Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?

Startet av arthur, torsdag 30. januar 2020, klokken 19:04

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. februar 2020, klokken 06:21
De hensyntar hverken alder på bil, bilstørrelse, eller kjørte km. Altså sammenligner de ikke like for like som vanlig.
Sier du det?
Hos Codan, der er Teslas officielle forsikringspartner i Skandinavien, hæfter man sig ved samme tendens. Og den bliver endnu tydeligere, når de kigger på tallene fra deres norske selskab, hvor der er langt flere elbiler at trække statistik på. De norske tal viser, at 50 procent af nye elbilejer får en skade inden for det første år. For andre bilejere er tallet 25-30 procent.

Det er faktisk her snakk om nye biler, og de tallene er det vanskelig å snakke seg bort i fra.

Men det skal også sies at det bedrer deg etterhvert som sjåfør får erfaring med bilen.
Han fortæller, at udviklingen i Norge viser, at der er en klar tendens til en mere normal skadeshistorik for elbiler. Når bilejeren har haft deres elbil i otte måneder, falder antallet af skader i takt med, at bilisterne har vænnet sig til de nye køreegenskaber.

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:17
Jeg mener ikke at "uvitenhet" gjør at elbiler krasjer mer enn andre biler.

Det jeg siterte deg på var forklaringer på hvorfor nye elbil-eiere skulle være skyldige i flere ulykker enn fossilbilister. Noe som forøvrig er helt i tråd med hva Jalla skriver rett over her, men som står i kontrast til hva jeg siterte fra artikkelen.

Ellers er jeg helt enig med det i resten av hva du skrev her.
Model S 85D

arthur

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 04. februar 2020, klokken 13:16
Sitat fra: arthur på tirsdag 04. februar 2020, klokken 11:05
Og der folketettheten er høyest er også forsikringspremien høyest, eller?

Selskapene prissetter vel basert på alder, bosted, bonus (skadestatstikk for den enkelte) osv som jeg synes er ganske så rettferdig, og dette igjen er vel basert på statistikk (det enkelte selskapets?) og for egen del kan jeg ikke tenke meg en mer rettferdig måte å gjøre det på.

Neppe direkte på folketettheten, men på antall skader og kostnaden på dem.

Enig i det, men "tilfeldighetene" vil ha det til at det ofte er der folk bor tett(est) at ulykkesfrekvensen er høyest. "Bulking" i parkeringshus er vel eksempel på et sted hvor mange skader inntreffer og slike (parkeringshus) er det naturlig nok ikke så mange av på det man ofte omtaler som "landsbygda" eller i "grisgrendte" strøk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#33
I denne 3 dagers gamle TV2 nyheten her gis det en mulig forklaring på hvorfor det kræsjes.

https://www.tv2.no/broom/11230524

Kopi:

– Det er nok ikke bare én grunn, men flere og sammensatte grunner til dette. Bilene er jo både fysisk store og tunge. De har nok også et design som gjør de litt uoversiktlige, i tillegg snakker vi gjerne ytelser som en heftig sportsbil. Ikke alle klarer å håndtere det.

Han viser også til de store skjermene man bruker i Tesla.

– Man må ofte ta blikket bort fra veien for å bla i menyer. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet kan være nok til at uhell skjer, påpeker Larsen.

Statistikken sier ikke noe om hvor omfattende skaden er. Det er altså bare antall skader man har oversikt på.


Falsk trygghet
Larsen mener det er et paradoks at et bilmerke med så mye sikkerhetsutstyr ombord, topper skadestatistikken.

– Ja, det er jo på en måte det. Min teori her er at mange kanskje stoler litt i overkant mye på dette. Man får kanskje litt urealistiske forventninger til at bilen selv skal redde dem ut av en knipe. Alle systemene kan rett og slett gi en falsk trygghet og gjøre bilføreren mindre aktsom.

– Kanskje hadde man dette litt mer i fingerspissene og ryggmargen tidligere, når man ikke hadde sensorer og kamera for den minste lille ting. Man måtte rett og slett følge mer med selv, og ta et større ansvar som fører, avslutter Larsen.

Mange kommer fra mindre biler
Selvfølgelig er også Tesla selv kjent med denne ikke altfor glamorøse skadestatistikken.

– Uhell kan skje den beste. Inntil ganske nylig leverte jo Tesla kun Model S og Model X, som er store familiebiler. Vi ser av vår innbyttestatistikk at kundene våre ofte kommer fra vesentlig kortere og smalere biler. Det er klart at en større bil krever en viss tilvenning for sjåføren, selv om vi har gode og brukervennlige sensorsystemer, sier Even Sandvold Roland som er Senior Communications Manager hos den norske Tesla-importøren.


Sulle

Du fikk ikke med deg alt Even Roland sa:

Om kjørelengde og bruksmønster på Tesla sine modeller sier han dette:

– Erfaringene våre viser at eiere av Model S og Model X kjører betraktelig lengre enn den gjennomsnittlige norske kjørelengden på i overkant av 12.000 kilometer i året. Tall fra forsikringsselskapet Codan viser at oppgitt årlig kjørelengde for Model S og Model X-eiere i snitt ligger på omlag 20.000 kilometer.

– Dermed blir det misvisende om bilene våre sammenlignes med den norske bilparken forøvrig, uten å ta høyde for forskjellene i kjørelengde og bruksmønster

Ladet bilen fra vanlig stikkontakt - det endte i katastrofe

Brukes mer
– Model S og Model X er store familiebiler, og kan heller ikke sammenlignes med kompakte elbiler som først og fremst brukes til småkjøring. Dette er svært forskjellige biltyper både pris-, bruks- og størrelsesmessig.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

1317142119

Gjennomsnittet for alle biler er 12 000 - ikke nummer 1-familiebiler som en Tesla er ... For familiebiler isolert sett er gjennomsnittet langt nærmere det Roland mener er snitt for Tesla-eiere.

Men de som blir så butthurt av at forsikring blir dyrere for motorsterke elbiler bør ta et lite dypdykk inn i hukommelsen og tenke på hvilke biler de kjørte før. Det har alltid kostet mye å forsikre motorsterke biler fordi de alltid har vært involvert i dyrere kollisjoner oftere enn svakere biler (sett i sammenheng med antall tilsvarende biler på veien). Dette er ikke nytt fordi elbilene kom på markedet. Åpenbart koster det mer å forsikre en bil som går 0-100 på under 4 sekunder enn den drittbilen med traktormotor du kjørte før.

Velger man å kjøpe en Tesla med samme ytelser som en Lamborghini, så kan man ikke være så tjukk i huet at man klager på forsikringen i etterkant. Hvordan i all verden får så korttenkte folk råd til så dyre biler? Bankene burde åpenbart bli strengere med utlånspraksisen, for her er det for mange med "livets harde skole" som kjører dyr bil.

Sulle

#36
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 29. februar 2020, klokken 11:41
Gjennomsnittet for alle biler er 12 000 - ikke nummer 1-familiebiler som en Tesla er ... For familiebiler isolert sett er gjennomsnittet langt nærmere det Roland mener er snitt for Tesla-eiere.
Poenget er at statistikken som legges til grunn er antall skader delt på antall biler. Da kommer bilene som kjører lengst dårligere ut enn hvis statistikken hadde vært antall skader delt på km kjørt...

Dette gjør, tror jeg, at elbiler generelt kommer dårligere ut pga at de kjøres mer enn tilsvarende fossilbil.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA