fra et 12 V Pb batteri.

Har den en kortsluttet vinkling som lager eget magnetfelt vil det bety kraftig redusert effektivitet.

Har mange motorer om du trenger en.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA