Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt problem - kontroller ESC med mer

Startet av Helge, torsdag 28. juli 2022, klokken 00:12

« forrige - neste »

Helge

Nytt problem for oss i alle fall. Etter at den ene av familiens to 2020 ZE 50 Intense hadde stått i ro i ca. en uke var det i dag gult varsel i speedometerinnsatsen. Gul varseltrekant og meldingene:
- Kontroller ESC
- kontroller Bakkest.assist
- kontroller Bremsesystem

Bremsene virket tilsynelatende helt utmerket. Hva i alle dager skyldes disse varslene?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

kaiat

Sjekk 12V-batteriet. Du får ofte slike feilmeldinger om det begynner å bli litt utladet.

minibiti

If you switch the car "on" and leave it like this, or go for a drive, this should recharge the 12V battery.
That might take care of the problem.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Helge

Har i dag ladet 12 V batteriet og lest av og slettet/nullstilt feilkoder = gul varseltrekant forsvant og meldingene kontroller bremsesystem osv. forsvant. Men da vi begynte å kjøre etterpå kom varslene umiddelbart tilbake så dette er nok noe annet enn 12 V batteriet  :(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

kaiat

Mulig en ABS-sensor kanskje, men da skulle en diagnosesjekk fortalt deg på hvilket hjul. Sjekk at batteripolskoene sitter skikkelig på om du ikke gjorde det når du ladet batteriet, jeg har opplevd et par ganger at de har vært løse. Da hjelper det ikke om batteriet er toppladet.

Ellers er det vel bare å rulle innom et Renault-verksted, du har jo garanti på en 2020-modell.

Helge

Bilen er på verksted nå så jeg får vel snart en forklaring.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Bilen har nok fått seg en trøkk på høyre side av forstillingen så meldingene hadde i følge verkstedet sin opprinnelse fra rattsensoren som reagerte på feil/skjevhet i forstillingen  :'(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA