Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming under AC lading med lav effekt

Startet av elektro, mandag 24. februar 2020, klokken 12:12

« forrige - neste »

elektro

Ladet på fjellet i går, på 8A med Shucko, altså ca. 1,6 kW. Startet så forvarming manuelt fra mobilappen for å få bort et tynt lag mer rim på rutene. Det fikk fint, fikk bekreftende melding om at klimatisering var startet, men etter 22 minutter med nedtelling i appen, var det ingen synlig forskjell på bilen da jeg stakk hodet ut av døra.

Så jeg tok på skoene, og dro ladekontakten ut av bilen. Da begynte det nesten umiddelbart å skje noe på frontruta. Og ila. de 7-8 gjenstående minuttene var bilen isfri, uten at jeg gjorde noe mer.

Kan det være at jeg låste opp bilen da jeg tok ut kontakten, og sånn sett startet varmen i bilen? Altså at den egentlig ikke var startet før dette? (Jeg har på 5 min. automatisk klimatisering ved opplåsing, men åpnet ikke døra. Husker ikke om jeg trykket på nøkkelen eller tok i håndtaket, men det må man vil.) Eller klarer bare ikke bilen trekke overskytende fra batteriet når den er tilkoblet lader med lav strømstyrke? e-Golf fungerer sånn.. Den blir ikke skikkelig varm på 10A og ikke varm i det hele tatt på 5A. Den blir i grunn varmest uten strøm tilkoblet.

Det som er litt rart er at batteriet i e-tron 55 synker noen prosent hver dag når jeg forvarmer hjemme, tilkoblet 11kW. Og bilen blir varm og fin. I dag sank den faktisk fra 80-75%, det er 4,19 kWh på 30 min, hvis den kun trakk fra batteriet. Noe som kan stemme bra.

Hjemme har jeg normalt tidsur aktivert til 80% kl. 06:30 hver morgen, dermed vil den ikke begynne å lade igjen når jeg tapper batteriet ved forvarming. Den blir stående å vente på tidsuret til neste dag. Hvis jeg imidlertid deaktiverer tidsuret først, begynner den å lade, og lader opp batteriet igjen på "no time"..

Om bilen klarer å trekke strøm fra batteriet og lade med strøm fra veggen samtidig, er jeg ikke helt sikker på, men det virker sånn. Det virker imidlertid ikke som den klarer å strøm direkte fra veggen til oppvarming. Eller så trenger den mer enn 11 kW, noe som er litt rart i og med at bilen f.eks. i natt kun hadde stått ca. 12 timer i et par minus og ladet fra 14-80% en del av denne tiden. Det vi har lært er jo også at bilen bruker aktiv batterivarme først under -10 grader.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det som er rart med e-tron er at hvis mål-temperatur er satt til f.eks. 22 grader, så kommer det ikke så varm luft ut. Jeg prøver derfor å stille over til 28ish for å tine rutene raskt, slik at bilen blåser litt skikkelig varm luft.

Det kan jo også være bug i app/server som gjorde at det ikke startet. Var bilen ferdigladet? hvis ikke kan hende den kjørte et slags "lad ferdig før varming-program" som i-pace gjør, noe som for min del er helt feil prioritering.

Min erfaring nå er at forvarming fra app (hurtigstart) alltid tapper batteriet primært, men at lading starter ved ca 2% tap av SOC - ved AC-tilkobling.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Det er også et eget valg for "glassflateoppvarming" under innstillinger for førklimatisering, har du på dette? Det gir ekstra varmluft på frontrute, samt setter på varme i bakrute og speil. På samme sted setter du temperatur du vil ha i kupé (som er uavhengig av hva du hadde da du brukte bilen sist).
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på mandag 24. februar 2020, klokken 12:46
Det er også et eget valg for "glassflateoppvarming" under innstillinger for førklimatisering, har du på dette? Det gir ekstra varmluft på frontrute, samt setter på varme i bakrute og speil. På samme sted setter du temperatur du vil ha i kupé (som er uavhengig av hva du hadde da du brukte bilen sist).
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jeg har det, og is smelter. Men smelter raskere ved 28 gr enn ved 22.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elbilmannen87

E tron!

daktari

Sitat fra: Elbilmannen87 på mandag 24. februar 2020, klokken 14:24
Hvordan varmer man bilen med nøkkelen?
Det er en innstilling du gjør i bilen, at klima kjører 5 minutter ved opplåsing. Husker ikke hvor du finner det, men står i manualen. Gjelder hver gang du låser opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stefse

Sitat fra: elektro på mandag 24. februar 2020, klokken 12:12
Ladet på fjellet i går, på 8A med Shucko, altså ca. 1,6 kW. Startet så forvarming manuelt fra mobilappen for å få bort et tynt lag mer rim på rutene. Det fikk fint, fikk bekreftende melding om at klimatisering var startet, men etter 22 minutter med nedtelling i appen, var det ingen synlig forskjell på bilen da jeg stakk hodet ut av døra.

Så jeg tok på skoene, og dro ladekontakten ut av bilen. Da begynte det nesten umiddelbart å skje noe på frontruta. Og ila. de 7-8 gjenstående minuttene var bilen isfri, uten at jeg gjorde noe mer.

Hvis det er som på eGolf, så har bilen bestemt at forvarming ikke skal tappe batteriet når den lader.  Hvis du lader med 8A, vil bilen kun forvarme med denne strømmen, og ikke ta fra batteriet. Du må altså ut trekke ut laderen, å starte bilen for å få den isfri.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Orbit

Sitat fra: stefse på mandag 24. februar 2020, klokken 17:25
Hvis det er som på eGolf, så har bilen bestemt at forvarming ikke skal tappe batteriet når den lader.  Hvis du lader med 8A, vil bilen kun forvarme med denne strømmen, og ikke ta fra batteriet. Du må altså ut trekke ut laderen, å starte bilen for å få den isfri.
e-tron tapper mer enn gjerne fra batteriet under forvarming (I alle fall på min, og på en del andres, ref denne tråden - titt inn på den for detaljer):
Sitat fra: hybrid88 på torsdag 13. februar 2020, klokken 22:23
Kan noen forklare hvordan timer fungerer på etron?

Frem til nå har jeg ikke brukt avreisetid og da sliter jeg med at batteriene er kalde når ladingen er ferdig mange timer før avreise. Om jeg da setter på oppvarming selvom bilen står i lader så starter den ikke å lade samtidig som man setter på varmen. Dette fører til at bilen har 95% når jeg starter på hytteturen. Veldig merkelig at ikke laderen starter umiddelbart etter at jeg setter på varmeren på appen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mortdal

Jeg tror den begrenser seg til hva som er tilgjengelig fra ladeboks når den har dette tilgjengelig. Jeg og opplever lav varmeeffekt ved forvarme og lav ladeeffekt. Men det er tut og kjør hvis man trekker ut kabelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA