Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading med "støvsugeren" på Zoe 50

Startet av askekladden, mandag 24. februar 2020, klokken 15:43

« forrige - neste »

gasgaraget

Tappet är hög reaktiv effekt vid låg laddström. Dvs spänning och ström ligger inte i fas pga stora filter som klarar höga strömmar. Man betalar inget för reaktiv effekt normalt sett så det medför endast längre laddtid vid låg laddeffekt. Man betalar endast för aktiv effekt.

Jonas
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

Trine2

Sitat fra: chriso89 på mandag 22. juni 2020, klokken 16:36
Nå har jeg ikke zoe men dette virker jo latterlig?  Har noen regnet med på hvor mange kroner man betaler i strøm for tapet?

Det blir nok fort noen kroner å betale ekstra for strømmen. Ladekladden eller en evt. trafo og all feilsøkingen man til stadighet må ha fra elektriker gjør ikke Zoe til noen billig bil å drifte/installere. Når man legger sammen tiden man tilbringer på verkstedet, enten for å bytte forstillingsdeler eller fikse ladeproblemer blir det relativt kostbart.

indcat

#32
Hi,
today I used the "støvsugeren" and I see the same as you, 4 lights on which should deliver 3.6kw, however 2.6kw in the charger app and then CanZe shows 2.4kw arrive to the car and 1.8kw go to the battery.
This is so bad...

minibiti

I see the same...
Fun fact: it starts ok with around 3 kW arriving to the car at the beginning, but then as soon as the fan starts to cool down the adapter, it goes down to 2.4 kW.
On the plus side, if it is really cold out there the fan does not work so hard so you get more in. But since you use more to drive around during winter you get fewer km range per hour anyway.
This is bad indeed.
This is why using this adapter is not a good long term solution for charging at home, at least if you need to charge with at least 3 kW.
Much better to install a transformer at home and then just use a normal Type 2 cable from the charger on the wall.
Something like this: https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

indcat

My hopes are to get TN-nett connection some day...

minibiti

I have had a Podpoint home charge with a transformer since day one and it has worked like a charm.
It charges at around 3 kW/6% per hour, nice and stable.
It is definitely worth the 10-15kNOK investment.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Helge

Vi har en stk Raydiall ("støvsuger") som nesten aldri blir brukt (nødlader på tur). Jeg hadde ikke hørt om utfordringer med store tap og treg lading på disse på 16 A Type 2, men har fått med meg at enkelte erfarer ladeproblemer med disse når det er veldig kaldt.

Vi har både 2 stk 2020 ZOE ZE50 Intense og en 2021 Tesla Model 3 LR i familien. Vi startet med en Podpoint ladestasjon med skilletrafo foran og alle tre bilene kan lade der. I april i år kjøpte vi en Easee ladestasjon så vi kan lade 2 av de 3 bilene samtidig. Da fant jeg en mindre og litt mer kompakt skilletrafo Victron: https://ladefabrikken.no/produkt/isolertransformator/victron-transformator-3600w/ ) som prismessig også er gunstig. Jeg betalte 8900,- men jeg ser enkelte forhandlere tar over 10.000 for den. Easee ladestasjonen viser at ZOE'ene som regel trekker 3,5 til 3,7 kW avhengig av nettspenningen.

Teslaen ønsket jeg å kunne lade litt hurtigere uten å måtte ty til 32 A sikring og stor skjevlast i huset og esla bekrefter at Model 3 klarer å lade 3 fase på 230 V IT nett. Easee ladestasjonen viser da 6,3 kW og symmetriske strømmer med ca 16 A på alle tre faser. Så da fikk jeg elektriker til å legge opp en vender/bryter som med en enfase og en trefase kontaktor kobler om mellom enfase 16 og trefase 16 inn på Easee ladestasjonen. Med ladestasjonen stilt på Auto (mht faser) fungerer dette supert mht å veksle mellom å lade ZOE med enfase 3,6 kW eller Tesla med trefase 6,3 kW.

Risiko mht lading av elbiler som ikke takler å lade trefase på 230 V IT? Ikke med våre ZOE'er i hvert fall. Glemmer noen i familien å vri på bryteren etter lading av Tesla før lading av ZOE ser vi at ZOE'ene bare nekter å lade på trefase. Etter sjekken der ZE lyser gult/orange skifter det da til rødt og bilen nekter å lade. Skifter vi da til enfase starter ladingen kort tid deretter. 

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

T_Rex

Sitat fra: Helge på fredag 15. juli 2022, klokken 21:57
Vi har en stk Raydiall ("støvsuger") som nesten aldri blir brukt (nødlader på tur). Jeg hadde ikke hørt om utfordringer med store tap og treg lading på disse på 16 A Type 2, men har fått med meg at enkelte erfarer ladeproblemer med disse når det er veldig kaldt.

Da fant jeg en mindre og litt mer kompakt skilletrafo Victron: https://ladefabrikken.no/produkt/isolertransformator/victron-transformator-3600w/ ) som prismessig også er gunstig. Jeg betalte 8900,- men jeg ser enkelte forhandlere tar over 10.000 for den. Easee ladestasjonen viser at ZOE'ene som regel trekker 3,5 til 3,7 kW avhengig av nettspenningen.

Meget interessant dette med denne Victron skilletrafo. Kan du si litt om ladetap, installasjonsmuligheter ved Victron?

Helge

Victron trafoen er bare enda et skilletrafo alternativ (og litt mer moderne alternativ, med mer vern og overtemp sikring med vifte) enn flere andre skilletrafoer som i flere år er benyttet mellom kurs sikringen og ladestasjonen. Det er nok ganske mange ZOE eiere i Norge som har en eller annen type skilletrafo foran for eksempel PodPoint ladestasjoner som ganske ofte er brukt til å lade ZOE (men også andre ladestasjoner).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA