Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spm om forsikringsoppgjør ved skade. Skjæringspunkt og konsekvenser.

Startet av Belia, mandag 24. februar 2020, klokken 22:20

« forrige - neste »

Belia

Da har vi utrolig nok klart å kjøre på et lite betongelement som gav oss en fin bra stor sprekk midt på "støtfangeren" fremme. Irriterende å bli en del av elbilstatistikken på bilskade, men det er litt beside the point her.
Det jeg lurer på:
Skaden kom seg på 36000 kr. Vi har 75% 1.år bonus pr nå. Bruker vi kasko vil kostnaden totalt være ca 21000 kr pluss at vi blir satt ned på 70% 1.år.
Er det verdt å betale 15000 kr av egen lomme for å komme 5 år fortere opp på 75% 5. år slik at vi er på gratisskade? Jeg tenker i utgangspunktet det.
Hva mener dere?
Tesla X 100D
Q3 2018

Topsy

Har du lagt inn ekstrakostnaden for de 5% de neste årene før du kommer opp igjen på 75?

Om du får behov for den gratisskaden er det kun fremtiden som vet... Greia er jo at når man først er på det nivået tilsier det jo at man sjeldent benytter seg av egen forsikring da..

Belia

Har lagt inn den kostnaden ja. Den er på ca 15000 pluss 6000 egenandel, så skjæringspunktet er egentlig på 21000 kr.

Flyttes jeg ned på 70% tar det 10 år før eventuell gratisskade, og innen da har jeg flere unger som skal ta lappen...
Tesla X 100D
Q3 2018

E_S

Sitat fra: Belia på mandag 24. februar 2020, klokken 22:20
Da har vi utrolig nok klart å kjøre på et lite betongelement som gav oss en fin bra stor sprekk midt på "støtfangeren" fremme. Irriterende å bli en del av elbilstatistikken på bilskade, men det er litt beside the point her.
Det jeg lurer på:
Skaden kom seg på 36000 kr. Vi har 75% 1.år bonus pr nå. Bruker vi kasko vil kostnaden totalt være ca 21000 kr pluss at vi blir satt ned på 70% 1.år.
Er det verdt å betale 15000 kr av egen lomme for å komme 5 år fortere opp på 75% 5. år slik at vi er på gratisskade? Jeg tenker i utgangspunktet det.
Hva mener dere?

Med mindre skaden er at fangeren er helt smadret og helt klart må skiftes + skader på diverse annet bak der, sjekk med et eller annet smart repair-sted om de kan fikse det. Ofte er det snakk om en brøkdel av den prisen "forsikringstaksering" kommer på, da de forsikringsprisene er helsprø og bytter halve bilen for en liten skramme.
:)

KennethR

Smart Repair står for Small to Medium Area Repair Technology. De sier ofte at skaden må være innenfor et A4 ark i område, og at det må være nære kanten. Jeg ble sneiet av annen bil på kjøpesenter og etter eget forsøk på å våtslipe og polere opp skaden så satt jeg igjenn med et par nærmest usynlige riper som var igjennom klarkakken under hoverlykten og som ikke kan fjernes. Denne skaden var da så langt fra kanten at hele fangeren må demonteres og lakkeres, og dette koster 15-20.000kr. Heldigvis er det motparten som har all skyld, og takk til Tesla DashCam.  :)

Belia

Smart-repair var ikke et alternativ her. De hadde ikke lov å ta denne type skade.

Poenget mitt er:

Ville dere mene at det er verdt å betale 15000 kr ekstra for å komme seg 5 år raskere opp til en eventuell gratisskade?

Jeg heller mot det, men er litt usikker.

Tesla X 100D
Q3 2018

E_S

Ja, betal selv. Så dyr forsikringen er på Tesla generelt er det bedre å ha full opptjening til den gangen det smeller skikkelig enn å bruke den opp på mindre skader og worst case risikere bonustap. Skal du betale selv, innhent flere tilbud så du ikke må betale "takseringspris", det er MYE å hente på dette.
:)

o.b.lix

Et alternativ er MPS (MicroPaintSystem) som også kan lakke opp kun skaden, og ikke hele støtfanger, og smelte gammel og ny lakk sammen så det blir helt perfekt overgang.

Denne metoden er mye billigere enn tradisjonell løsning. De kan også sveise plast som er sprukket.

TOCN-medlemmer har forøvrig 11% rabatt hos MPS.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Topsy

Hva er det du tjener/sparer på en gratisskaden? Egenandelen og/eller bonustap? Hva er i så fall dette i kr? Hvis det er det samme som feks kostnaden din denne gangen på totalt 21000, så gir et i mitt hode en besparelse på 6000 hvis du bruker 15000 nå.

Bruke 15000 for å slippe kostnad på 21000 er jo enkel matte og god avkastning isolert sett om du hadde vært sikret dette.

Men her er det vel snakk om at du "i beste fall" får tilbake disse pengeneom 5 år, hvis du skulle skade bilen rett etter å ha fått gratis skade-fordel. Antageligvis bruker du noen flere år..

Så er variablene:
- Sammenlignbart må du ha gjennomsnittlig avkastning på 7% hvert år for å gjøre om 15000 til 21000 på 5 år. Ikke mulig på sparekonto, men mulig på aksjemarkedet (med risikoen selvfølgelig) eller gjennom feks crowdlending, om du driver med det. Igjen, dette hvis du skader deg om 5 år. Prosentsatsen synker betraktelig om der blir flere år, alternativt har du tjent penger om du får mer avkastning.
- I tillegg beholder du kapitalen tilgjengelig for deg selv.

- Forsikring er noe man gjerne bytter eller pruter en gang i blant,  noe som gjør at du kanskje kan minske de 5 årene litt. Samtidig vil tapet ved bonusstap også bli mindre fordi veien tilbake til 75% er kortere . Så kanskje ender du opp med i praksis mer enn 15000 mellomlegg fordi du kan regne med mindre bonustap

- Som andre sier: Kan godt hende du kan få reparasjonen billigere enn du har fått forespeilet nå. Da blir jo mellomlegget desto mindre og regnestykket kanskje lettere.

Arrester meg gjerne om jeg tar noen feil retninger her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA