Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med "støvsugeren" på Zoe 50

Startet av askekladden, mandag 24. februar 2020, klokken 15:43

« forrige - neste »

askekladden

Jeg ønsker tilbakemeldinger fra dere som lader Zoe 50 på type 2 ladestasjon og IT-nett. Hva slags ladehastighet får dere i snitt? Hvor mange prosent får dere ladet i timen, eller hvor lang tid tar det å lade bilen fra tilnærmet 0 til 100%?

Jeg lader på en Easee-ladetasjon og benytter appen fra Tibber til å vise ladehastighet. Den viser at bilen lader på ca 2,5 kW, noe jeg trodde ville være høyere. Jeg startet ladingen med batteriet på 3% i går ettermiddag, og nå ca 23 timer senere er den på 89%.

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

askekladden

Bilen står i kald garasje, hvis det er det du mener, men den ble satt rett på lading etter lang kjøretur i går. Er det sånn at ladehastigheten faller såpass mye hvis omgivelsetemperaturen er lav?

minibiti

Even with a cold battery, 3 kW is no problem at all. Especially when almost empty.
It is the first time you notice this charging speed or can it be that it has always been like this?
Either the charger is throttling for some reasons, or there is a problem with the charging "støvesugeren" cable.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

elektrolux

Om du mener Zapcharger portable når du sier "støvsugeren" så er de første versjonene med Schuko støpsel satt opp for 10A/2300W lading. Ta med diverse tap så stemmer tallene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minibiti

No I mean the new one which comes with the ZE50, which support 10A over schuko and 16A over Type 2
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

askekladden

#6
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. februar 2020, klokken 07:21
Om du mener Zapcharger portable når du sier "støvsugeren" så er de første versjonene med Schuko støpsel satt opp for 10A/2300W lading. Ta med diverse tap så stemmer tallene.

Jeg mener som minibiti skriver den versjonen som følger med nye Zoe og som skal støtte 3,6 kW på type 2. Lysene på "støvsugeren" indikerer også at det er tilkoblet 16A, derfor er jeg skuffet over at jeg ikke oppnår i nærheten av dette.

@minibiti: Ladehastighet har stort sett ligget rundt 2,5 kW hver gang jeg har ladet. Jeg har eksperimentert litt med å starte og stoppe lading, og i følge Tibber-appen starter ladingen noen ganger på nærmere 3,5 kW, men faller ganske raskt til rundt 2,5.

minibiti

Unless you would be around 98/99%, this does not make any sense.
I would contact MF where you bought the car and ask them to check your "støvesuger", or even better, to lend you another one.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

iDriver

Jeg har også hatt litt trøbbel med "støvsugeren".
Om det er den som er årsaken, eller om det er noe annet er jeg usikker på.

De gangene jeg har hatt trøbbel, så er det med lading over Schuko.
Noen ganger så "klarer" den ikke å gi to lys som indikerer 10A, ender opp med bare det blå lyset og dermed ingen lading.

Har en video som viser hvordan den oppfører seg: https://www.youtube.com/watch?v=SVKzT8E3F4s.

I dashboardet i bilen så står det vekselvis "Pågående kontr." og så kanskje den lader noen sekunder, før det står "Sjekk lade stasjon". Så begynner sekvensen på nytt, med kontroll osv. Sånn kan den holde på en stund, før "AC lading umulig" kommer opp.

I går var det forøvrig ikke antydning til noen hvite lys. Lot den stå en stund og prøvde igjen. Da funket det, og bilen begynte å lade. Den har da ladet fra ca 60% til 70%, men så har den stoppet opp igjen, og da jeg så til den, så var det igjen bare blått lys.

Nå var det riktignok kaldt i går (ned mot minus 10), men dette har også skjedd tidligere i plussgrader.

Ellers vil jeg vel generelt si at jeg aldri ser ladeeffekt i nærheten av 2,3kW.
1% tar typisk 20 minutter å lade. Blir jo en ganske overordnet beregning, men dette skulle vel tilsi rundt 1,5-1,6kW.
Med OBD2 og Car Scanner, så ser jeg at batteriet tar imot 3,5-4,0A ved 350-400V, noe som vel skulle gi omtrent det samme, dvs 1,5-1,6kW (uten at jeg vet hvor pålitelig dette er, men det er i alle fall to indikasjoner som viser noenlunde det samme).

minibiti

You have some loss during the AC to DC conversion, which gets worse the slower you charge.
For 16A, I think the loss is around 15 to 20%, so around 2.8-3kW to the battery pack
For 10A, it is around 30%, so around 1.6 kW to the battery pack
More info here:
https://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Trine2


arho

Jeg erfarer akkurat det samme som askeladden. Vi har i vårt sameie installert type 2 Evlink ladestasjoner på vårt IT-nett. Vi har et avregningssystem der appen viser hvor mye strøm ladestasjonen blir bedt om å avgi. Disse ligger i snitt på 2,3kw-2,4kw pr. lading.  For eksempel tok det ifølge appen 10,5 timer å overføre 24,15kwh. Da var bilens ladestatus endret fra 42% til 78%, hvilket vel indikerer at det er ytterligere tap i overføringen. Fra leverandøren av avregningssystemet ble jeg informert om ladingen startet med en ladehastighet på 3,5kw, etter fem minutter var den nede på 3,0kw, og etter 10 minutter var den sunket til 2,4kw. Lysene på "støvsugeren" indikerer også her at det er tilkoblet 16A. Bilen står i oppvarmet garasje som holder 12-13 grader. 

minibiti

It will be interesting to find out if this is by design or if it is because you guys got a defect charging cable.
As I understand, Askeladden's charging cable broke down completely and he had to send it for repair.

I know some poeple had the same problem with the Zaptec portable... Gets twitchy and then breaks down completely.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

askekladden

Min "støvsuger" sluttet helt å fungere etter at jeg ladet ute i snøstormen i Oslo for noen uker siden. Den blir ikke reparert - jeg får en ny, så det blir spennende å se om det blir noen endring i ladehastighet med den nye.

kokkos

Jeg har Easee-lader og Zoe 50. Slet først med at jeg ikke fikk ladet i det hele tatt. Så satte elektrikeren ned jordspyd koplet på ladepunktet, og da tok endelig bilen lading.

Trafoen som følger med bilen sier at den får 16A fra Easee-laderen, men både ladetid og Easee-laderen sier at det ikke stemmer. Får omtrent 1.7 kW inn på bilen. Skulle ikke tro at det er SÅ stort tap i ladeprosessen, burde egentlig ligge tett oppunder 3.7 kW.

Jeg har satt både Easee og Renault på saken, så får vi se hva som skjer. I tillegg har jeg bedt forhandleren om å få låne en annen trafo, så får vi eventuelt utelukket en mulig feilkilde her.
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA