Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjennværende batterikapasitet

Startet av Maxwell_400, onsdag 13. oktober 2021, klokken 08:55

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:41
Har til dags dato aldri sett høyere maksspenning enn 4.12xV avlest på ved PCC.
Kan maksspenning komme opp i hele 4.12V ?

Rettelse: Fant en fra i sommer med min/max hhv 4.119V og 4.134V. Batteritemperatur var da 27 grader og energi 80.023kWh
Flyttet det hit så Etron eiere ikke føler at det var et kupp forsøk.

Her har jeg startet opp og varmeapparatet drar strøm fra batteriet så spenningen har sunket litt;

Device Time    000_Vehicle speed(km/h)   001_Ext Temperature(degC)   003_Battery Temp 2(degC)   011_Battery Coolant In(degC)   012_Battery Coolant Out(degC)   013_SOC Average(%)   014_SOC Minimum(%)   015_SOC Maximum(%)   016_Cell Voltage Minimum(Volts)   017_Cell Voltage Maximum(Volts)   018_Battery voltage 1(Volts)   020_Battery current(A)
22:36.9   0   -1   11   17   16   96.77999878   95.45999908   96.83000183   4.09499979   4.14300013   445.5499878   16.625
22:39.9   0   -1   11   17   16   96.77999878   95.44999695   96.81999969   4.10400009   4.14699984   446.5299988   16.28125
22:43.1   0   -1   12   17   16   96.76999664   95.44000244   96.80999756   4.10599995   4.14099979   446.2900085   16.21875
22:46.3   0   -1   12   17   16   96.76000214   95.41999817   96.80000305   4.10599995   4.12799978   446.0400085   16.53125
22:49.6   0   -1   12   17   16   96.75   95.41999817   96.80000305   4.09700012   4.14499998   445.9200134   16.5625

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Interessant.
Ser ut som om du har noe større avvik mellom min og max cellespenning enn det jeg typisk måler.
Mine siste målinger på 100% har jeg min/max forskjeller på 13,15,16,19 og 32 mV.

Kan ha sammenheng med hvor lenge batteriet fikk til å balansere etter fulladet status selvfølgelig.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:16
Interessant.
Ser ut som om du har noe større avvik mellom min og max cellespenning enn det jeg typisk måler.
Mine siste målinger på 100% har jeg min/max forskjeller på 13,15,16,19 og 32 mV.

Kan ha sammenheng med hvor lenge batteriet fikk til å balansere etter fulladet status selvfølgelig.
Stort sett ligger det på 10mV-20mV forskjell. Jeg lader sjelden fullt, stort sett ligger det mellom 30%-85% display SoC. (Tilsvarer ca. 80% batteri SoC) Bruker Jedlix til å styre ladingen og får tilbake 10øre/kWh.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA